זכויות ילד עם לקויות מוטוריות

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

זכויות ילד עם לקויות מוטוריותילדים עם לקויות מוטוריות וההורים שלהם, זכאים להטבות והנחות שונות על מנת לסייע להם גם בהיבט כלכלי וגם בהיבט בריאותי. לא פעם ולא פעמיים, קורה מצב בו הורה לא מקבל את הזכויות המגיעות לו בגלל חוסר ידע מספק. לכן, חשוב לדעת מהן זכויות ילד עם לקויות מוטוריות וכיצד לממש אותן. 

 

מהי התפתחות מוטורית?

ככל שאנחנו גדלים, הגוף שלנו רוכש כלים הנדרשים לנו על מנת לתפקד בצורה תקינה. המערכות הפנימיות שלנו מתאימות את עצמן לצרכים הסביבתיים על מנת שנוכל להתנהל באופן עצמאי ככל הניתן. כאשר קיימת שליטה על התנועות שלנו ואנחנו לא צריכים להתאמץ או לחשוב בשביל לבצע תנועות מוטוריות, ההתפתחות המוטורית שלנו נחשבת לתקינה. אך במצבים בהם אין שליטה על התנועות ויש צורך במאמץ ומחשבה, ההתפתחות המוטורית נחשבת ללא תקינה. המרכיבים הכוללים את ההתפתחות המוטורית הם שונים ובהם מערכת התנועה, מערכת החושים, רגשות, דיבור, הבנה, זיכרון, יחסים חברתיים ומשחק. לבדיקת התפתחות מוטורית תקינה בוחנים את הרפלקסים והתנועות הרצוניות של הילד, אופן המגע שלו עם חפצים ומוטוריקה גסה ועדינה. בהמשך יש לבדוק גם התנהגות רגשית וחברתית והישגים לימודיים. התפתחות הגפיים היא המאפשרת תנועות מפתח והיא זאת שמהווה טריגר להתפתחות המוח שמחפש פתרון להסתגלות בסביבה. ילד עם לקויות מוטוריות לא מתפתח מוטורית בצורה תקינה ומתקשה בביצוע פעולות שונות, גם בסיסיות. 

גמלת ילד נכה

במסגרת זכויות ילד עם לקויות מוטוריות, ההורים יהיו זכאים לקבלת גמלת ילד נכה. מדובר בגמלה שמשולמת להורים באופן חודשי ומיועדת לסייע להם בטיפול ובגידול של ילד עם לקויות מוטוריות. גובה הקצבה ייקבע לאחר שיבחנו את מידת התלות של הילד בזולת ובהוריו. ניתן לקבל גמלת ילד נכה לילד מגיל 91 ימים (3 חודשים) ועד גיל 18 ו-3 חודשים. במידה שהילד סובל מליקוי שמיעה חמור או מתסמונת דאון יהיה ניתן לקבל את הגמלה מיום הולדת הילד. 

על מנת לקבל גמלת ילד נכה, יש לעבור וועדה רפואית כאשר בה יבחנו את מצבו הרפואי של הילד, מידת התלות שלו בזולת ומה שיעור הקצבה שמגיע לו. יש 3 רמות של זכאות לגמלת ילד נכה-

  • רמה של 50% תזכה את ההורים בקצבה של 1,527 שקלים
  • רמה של 100% תזכה את ההורים בקצבה של 3,000 שקלים
  • רמה של 188% תזכה את ההורים בקצבה של 5,641 שקלים
  • במידה שהילד מונשם, ההורים יקבלו תוספת של 1,850 שקלים לקצבה. 

שימו לב- ישנם מקרים בהם ילדים אלה סובלים ממספר בעיות רפואיות שונות. במצב כזה, יבחנו את אחוזי הנכות של הילד מכל הבעיות הרפואיות מהן סובל. שיעור הקצבה ייקבע בהתאם למצב הרפואי שמזכה אותו באחוז הגבוה ביותר של הקצבה. 

 

מה התנאים לקבלת גמלת ילד נכה?

