זכויות רפואיות לסובלים ממחלות ריאה

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

תפקודי ריאה לוקים בחסר ומחלות ריאה שונות יכולים להוות פגיעה של ממש באיכות החיים וביכולת התפקודית של האדם.

ריאות

מחלות ריאה יכולות להיות מסוגים שונים, כאשר חלקן נובעות מחשיפה לחומרים מזיקים (לרוב, חשיפה ארוכת טווח), בשל סגנון חיים מסוים (עישון למשל), מסיבות גנטיות, כתוצאה מאלרגיות חריפות, ברונכיטיס, אסטמה ועוד. לאנשים הסובלים ממחלות ריאה ואשר כתוצאה מכך חווים גם ירידה ביכולת התפקוד שמורות זכויות רפואיות שונות שכדאי לקחת בחשבון.

חולי ריאות כרוניים

חלק ניכר ממחלות הריאה נחשבות למחלות כרוניות, שיש לטפל בהן לאורך זמן ושלא תמיד מורגשת הקלה מהירה בתסמינים. ברונכיטיס ואסטמה, מצד אחד ומחלות של אי ספיקה מצד שני הן דוגמאות למחלות כרוניות כאלה. בין החולים ניתן למצוא כאלה הזקוקים למכשור רפואי שאמור לסייע לנשימה ושאמור לאפשר אספקת חמצן מספקת החיונית לכל תאי הגוף וכמובן גם לתפקוד הכללי.

עבור החולים במחלות ריאה בכלל ועבור החולים הכרוניים בפרט שמורות זכויות התואמות את מצבם. בין היתר הם זכאים לתרופות מותאמות על פי סל התרופות, יש להם זכות לאביזרים רפואיים בהנחה וכן גם לתרופות מוזלות. כל המוגדר כחולה ריאות כרוני זכאי כמובן לאבחון וטיפול מתמשכים, לעיתים גם לפיזיותרפיה הקשורה בתפקודי ריאות וכן לתקרת תשלום ברכישת תרופות.

הזכות להשתלות

חלק מחולי הריאות נחשבים לחולים קלים וטיפול סימפטומטי, משאפים ולעיתים סטרואידים יאפשרו להם תפקוד רגיל לחלוטין. אחרים, הסובלים מאי ספיקת ריאות קשה ולעיתים פגיעה נלוות בתפקוד הלב עלולים להגיע למצב שבו השתלת ריאות תהיה הכרחית. במקרים אלה זכאים הממתינים להשתלה לריאות על פי קדימות שנקבעת תוך בחינה של משתנים כגון גיל, מצב בריאות כללי, סיכויי ההחלמה ומצבם של אחרים הממתינים להשתלה.

זכויות בביטוח לאומי

כאשר מחלות הריאה פוגעות בתפקוד באופן משמעותי ניתן לקבל זכויות שונות בביטוח לאומי לאחר שלחולה נקבעים אחוזי נכות. קביעת אחוזי נכות נעשית לאחר הגשת תביעה ולאחר הליך של וועדה רפואית. בוועדה הרפואית ייפגש החולה עם רופא של ביטוח לאומי, הוא יישאל שאלות ויתכן שיעבור בדיקה קצרה אך בעלת חשיבות. הוועדה הרפואית היא זו שתקבע מאוחר יותר את דרגת הנכות שעל פיה נקבעות זכויות כגון:

סיכום

  • קצבת נכות כללית – קצבה שניתנת לנכים קשים, שיכולתם לעבוד נחשבת נמוכה. הנכות יכולה להתקבל כתוצאה ממחלה אחת קשה או כתוצאה משילוב של כמה ליקויים מצטברים. גובה קצבת הנכות משתנה מחולה לחולה והיא יכולה להיות קצבה לכל החיים או לתקופה מוגבלת.
  • שירותים מיוחדים – קצבה שניתנת לאנשים חולים, הזקוקים לסיוע רב מאדם נוסף בשל קושי ניכר לתפקד ביום יום.
  • קצבת ניידות – נועדה לאנשים שעל פי מצבם מתקשים להתנייד ממקום ומקום. רלוונטי למיעוט מבין החולים במחלות ריאה.
  • שיקום מקצועי – זכויות בכסף וגם בייעוץ וליווי בתהליך של הסבה מקצועית או שינוי מקצוע לחולים שלא יכולים לשוב לעבודתם הקודמת גם לאחר קבלת טיפול.

מחלת מקצוע וזכויות נוספות

חלק מהסובלים ממחלות ריאה קשות יכולים לקבל הכרה שכאלה שנפגעו במסגרת עבודתם. החולים יוגדרו על ידי רופא תעסוקתי ועל ידי וועדה של ביטוח לאומי כחולים במחלת מקצוע וכתוצאה מכך יהיו זכאים לזכויות ייחודיות. בין היתר יהיו החולים הללו זכאים לטיפול רפואי במימון ביטוח לאומי, להכרה כנכים הזכאים לקצבאות גם כשהנכות נמוכה (יחסית להכרה בנכות כללית) ושיקום מקצועי.

לסיום, נציין שעבור מי שהוכר כנכה בביטוח לאומי בשל מחלות ריאה, ניתן לממש זכויות נוספות. יש הזכאים להטבות במס, יש הזכאים להנחות בארנונה, הטבות בדיור, תשלומי חשמל, טלפון, תחבורה ציבורית ועוד.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!