תאונת עבודה לעצמאים

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

תאונת עבודה לעצמאיםלמרות שאין להם מעסיק והם לא מוגדרים כשכירים לפי החוק, גם עצמאים עשויים למצוא עצמם בסיטואציה בה הם צריכים להגיש כתב תביעת תאונת עבודה לעצמאים. אם אתם מעוניינים לדעת מה עושים במצבים אלו של תאונות עבודה הנגרמות לעצמאים, המידע במדריך הבא.

אם תהיתם מה לעשות במקרים בהם עובד עצמאי מעורב בתאונה, חשוב להבין כיצד עובדים עצמאים יכולים להיות מוגדרים בתור פגועי תאונת עבודה. תאונת עבודה לעצמאים שונה במהותה מתאונת עבודה לשכירים, מכיוון שהעצמאי אמור לתבוע את דמי הפגיעה מביטוח לאומי. זאת, בעוד שהעובד השכיר מנהל את כתב התביעה מול המוסד לביטוח לאומי וכן מול חברת הביטוח של המעסיק. 

מיהו עצמאי בישראל וכיצד מוגדר בחוק מס הכנסה? 

רגע לפני שמדברים על תאונות עבודה לעצמאים, אולי כדאי לרגע להתעכב על המונח "עצמאי" וכיצד הוא מוגדר בארץ. ובכן, עובדים עצמאיים מחויבים לפתוח תיק עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ במס הכנסה. 

מעבר לכך, לאדם עצמאי לא יהיה מעסיק, אלא אם הוא ממלא טופס 101 (טופס לתיאום מס בין עובד שכיר לעובד עצמאי) שמאשר את העיסוק המקצועי הכפול. לאחר שהבנו מיהו עצמאי וכיצד מוגדר, בואו נדבר על קריטריונים לתאונת עבודה של עצמאים, מה מגדיר את התאונה?

מה מגדיר תאונת עבודה לעצמאים? קריטריונים

ישנם מספר קריטריונים שיש לענות עליהם כדי להיחשב כפגועי תאונת עבודה לעצמאים. למשל, אם לא עסקתם בממוצע של 20 שעות שבועיות במשלח ידכם בשנה האחרונה, ייתכן שלא תהיו זכאים לדמי פגיעה עקב תאונת עבודה. במילים אחרות, עד מועד הפגיעה שאירעה עקב תאונת העבודה, על העצמאי לעבוד בממוצע 20 שעות בכל שבוע במשלח ידו. 

בנוסף, כדי להיות מוגדרים בתור פגועי תאונת עבודה לעצמאים, יש צורך להוכיח כי הכנסתכם בתחום העיסוק שלכם אינה נמוכה מ-50% מההכנסה הממוצעת במשק. מעבר לכך, ישנם מספר קריטריונים נוספים שיש לענות עליהם, מה שתוכלו להכיר לעומק מול עורך הדין שלכם. 

חשוב לבדוק את רצף התשלומים לביטוח לאומי

אם אתם עצמאים ועברתם תאונת עבודה, יש לבדוק ולוודא את רצף התשלומים לביטוח הלאומי. המוסד לביטוח לאומי גובה דמי ביטוח לאומי בכל חודש מעצמאים, מה שמחייב רציפות בניהול התשלומים. אם חלילה עברתם תאונת עבודה לעצמאים ולא שילמתם את דמי הביטוח הלאומי שלכם, ייתכן שאתם לא תהיו זכאים לדמי פגיעה מביטוח לאומי. 

אם אתם רשומים בביטוח לאומי וכן שילמתם את דמי הביטוח בצורה רציפה, אתם עשויים להיות זכאים לקבל דמי פגיעה וכן קצבה מביטוח לאומי, בהתאם למקרה ובהתאם לנסיבות. חשוב לציין, גם אם אתם עונים על כלל הקריטריונים של תאונת עבודה לעובדים עצמאים, עדיין חובת ההוכחה חלה עליכם ותצטרכו להוכיח כי תאונת העבודה אכן קרתה במסגרת פעילות העבודה, בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה. 

היכן תאונת עבודה של עובדים עצמאים יכולה להתרחש? 

תאונת עבודה לעצמאים יכולה להתרחש לא רק במקום העבודה עצמו. מעבר לכך שניתן להיפצע חלילה במקום העבודה או אפילו במשרד הביתי, תאונות אלו יכולות להתרחש בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה. מה קורה אם העובד סטה מהדרך לעבודה או מהדרך מהעבודה ואירעה תאונה? 

