קצבת שירותים מיוחדים

עולים במדרגת ירוקים

קצבת שירותים מיוחדים (שר"מ) משולמת, מטעם המוסד לביטוח לאומי, לאדם נכה מבחינה פיזית או נפשית, שבגלל נכותו הוא נזקק לעזרה מתמדת לצורך עשיית מטלות היומיומיות הבסיסיות ביותר. הקצבה משולמת לצורך מימון סיוע מצד מטפל זר לסיעוד במשך 24 שעות בימימה. אותן המטלות היומיומיות המדוברות הן אכילה ושתייה, הלבשה, רחצה, שליטה על סוגרים, ניידות וקימה ושכיבה. לפי אופן עשיית המטלות האלה מצד האדם הנכה, נבדקת מידת התלות שלו בזולת.

בנוסף, גם אנשים שעלולים לסכן את בריאותם ואת חייהם או של אנשים הנמצאים בסביבתם הקרובה, בגלל הנכות ממנה הם סובלים, זקוקים להשגחה קבועה וצמודה של 24 שעות, במטרה למנוע מקרים מסוכנים. אותם אנשים זכאים גם הם לקצבת שירותים מיוחדים.

ביטוח לאומי בודק את כל ששת הקריטריונים (הפעולות הבסיסיות), באמצעות "מבחן תלות" שנערך בביתו של הנכה על ידי אחות מוסמכת או על ידי עובדת סוציאלית. בהתאם לרמת עשיית המטלות, נבדקת מידת התלות, שלפיה נקבע גובה הקצבה.

למוגבלות שלוש דרגות שונות:

  • דרגה ראשונה: מתגלה מידה מועטה של תלות בזולת ומתגלה קושי מתון ביכולת התפקודית. קצבת שירותים מיוחדים תשולם לנכה בגובה 50%.
  • דרגה שנייה: מתגלה מידה בינונית של תלות בזולת ומתגלה קושי משמעותי ביכולת התפקודית. קצבת שירותים מיוחדים תשולם בגובה 100%.
  • דרגה שלישית: מתגלה מידת רבה של תלות בזולת ומתגלה קושי ניכר ביותר ביכולת התפקודית. קצבת שירותים מיוחדים תשולם בגובה 150%.

מי זכאי לקצבה?

  • אזרחי ישראל המבוטחים בביטוח לאומי, בני 18 שנים עד הפנסיה (נשים בנות 64 וגברים בני 67). הזכאים לקצבת שירותים מיוחדים הם אלה אשר מוכרים בביטוח לאומי כנכים מבחינות רפואיותרשימה (מחלות פיזיות או הפרעות נפשיות) בשיעור של 60% ויותר. אותם נכים זקוקים לסיוע של אדם אחר לשם עשיית כל שש המטלות המוזכרות בתחילת המאמר.
  • אנשים אותם הגדיר המוסד לביטוח לאומי כתשושי נפש והם בעלי מוגבלויות קוגניטיביות בעת עשיית המטלות הבסיסיות, ובעקבות כך רמת התפקוד נפגמת. אנשים אלה שופטים את המציאות בצורה לקויה, אינם בעלי יכולת התמצאות בזמן ובמקום, והזיכרון בוגד בהם עם הזמן. התופעות המוזכרות מגבילות אותם במידה רבה ביכולת התפקוד העצמאית.
  • חולי דיאליזה אשר מטופלים פעמיים בשבוע לפחות, חולים שעברו ניתוח להשתלה (ריאה, לב, כבד, כליה וכדומה). השתלת מוח עצם מזכה בקצבת שירותים מיוחדים בתקופה הראשונה שלאחר ההשתלה. מי שעבר השתלת מוח עצם עצמוני, זכאי לקצבה בחצי השנה הראשונה ממועד ההשתלה.
  • עיוורים בעלי 90% של נכות רפואית, אך ורק במידה שהם מתגוררים לבדם או שהם מתגוררים עם בן/ בת זוג עיוורים. כמו כן, זכאים לקצבת שירותים מיוחדים אנשים עם 90% של נכות רפואית הנובעת מהעיוורון יחד עם 50% נכות כתוצאה מחירשות.

הטבות הניתנות בקצבת שירותים מיוחדים

ביטוח לאומי מעניק את הקצבה כתשלום כספי אל חשבון הבנק של המבוטח הנכה, למטרת שכירת מטפל זר לסיעוד שישהה בביתו ויסייע לו באופן צמוד ותמידי. תפקיד המטפל הוא להגיש עזרה בכל הפרטים אשר מתקשרים לתפקוד היומיומי של הנכה, כגון הכנת אוכל, נטילת תרופות, עזרה באכילה, רחצה, הלבשה, עזרה בשכיבה על המיטה ובקימה ממנה, עזרה בהליכה לשירותים או החלפת מוצרי ספיגה במידת הצורך. בנוסף, הסיוע בבית כולל דאגה שוטפת למשק הבית, כולל קניית מוצרי מזון, ניקיון, הליכה לבנק וכדומה.

גם אנשים נכים שזקוקים להשגחה צמודה בשל החשש שמא יפגעו בעצמם או באנשים הסובבים אותם, זכאים למטפל זר לסיעוד שימלא את כל התפקידים המצוינים.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!