פיצויים לניצולי שואה

פיצויים לניצולי שואהבשנת 1951 הכריזה ממשלת גרמניה על כוונתה לשלם פיצויים כספיים ומענקים שונים לניצולי שואה אשר שרדו את המחנות ואת הגטאות, במלחמת העולם השנייה, במטרה להקל על סבלם הרב.

בעקבות ההכרזה קמה ועידת תביעות שנוהלה על ידי 23 ארגונים יהודיים במטרה להשיג את הפיצויים המגיעים לניצולים. ועידת התביעות ניהלה את המשא ומתן בנושא הפיצויים והמענקים בשם העם היהודי מול ממשלת גרמניה דאז, כאשר את הקריטריונים לקבלת הפיצויים קבעה גרמניה. ועידת התביעות פועלת כל הזמן למען הגמשת הקריטריונים הדרושים לקבלת הפיצויים ולמען הגדלת סכומי הפיצויים. בנוסף, ועידת התביעות מלווה את הניצולים ומייצגת אותם בהגשת הבקשות לפיצויים מממשלת גרמניה.

פיצויים לניצולי שואה והטבות ממדינת ישראל

פיצויים לניצולי שואה – פרט לפיצויים המשולמים לניצולי השואה מממשלת גרמניה, מדינת ישראל דואגת גם היא לפיצויים ולהטבות שונות לאנשים ששרדו את השואה ולניצולים אשר בריאותם נפגעה עקב השואה. בישראל נחקקו שני חוקים אשר מבטיחים כי ניצולי שואה יקבלו פיצויים כספיים בכל חודש:

חוק נכי רדיפות הנאצים

בשנת 1952 מדינת ישראל הגיעה להסכם עם גרמניה – "הסכם השילומים"  (שנקרא גם "הסכם לוקסמבורג"), שבו נקבע כי גרמניה תשלם לממשלת ישראל פיצויים כספיים בעבור העובדה שהיא הייתה אחראית לרצח העם היהודי ולפגיעה בבני אדם וברכוש. בנוסף, סוכם שבמסגרת ההסכם מדינת ישראל תפצה את ניצולי השואה בעבור נזקי בריאות. ניצולים אלה הם יהודים שעלו ארצה עד שנת 1953, ושאם לא היה נחתם הסכם זה, הם היו מקבלים את הפיצויים מגרמניה.

ההטבות הניתנות במסגרת "חוק נכי רדיפות הנאצים":

  1. תשלום חודשי אשר ניתן לפי המצב הכלכלי ולפי אחוזי הנכות של האנשים
  2. טיפולים רפואיים שונים, טיפולי שיניים, אשפוז כרוני, אשפוז רגיל, מענק דמי נסיעה, מענק ביגוד לאנשים אשר נעזרים במכשירים אורתופדיים, והלוואות עבור קניית רכב רפואי בגלל נכויות
  3. הבראה לאחר טיפולים או ניתוחים
  4. הלוואה לצורך שיקום
  5. שירותים סוציאליים
  6. החזרי מס חלקיים
  7. הנחות בארנונה
  8. מענק השכלה על תיכונית לילדי ניצולים אשר הוגדרו כנכים
  9. הנחות במס רכישה לנכים בגובה 50%
  10. פטור מאגרת טלוויזיה
  11. תגמול לבן זוג של ניצול שואה שנפטר
  12. השתתפות בעלות הכספית עבור הקמת מצבה. ניתנת לבני משפחה של נכים נזקקים

חוק נכי המלחמה בנאצים

ניצולי שואה אשר נלחמו באחד מצבאות בעלות הברית או שלחמו במחתרת בין התאריכים: 1 בספטמבר 1939 עד 2 בספטמבר 1945, זכאים לקבל פיצויים שמורכבים מקצבה חודשית שנקבעת על פי מצב בריאותי ועל פי אחוזי נכות, ומסל מענקים- טיפולים רפואיים, שירותים סוציאליים, הקלות במס וכדומה.

פיצויים לניצולי שואה ומענקים ממדינות העולם

פיצויים לניצולי שואה באים ליידי ביטוי במובנים שונים. ממשלות של מדינות שונות בעולם (בעיקר ממדינות אירופה) מעמידות עבור ניצולי השואה קרנות ותשלומי פיצויים, על כך שחיו תחת השלטון הנאצי, על הרדיפות ועל סבלם הרב שנגרם עקב כך. הגשת הבקשות אל קרנות אלה לשם קבלת פיצויים מתבצעת מול אותה מדינה ולא דרך ועידת התביעות. אולם ועידת התביעות פועלת מול ממשלות המדינות הנותנות מענקים לניצולי השואה במטרה להרחיב את הקריטריונים לשם קבלת הפיצויים וגם כדי להגדיל את סכומי פיצויים.

"רנטה" מגרמניה

ממשלת גרמניה התחייבה לשלם "רנטה" לניצולי השואה. הרנטה היא תשלום חודשי וקבוע שמשולם לניצולי השואה לצורך מימון הוצאות רפואיות, מתוך כוונה לפצות אותם על הסבל שנגרם להם במחנות הריכוז וההשמדה, ובמטרה לפצות אותם על אובדן הזכויות הבסיסיות המגיעות לכל בני האדם. גובה הרנטה נקבע על פי מידת הנזקים שנגרמו לכל ניצול שואה בנפרד.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!