חוות דעת רפואית מפי מומחה: באילו המקרים נצטרך?

חוות דעת רפואית היא מסמך שנכתב בידי רופא מומחה המסייע לאנשים לממש את הזכויות הרפואיות שלהם.

רופאה

לפי תקנות סדר הדין האזרחי כאשר אדם מגיש תביעה בגין נזקי גוף שנגרמו לו, למעט מקרים בהם מדובר על תביעה שמוגשת בעקבות תאונת דרכים, עליו לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית שנכתבה על ידי רופא מומחה.

מן הסתם לא כל רופא מומחה יכול לכתוב את חוות הדעת שכן ישנה חשיבות גדולה להתאים בין תחום המומחיות של הרופא לבין סוג הפגיעה (ההתמחות של הרופא צריכה להיות בתחום הרלוונטי לנושא התביעה ולנזק הנפשי או הגופני שנגרם לחולה).

למשל, במקרה וחולה מעוניין לתבוע את חברת הביטוח בגין נכות שנגרמה לו כתוצאה ממחלת סוכרת, חובה עליו להצטייד בחוות דעת רפואית מרופא מומחה, ולא מכל מומחה – אלא רק לסוכרת.

נושא נוסף הוא עניין הוכחת רשלנות רפואית. אם למשל אישה מעוניינת לתבוע את רופא הנשים שלה בגין רשלנות היא תהיה חייבת בחוות דעת של רופא נשים מומחה שיאשש את טענותיה ויכתוב על מצבה.

באילו מקרים יש להשיג חוות דעת של רופא מומחה?

ישנם מצבים רבים מאוד שבהם נדרשת חוות דעת רפואית מטעם רופא מומחה. בין היתר מדובר על תביעות בגין רשלנות רפואית, תביעות שמוגשות למוסד לביטוח לאומי על רקע של אובדן כושר עבודה, תאונות עבודה, פציעות שונות ועוד, תביעות שמוגשות לקצין התגמולים של משרד הביטחון בעקבות פציעות בהתרחשו במהלך השירות, תביעות שמוגשות למס הכנסה בעקבות נכות, תביעות שמקורן בפעולות איבה, תביעות לצורך הכרה בנכות ועוד.

חוות דעת רפואית גם מוגשת לעתים בעקבות מקרים בהם וועדה רפואית מטעם חברת ביטוח או מטעם המוסד לביטוח לאומי קבעה כי התובע לא סובל מנכות למשל או שהוא סובל מאחוזי נכות צנועים יותר מאלו שהוא טוען.

חשוב להבין שבמידה ומוגשת תביעה לפיצוי בעקבות נזקי גוף או נפש שאליה לא תצורף חוות דעת רפואית כנדרש לפי חוק, הרי שבית המשפט לא יוכל לסייע לאזרח וכן ברוב המוחלט של המקרים סכום הפיצוי שייקבע בסופו של דבר יהיה נמוך יותר מזה שהיה יכול להיקבע במידה ואכן הייתה מוגשת חוות דעת רפואית.

כמה זה תעלה  לנו חוות דעת רפואית?

בניגוד לאישור רפואי או להערכה רפואית שיכולים לעלות מאות שקלים בלבד, הרי שעלותה של חוות דעת רפואית לרוב עולה כמה אלפי שקלים.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שחוות הדעת הרפואית לא מסתכמת בהערכת מצבו הרפואי של התובע אלא משתרעת הרבה מעבר לכך. בין היתר מופיעים בחוות הדעת

כמה יעלה?

הרפואית מקרים דומים לזה שאירע לתובע, סקירה מקיפה של הידוע בתחום מהספרות הרפואית הרלוונטית, ניתוח של המקרה הספציפי שאירע לתובע ועוד.

בנוסף לכך יש להבין כי רופא מומחה שכותב חוות דעת רפואית למעשה יוצא נגד רופא אחר. מסיבה זו בעבר מעטים הרופאים שניאותו לכתוב חוות דעת רפואיות אך כיום מציאת רופא שיסכים לכתוב חוות דעת רפואית אינה משימה קשה כל כך על אף שעלותה בצידה.

יש לציין עוד כי במקרים רבים בהם התביעה מתקבלת השופט מטיל את התשלום עבור טרחת הרופא על הצד הנתבע.

חשיבות ההתאמה בין המומחיות של הרופא לבין התביעה

ישנה חשיבות עליונה להתאים בין סוג המומחיות של הרופא שכותב את חוות הדעת לבין הנושא סביבו נסובה התביעה. כיום עורכי דין שעוסקים בנושא תביעות הנזיקין בעקבות פגיעות גוף לרוב נמצאים בקשר מקצועי עם מגוון רופאים שמגיעים מתחומים שונים ולכן על מנת לאתר את הרופא המתאים למשימה חשוב לפנות תחילה לעורך דין שעוסק בתחום באופן שוטף.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!