האם ניתן לקבל אחוזי נכות עקב בריחת שתן?

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

בריחת שתן מוגדרת כמתן שתן באופן לא רצוני. זו עשויה להיות בעיה קלה למדי או תופעה משמעותית, שמשפיעה על חיי היום יום באופן ניכר. כאשר התופעה מינורית, היא ניתנת לפתרון בעזרת חיזוק רצפת האגן ולעיתים שינויי תזונה. לא תמיד הפתרון פשוט כל כך. ככלל, בריחת שתן כתופעה, זה עניין נפוץ יותר בקרב נשים, אך גם לא מעט גברים יחוו זאת.

בגילאים מבוגרים, שיעור הסובלים ובעיקר הסובלות מכך עשוי להכפיל ואף לשלש את עצמו (ולהגיע עד ל-30-40 אחוזים). כאשר בריחת השתן הופכת מטרידה מאוד, מעבר לעניין חולף וזמני, עולה השאלה האם הממסד מכיר בכך. כלומר, האם ניתן לבקש ולקבל אחוזי נכות. 

הסיבות לבריחת שתן והשפעה על אחוזי נכות

ישנן לא מעט סיבות לבריחת שתן. העובדה הזאת בהחלט חשובה לעניין קביעת אחוזי נכות. הוועדה הרפואית, אשר בוחנת את כלל הליקויים הרפואיים ו/או הנפשיים תביא בחשבון גם בריחת שתן לקביעת שיעור אחוזי נכות וגם את הסיבות לבעיה זאת.

בריחת שתן עשויה להתרחש במצבים כגון פעילות מאומצת. בזמן פעילות ומאמץ, לפעמים אפילו צחוק מתגלגל או פעילות גופנית שגרתית, תופיע בריחת השתן. לעניין אחוזי הנכות, יבדקו מהי מידת המאמץ הגורמת לכך ומהי התכיפות.

תופעה של אי שליטה או לחץ בשלפוחית עשויה להתרחש גם כאשר ישנה חסימה מסוימת אשר יוצרת תחושת מלאות, גם ללא שום קשר למאמץ. מלאות זאת עלולה להביא לבריחת שתן לעיתים מזומנות או רחוקות. 

תופעה זמנית של בריחת שתן, שאיננה מביאה לאחוזי נכות בדרך כלל הינה דלקת בדרכי השתן. ניתן לטפל בכך באמצעים יעילים למדי. לעומת זאת, נכות תיקבע בסבירות גבוהה, כאשר לבריחת השתן נלווים ליקויים או סיבות נוספות כפי שנתאר בהמשך.  

מתי גדל הסיכוי לקביעת אחוזי נכות בשל בריחת שתן?

בקביעת אחוזי נכות, מתבצע שקלול של כלל הבעיות הרפואיות והמגבלות, עליהם מדווחים. כאשר בריחת השתן נובעת, אם כן, מסיבות בריאות כוללניות יותר, הסיכוי לאישור נכות יחסית גבוה. למשל, כאשר דליפה קיימת בשל בעיות אורתופדיות מוכרות. כך גם כאשר מאבחנים מצבים רפואיים על רקע נוירולוגי (עקב הפרעות של מערכת העצבים), אשר משפיעים גם הם על היכולת לתת שתן באופן רצוני ודליפות לא רצוניות.

חולי פרקינסון וכן אנשים הסובלים מאלצהיימר סובלים בשיעורים גבוהים יחסית גם מבריחות שתן. ואלה מצבים שבהם ייטו לאשר אחוזי נכות אשר מזכים בקצבאות בהתאם. 

איך מקבלים אחוזי נכות עקב בריחת שתן?

על מנת לקבל אחוזי נכות בשל בריחת שתן, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי. הפניה נעשית על גבי טופס תביעה ובו מפרטים את הסיבות והגורמים לבקשת לנכות. ביטוח לאומי צריך להתרשם מכלל המסמכים הרפואיים ומחוות הדעת על הרופא. 

לטופס התביעה יש לצרף בדיקות רפואיות רלוונטיות, אבחנה של רופא משפחה ועדיף גם חוות דעת רפואית של רופא מקצועי. לעניין בריחת שתן, נדרשת חוות הדעת או סיכומי המחלה של רופא המתמחה באורולוגיה. לגברים, מדובר באורולוג ואילו בנשים, בדרך כלל רופא המתמחה בגניקולוגיה ואורולוגיה.

על מנת שזכאות לקצבת נכות תגרור גם קבלת קצבה, יש לעמוד בכמה תנאים, הן דרגת נכות והן דרגת אי כושר. אישור דרגת נכות מסופקת על ידי וועדה רפואית. דרגת נכות של 60 אחוז לפחות, נדרשת בדרך כלל על מנת לעמוד בקריטריונים. אם סובלים מכמה ליקויים, קצבה תשולם גם בגין 40 אחוזי נכות. יש לציין כי גובה הקצבה נקבע בהתאם להחלטה בדבר הפגיעה בכושר ההשתכרות. 

מקורות:

https://www.assuta.co.il/services/assuta_surgery/important_information_to_know/urine_leakage/

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!