במקרים בהם העובד סטה מהדרך, ייתכן שאותו עובד לא יהיה מוגדר כפגוע תאונת עבודה. לדוגמה: אם המשרד של העובד העצמאי ממוקם בתל אביב, העובד מתגורר בגבעתיים והתאונה אירעה בדימונה, זו סטייה משמעותית מהדרך שמצריכה הוכחה כי הסטייה מהדרך הייתה לצורכי עבודה. עם זאת, ישנם מקרים חריגים מסוימים, למשל איסוף ושילוח ילדים לגן הילדים, כמו גם תפילה בבית הכנסת. במקרים אלו, כאשר ישנה סטייה מהדרך לטובת תפילה או שליחת ילדים לגן ומתרחשת תאונה חלילה, ייתכן שתהיו זכאים לדמי פגיעה. 

חישוב שיעור דמי הפגיעה של עצמאים 

השיעור של תאונות עבודה לעצמאים מחושב ברמה היומית. לפי החוק, יש לחשב את השיעור של דמי הפגיעה על פי 75% מהכנסותיו של העובד העצמאי. מחשבים את ההכנסות של העצמאי במהלך 3 החודשים (עד רגע התאונה), כאשר את הסכום המתקבל מחלקים ב-90 (÷).

אם עובד עצמאי הכניס רווחים של כ-60,000 ₪ במהלך 3 החודשים עד תאונת העבודה, אז 75% מההכנסה הזאת תהיה 45,000. בתוך כך, 45,000 ÷ 90 = 500 ₪ ליום. וזו למעשה הדרך לחשב את שיעור דמי הפגיעה שניתן לקבל כתוצאה מתאונת עבודה של עובדים עצמאיים. 

קבלו סיוע מאת עו"ד תאונות עבודה 

למה חשוב להסתייע בעורך דין תאונות עבודה? ובכן, תאונות עבודה הן הגורם העיקרי לפציעה במהלך שעות הפעילות המקצועית של העצמאי. ומכיוון שאלו הן תביעות די נפוצות, לא פשוט להוכיח אותן בבית המשפט. מדוע? מכיוון שלא מעט אנשים מנסים לזייף תאונות מהסוגים האלו כדי "להוציא" דמי פגיעה מביטוח לאומי. 

אבל העובדה שקשה להוכיח תאונות עבודה לעצמאים בבית המשפט היא אינה הסיבה היחידה לכך שחשוב לקבל סיוע מאת עורך דין. מעבר לקושי שבהוכחת תאונת עבודה, אם חלילה נפגעתם בעבודה, עליכם להיעזר בעורך דין מנוסה שיעזור לכם בתיק שלכם מכיוון שהדינים האלו מאוד מורכבים ומצריכים הבנה משפטית עמוקה. 

עורכי דין תאונות עבודה מייצגים את לקוחותיהם בבית המשפט ומנהלים משא ומתן להסדרים עם חברות הביטוח, עם ביטוח לאומי ועוד. 

מה תפקידו של עו"ד תאונות עבודה? 

תפקידו של עורך דין תאונות עבודה הוא לדאוג להגנה על זכויותיו והתגמולים או הקצבאות של הנפגע. עורך הדין יסייע ללקוחו בהגשת תביעת פיצויים וכן יעניק לו ייעוץ כיצד להתאושש מהפציעות, יסייע בהשגת והנפקת אישורים רפואיים, יסייע בהשגת חוות דעת ממומחים ועוד. 

תאונות עבודה אינן נדירות, ואם תאונה אירעה, חשוב שלא תוותרו על הזכויות שלכם. רבים חושבים שעובדים עצמאים לא מקבלים דמי פגיעה, אבל ההיפך הוא הנכון. לא חובה להיות עובד שכיר כדי שיהיה את מי לתבוע וכדי שתקבלו מענה לפגיעתכם. 

תאונת עבודה עצמאי

כיצד מוגדר עובד עצמאי? ומה קורה אם לעובד עצמאי נגרמת תאונה? האם עובדים עצמאים יכולים להיחשב כפגועי תאונת עבודה למרות שאין להם מעסיק והם לא שכירים? אם אתם תוהים לגבי הסוגיות האלו, הנה המדריך המלא עבור תאונת עבודה עצמאי. 

קודם כל ואולי הכי חשוב, צריך להבין מיהו עובד עצמאי וכיצד הוא מוגדר לפי החוק בישראל. עובד עצמאי הוא כל מי אשר עוסק בתחום עיסוק מסוים והוא לא שכיר, אין לו מעסיק והוא לא מקבל תלוש שכר ממקום עבודה כזה או אחר. כמו כן, עובד עצמאי מוגדר בישראל בתור מי שפתח תיק במס הכנסה, בין אם תיק עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ. מה עוד חשוב לדעת בנושא? הנה המדריך המלא לפניכם. 

