זכויות רפואיות בצהל

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

זכויות רפואיות בצהלחיילים, בין אם נמצאים בשירות חובה ובין אם בקבע, זכאים לשירותי בריאות מטעם חיל הרפואה. חיל הרפואה הוא גוף צבאי מדיני והוא מספק שירותים רפואיים לחיילי צהל. יש מרכזים רפואיים בתוך בסיסי צהל ומרכזים שנמצאים מחוץ לבסיס. במקרים חריגים, חיילים יוכלו לקבל שירותי רפואה גם דרך רפואה אזרחית. אם אתם חיילים, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על זכויות רפואיות בצבא. 

 

קבלת שירותים רפואיים תוך 24 שעות

רבים מהחיילים לא מודעים לזכויות הרפואיות המגיעות להם במסגרת השירות הצבאי שלהם ומפקדים רבים מקפחים זכויות רפואיות של חיילים שלהם. לכן קודם כל חשוב שתדעו מה הזכויות שלכם. הזכות הבסיסית ביותר של חיילים בצבא היא לקבל שירותים רפואיים במקרה הצורך תוך 24 שעות. כלומר, אם אתם דורשים לראות רופא זה צריך לקרות עד 24 שעות מרגע הבקשה. בצבא יש רפואיים שמעניקים שירותים לאורך כל שעות היום, חלקם נמצאים בתוך הבסיסים וחלקם מחוץ לבסיס במרפאות שונות ברחבי הארץ. במידה שאתם מבקשים לראות רופא, המפקד שלכם לא רשאי לדחות, לבטל או לשנות את התור שלכם בלי קשר לסיבה. 

מה לגבי הפניה למיון?

זכויות רפואיות בצהל כוללות גם התייחסות להפניה למיון. במידה שאתם צריכים הפנייה למיון, הרופא בבסיס שלכם רשאי להפנות אתכם לקבל את הסיוע הרפואי הנדרש לכם בתחום הנדרש. יש לשים לב כי הפניה למיון יכולה להינתן רק על ידי רופא היחידה או על ידי מוקד ומרפאה של צהל. כל חייל שפונה למיון יהיה מחויב להעביר לרופא היחידה את כל הטפסים הרלוונטיים. במידה שהפניה תהיה רלוונטית, התשלום על השהות במיון ואשפוז במקרה הצורך יהיה מטעם הצבא. במידה שחייל פונה למיון ללא אישור, הוא יהיה מחויב לשלם את הסכום המלא בגין הטיפול שניתן לו, אלא כן הצליח להשיג הפניה בדיעבד. הפניה למיון ניתנת מעת ביקור רופא או מוקד מקול הלב.

 

ביקור רופא

במסגרת זכויות רפואיות בצבא, מלבד למרפאות בבסיס או עם תחומים ספציפיים כמו מרפאת שיניים, צהל מקנה לחיילים אפשרות לרפואה דחופה בשירותים בפריסה ארצית המוכרים בשם ביקור רופא. ביקור רופא הוא שירות שניתן לחיילים בסדיר, קבע ומילואים. ביקור רופא הוא מענה רפואי לרפואה דחופה בלבד. בשירות זה הרופא יכול להעניק לחייל את המסמך הנדרש לו כמו לדוגמא מסמך שהיית בבית, שמוכר בשם גימל, הפניה למיון או אישור למנוחה בבסיס, כלומר בתים. במקרה שיש צורך בטיפול תרופתי הרופא יעניק לחיילים את המרשם הנדרש.

 

סל תרופות

זכויות רפואיות חיילים באות לידי ביטוי גם בסל התרופות המגיע לחיילים. חיילי צהל זכאים לקבלת סל תרופות אזרחי ללא עלות. בצבא, החיילים כבר לא שייכים לקופות החולים, אך סל התרופות שהם מקבלים זהה כמעט לגמרי לסל התרופות שניתן על ידי קופות החולים. התרופות ניתנות בחינם עם מרשם רפואי מתאים. לקבלת התרופה, החייל יציג חוגר במקום. חשוב לוודא שהתרופה אכן נכללת בסל התרופות של צהל. במידה שהתרופה חסרה יש להעניק תרופה חלופית. 

