זכויות חולה סיעודי

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

זכויות חולה סיעודיחולים שמגיעים למצב סיעודי מגיעים למצב לא פשוט, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. כאשר מגיעים למצב סיעודי, לא מצליחים לנהל שגרת חיים תקינה באופן עצמאי וצריכים לקבל סיוע. רבים מהחולים הסיעודיים ומהמשפחות שלהם כלל לא מודעים לזכויות המגיעות להם. במאמר הבא נרחיב על זכויות חולה סיעודי וכיצד לממש אותן. 

 

מי מוגדר כחולה סיעודי?

לפני שנרחיב על זכויות חולה סיעודי כדאי להבין מי בכלל מוגדר כחולה סיעודי. ההגדרה של חולה סיעודי מתייחסת לשני מצבים, מצב של תשישות הנפש ומצב על רקע פיזי. ההערכה של מצב סיעודי מתבצעת על ידי מבחן תפקוד בו מעריכים את המסוגלות של החולה לבצע מספר פעולות יום יומיות בהן קימה, ישיבה, שכיבה, הליכה, רחצה, התלבשות, התפשטות, אכילה, שתייה ושליטה על סוגרים. המבחנים הללו משמשים את חברות הביטוח הפרטיות ואת ביטוח לאומי על מנת להגדיר חולה כסיעודי. 

  • מצב סיעודי של תשישות נפש

מצב זה של חולים סיעודיים בא לידי ביטוי בירידה קוגניטיבית ברמה כזו שהיא מחייבת השגחה. הירידה הקוגניטיבית מתאפיינת בבלבול, שיפוט לקוי, קושי בהתמצאות בזמן ובמרחב, זיכרון לקוי וקושי להתבטא. מצב סיעודי זה מאפיין בדרך כלל חולים של מחלות דמנטיות לרבות מחלת האלצהיימר. 

  • מצב סיעודי על רקע פיזי 

מצב סיעודי על רקע פיזי הוא מצב שבא לידי ביטוי בירידה משמעותית בתפקוד הפיזי. הירידה בתפקוד הפיזי מתרחשת באופן שמקשה על החולים כך שאינם יכולים לתפקד באופן עצמאי ביום יום. 

גמלת סיעוד

זכויות חולה סיעודי ניתנות למימוש על ידי גורמים שונים כאשר אחד המרכזיים בהם הוא המוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי מעניק גמלת סיעוד לקשישים המתקשים בתפקוד עצמאי ונמצאים באחד ממצבי הסיעוד שציינו. גמלת סיעוד ניתן לקבל כקצבה המשולמת באופן חודשי או כשירותים ומוצרים תומכים שכוללים מטפל שיגיע לביתו של הקשיש, שירותי כביסה, שירות לחצן מצוקה המקושר למוקד חירום ועוד שירותים.

 

כיצד ניתן לקבל גמלת סיעוד?

על מנת לקבל גמלת סיעוד ולממש זכויות חולה סיעודי יש להגיש תביעה לביטוח לאומי ולעבור וועדה רפואית. הזכאות לקבלת גמלת סיעוד וגובה הגמלה שתינתן ייקבעו בהתאם לקריטריונים שונים לאחר שהחולה יעבור ועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי. יש להגיש את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים ולמלא טפסים חשובים. ניתן למצוא את כל הטפסים באתר של ביטוח לאומי. על פי ביטוח לאומי יש 6 רמות המזכות חולים סיעודיים בגמלת סיעוד. רמות אלה משתנות לפי החומרה של החולה הסיעודי. פעמים רבות, רמת החומרה עלולה להתעדכן בהתאם לשינויים במסוגלות התפקודית של החולה. על מנת לעדכן את רמת החומרה ניתן לפנות לביטוח לאומי ולבקש בדיקה מחודשת. 