על מנת לממש זכויות ילד עם לקויות מוטוריות ולקבל גמלת ילד נכה, יש לעמוד במספר תנאי סף- 

  • תושבי ישראל שנפטרו- הורי הילד צריכים להיות תושבי ישראל. במידה שהם נפטרו הם צריכים להיות תושבי ישראל בפטירתם. אם הילד עלה ללא הוריו, האפוטרופוס שלו צריך להיות תושב ישראל. 
  • הילד גר בישראל- הילד גר בישראל. אם לא, צריכות להיות נסיבות מסוימות שלא מאפשרות לילד לגור בארץ. 
  • הילד גר בבית המשפחה- גמלת ילד נכה מיועדת לסייע להורים בטיפול בילד במסגרת משפחתית. לכן, במידה שהילד מתגורר מחוץ לבית לדוגמא במוסד, בבית חולים, במשפחת אומנה וכדומה, ההורים לא יהיו זכאים לקבלת הקצבה. 
  • הילד בעל לקות המזכה אותו בקצבה- לקבלת גמלת ילד נכה, הילד צריך להיות בעל לקות שמזכה אותו בקצבה. רשימת הליקויים המלאה קיימת באתר ביטוח לאומי. 

הטבות ניידות

זכויות ילד עם לקויות מוטוריות כוללות התייחסות לניידות של הילד. למעשה, ילד עם לקויות מוטוריות סובל מהתפתחות לא תקינה בגפיים שלו (ידיים ורגליים), כאשר פעמים רבות הלקות פוגעת בניידות שלו. לכן, ביטוח לאומי מעניק מגוון הטבות לאנשים בעלי מוגבלות בניידות בשביל לסייע להם בהשתלבות בקהילה וביכולת להיות עצמאיים ככל הניתן. רבות מההטבות מיועדות לאנשים בעלי רכב, אך יש כאלה שלא כמו לדוגמא הלוואה לרכישת אביזרי עזר שיסייעו בניוד. 

ריכזנו לכם חלק מההטבות- 

  • הלוואה עומדת- הורים לילד עם לקויות מוטוריות שמעוניינים לרכוש רכב חדש. הטבה המסייעת לממן את המיסים החלים על כלי הרכב. גובה ההלוואה משתנה בהתאם לגורמים שונים כמו שיעור המוגבלות. 
  • גמלת ניידות לחסרי רכב- גמלה חודשית שמסייעת להורה לילד עם לקויות מוטוריות לממן את ההוצאות הכרוכות בניידות של הילד. 
  • קצבת ניידות לבעלי רכב- קצבה חודשית להשתתפות בהוצאות הרכב של הורים לילדים עם מוגבלות בניידות, מיועדת לילד עם מוגבלות בשיעור של 60%. 
  • הלוואה לרכישת אביזרים מיוחדים- הלוואה שמסייעת להורים לרכוש אביזרים שיסייעו לילד בניידות, כמו לדוגמא מתקן הרמה, זרוע וכדומה. 

 

נגישות במוסדות חינוך

זכויות ילד עם לקויות מוטוריות מתייחסות גם להנגשה של שירותי החינוך. כל תלמיד שרשום למוסד חינוכי זכאי להנגשה. אחריות ההנגשה מוטלת על המוסד החינוכי אליו רשום הילד. ההנגשה כוללת התאמות שונות כמו פיר למעלית, בתי שימוש נגישים, דרך נגישה לשירותים ולמעלית. 

בנוסף, זכויות ילד עם לקויות מוטוריות בתחום החינוך כוללות הטבות נוספות בהן-

  • הסעות למוסד החינוך- משרד החינוך משתתף בהוצאות על הסעות של תלמידים בעלי לקויות מוטוריות למוסדות החינוך, ללא קשר למרחק בין בית הספר לבית המגורים. 
  • ליווי למוסד החינוך- ילד עם לקויות מוטוריות זכאי לליווי בהסעה מטעם הרשות המקומית. המלווה צריך להיות נוכח עם הילד לאורך כל הנסיעה ולסייע לו לעלות ולרדת מרכב ההסעה. 
  • קייטנות יומיות- ילד עם לקויות מוטוריות זכאי לקבל הטבה של קייטנות יומיות בחופשת הקיץ. 
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!