עוד זכויות רפואיות בצבא

מלבד לכלל הזכויות הרפואיות שציינו עד עתה, יש עוד זכויות רפואיות בצהל- 

  • פינוי- במקרים דחופים, חיילי צהל זכאים לפינוי באמבולנס, מסוק וכל אלו בהתאם להמלצות רופא היחידה ללא עלות. הפינוי יהיה מטעם הצבא, גם במידה שהחייל לא נמצא בבסיס, אם נמצאה סיבה מוצדקת לפינוי שלו. במקרים של תאונות בזמן פעילות מבצעית, כל החוקים תקפים והחייל יקבל את הפינוי הנדרש ללא עלות מצידו. על מנת שצה"ל יישא בעלויות הרלוונטיות יש להעביר את טופס התשלום לרופא היחידה.
  • ניתוחים- במסגרת זכויות רפואיות חיילים, על הצבא לממן ניתוחים שאינם ניתוחים קוסמטיים במהלך שירותו הצבאי של החיים. הניתוח יתבצע רק לאחר התייעצות עם רופא מומחה ואישור שלו לנחיצות הניתוח. המימון של הצבא על הניתוח יהיה מימון מלא, לרבות שיקום ואשפוז בהתאם לנדרש. 
  • רפואת שיניים- זכויות רפואיות בצבא כוללות גם התייחסות משמעותית לרפואת שיניים. כל חייל זכאי לטיפולי שיניים בחינם מטעם הצבא, למעט טיפולים קוסמטיים. ברוב הבסיסים יש מרפאת שיניים בה החיילים יוכלו לקבל שירותים דנטליים, שיננית, סתימות, ביקורת שגרתית ועוד.

 

קיפוח של זכויות רפואיות בצהל

המערכת הצבאית היא מערכת לא פשוטה עם היררכיה ברורה מאוד. לצערנו, פעמים רבות חלה פגיעה וקיפוח של זכויות רפואיות חיילים. מפקדים רבים מקפחים את הזכויות הרפואיות של חיילים סדירים ופעמים רבות המערכת לא מעניקה מענה הולם. חיילים רבים לא מודעים לזכויות רפואיות בצבא המגיעות להם והפגיעה עלולה להיות קשה. לכן חשוב לדעת, במידה שלא קיבלתם מענה רפואי כשהייתם צריכים והמקרה שלכם החמיר תוכלו להגיש תביעה נגד הצבא, גם לאחר השירות הצבאי. לשם כך חשוב להוכיח כי המקרה שנוצר לכם קרה בזמן הצבא ולא לאחר השירות. במידה שיש לכם את כל המסמכים הרלוונטיים תוכלו לעשות זאת עם עורך דין מתאים. 

 

רשלנות רפואית בצבא

מלבד קיפוח של זכויות רפואיות בצהל, פעמים רבות שומעים על מקרים של רשלנות רפואית. ישנם לא מעט מקרים בהם חייל לא מקבל טיפול רפואי הולם במהלך שירותו הצבאי. לעתים מדובר על זלזול בתחושות של החייל והנחה שהוא מנסה להתחמק מהעבודה שלו. לעתים מדובר במקרה בו העדיפו להמשיך את הפעילות הצבאית שלו מאשר לטפל בו. לעתים מדובר על טיפול רפואי לא נכון ועל אבחון לא נכון של המצב. לצערנו כל מצב כזה יכול להיות הרסני מאוד. במקרים שונים ניתן לראות חייל שחווה פגיעה בלתי הפיכה וממשיך לשרת למרות מצבו הקשה. היו לא מעט מקרים של חיילים שלא קיבלו טיפול ראוי ובסופו של דבר נפטרו. למעשה קיימת התנגשות בין הגוף הצבאי לבין הגוף הרפואי מה שמוביל לרשלנות רפואית רבה. מימוש זכויות רפואיות בצבא יכול לערב גוף חיצוני לקבלת הגנה ומימוש של כל הזכויות המגיעות לכם. 

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!