 

זכויות חולה סיעודי ממשרד הבריאות

זכויות חולה סיעודי יכולות לכלול גם השתתפות של משרד הבריאות במימון של מוסד סיעודי או אשפוז, במקרה הצורך. במידה שהחולה הסיעודי לא מסוגל לממן בכוחות עצמו מוסד סיעודי ללא סיוע כספי, משרד הבריאות עשוי להשתתף בעלויות. חלק מעלויות האשפוז יחולו על החולה ועל משפחתו וחלק יהיו מטעם משרד הבריאות. גובה ההשתתפות העצמית ייקבע לאחר מבחן הכנסות של החולה ושל משפחתו. 

 

העסקת עובד זר

במסגרת זכויות חולה סיעודי, יש התייחסות להעסקת עובד זר. העסקת העובד הזר כמובן תהיה בשביל הענקת סיוע לחולה הסיעודי. הזכאות להעסקת עובד זר משתנה בהתאם לחולה ולגיל שלו. לכל קבוצת גיל יש קריטריונים שונים לקבלת זכאות להעסקת עובר זר, כאשר יש להבדיל בין ילדים ובגירים לפני גיל פרישה לבין בגירים לאחר גיל פרישה. הזכאות להעסקת עובד זר תינתן רק לחולים סיעודיים החיים בביתם או בדיור מוגן שלא מעניק טיפול סיעודי. מי שמאושפז במוסד סיעודי לא יהיה זכאי להטבה זו. 

  • ילדים ומבוגרים מתחת לגיל פרישה

היתר להעסקת עובד זר עבור ילדים שנמצאים במצב סיעודי, יינתן לילדים שהוכרו כסובלים מ-100% נכות. מבוגרים מתחת לגיל פרישה יוכלו לבקש היתר להעסקת עובד זר במידה שהם זכאים לקצבת שירותים מיוחדים מביטוח לאומי. 

  • קשישים ומבוגרים מעל גיל פרישה

קשישים ומבוגרים מעל גיל פרישה, שמעוניינים לקבל היתר להעסקת עובד זר יהיו צריכים לעבור מבחן תפקוד. לאחר מבחן התפקוד, במידה שיעמדו בקריטריונים, הם יוכלו לקבל היתר לקבלת גמלת סיעוד של ביטוח לאומי ברמה 3 או מעלה. כאשר מדובר בקשישים מעל גיל 90, הם יוכלו לקבל הקלות מסוימת מבחינת גובה הניקוד אליו יגיעו במבחן התפקוד. 

קצבת סיעוד מהביטוח הפרטי

זכויות חולה סיעודי כוללות גם התייחסות לביטוח הפרטי. מלבד קבלת קצבת סיעוד מביטוח לאומי, חולים סיעודיים יוכלו לקבל קצבת סיעוד מהביטוח הפרטי. למעשה, אנשים רבים מבטחים את עצמם בביטוח סיעודי פרטי על מנת להיות זכאים לסיוע, במקרה הצורך. קצבת הסיעוד הניתנת על ידי הביטוח הפרטי משתנה מאדם לאדם בהתאם לפוליסה שנרכשה ולהיקף שלה. על מנת לממש את הזכות לקצבת סיעוד מהביטוח הפרטי, יש לתבוע את הביטוח הפרטי. חשוב להכין תיק תביעה שמכיל את כל המידע הרפואי הרלוונטי שיעזור לכם להוכיח את מצבכם הרפואי ואת הזכאות לקבל קצבת סיעוד. לאחר מכן, החולים ייאלצו לעבור תהליך דומה לתהליך שיעברו בביטוח לאומי. עם זאת, קיימים הבדלים שונים בין קביעת הזכאות לקצבת סיעוד בין ביטוח לאומי לבין הביטוח הפרטי. שימו לב שאם ביטוח לאומי הכיר בכם כחולים סיעודיים, זה יכול להקל עליכם בתהליך התביעה של הביטוח הפרטי. 

 

סיוע נוסף לחולים סיעודיים שהם ניצולי שואה

זכויות חולה סיעודי מתייחסות גם לחולים שהם ניצולי שואה. ניצולי שואה עשויים להיות זכאים לתוספת של 9 שעות סיעוד שבועיות הניתנות מטעם הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל. על מנת לממש זכות זו יש לפנות לקרן הרווחה לנפגעי השואה בישראל. 

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!