קריטריונים לתאונת עבודה של עצמאי 

לנוחיותכם, ריכזנו עבורכם את הקריטריונים שיש לענות עליהם כדי להיות זכאים להיות מוכרים כפגועי תאונת עבודה עצמאים. ראשית, תאונת עבודה עצמאי מוגדרת ככזאת רק אם אותו עצמאי עסק במקצוע שלו לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע בשנה האחרונה. 

כמו כן, כדי להיות פגועי תאונת עבודה עצמאים, אתם תהיו צריכים להוכיח כי הכנסתכם החודשית הממוצעת לא פחותה מ-50% מהשכר הממוצע בשוק העבודה בתחום שלכם ובתחומים אחרים בהתאם למקרה.

עוד קריטריונים לתאונת עבודה של עצמאי 

עוד חשוב לדעת, כדי להיות מוכרים כפגועי תאונת עבודה עצמאי, יהיה עליכם להוכיח כי עסקתם (עד למקרה של התאונה) בתחום שלכם לפחות 12 שעות שבועיות. במקביל לכך, יש צורך להוכיח כי הכנסתכם לא פחתה מתחת לסכום הקבוע בחוק מס הכנסה. 

צריכים דוגמה להוכחת הכנסה ממוצעת בשנה? למשל, אם אתם עוסקים פטורים במס הכנסה, אתם חייבים להוכיח שלא הרווחתם סכום פחות מ-100,000 ₪ בשנה. כך גם רלוונטי לגבי עוסק מורשה וכן חברה בע"מ. 

מה חשוב לדעת על תביעת תאונת עבודה של עצמאי?

אם אתם עצמאים וחלילה עברתם תאונה או פגיעה כלשהיא מסגרת עבודתכם, חשוב לבדוק אם בעבר כבר נרשמתם במוסד ביטוח לאומי כעצמאי. אם אכן נרשמתם וכן שילמתם את דמי הביטוח כחוק עבור ביטוח לאומי, אתם תהיו זכאים לקבל קצבה מביטוח לאומי.

במקרה שאתם עונים על הקריטריונים הנ"ל, תאונת העבודה שעברתם תוכל לאפשר לכם לקבל תגמולים וכן את הזכויות שלכם כחוק. זאת, בהתאם לכל מקרה ובהתאם לנסיבות של אותו מקרה על תאונת עבודה עצמאי. שוב נדגיש, חובת ההוכחה תהיה עליכם במהלך הגשת כתב התביעה. 

כיצד מגדיר החוק תאונת עבודה עצמאי?

לפי החוק בישראל וכן על פי סעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי, עצמאים אשר עוברים תאונה יוכלו להיות מוגדרים בתור פגועי תאונת עבודה אשר התרחשה תוך כדי, במהלך, עקב ובמסגרת עיסוק בתחום העיסוק של העצמאי. 

על פי החוק, כדי שתיחשב כתאונת עבודה, התאונה צריכה להתרחש במהלך העיסוק במשלח ידו של העצמאי. כמו כן, על התאונה להתרחש במהלך העבודה עצמה, במהלך פעילות הקשורה לעבודה, בדרך לעבודה או בדרך חזרה הביתה מהעבודה. אם התאונה אירעה בדרך מהעבודה או בדרך לעבודה, יש צורך להוכיח כי בזמן התאונה לא בוצעו סטיות משמעותיות מהדרך (למעט איסוף ילדים מהגן או תפילה בבית הכנסת).  

לפי מה מחושב שיעור דמי הפגיעה של עצמאי?

בחלק גדול מהמקרים תאונת עבודה עצמאי תוביל לקבלת דמי פגיעה, כאשר השיעור שלהם מחושב לפי ימים. מחשבים את שיעור דמי הפגיעה לפי 75% מההכנסה החייבת של המבוטח במהלך 3 החודשים שקדמו לאירוע התאונה. את הנתון הזה, שמתקבל כתוצאה מחישוב סך של 75% מההכנסה החייבת של המבוטח, מחלקים (÷) ל-90. 

למשל, אם אדם עצמאי מסוים הרוויח כ-90,000 ₪ במהלך שלושה החודשים שקדמו לאירוע התאונה, אותו עצמאי עשוי להיות מפוצה בדמי פגיעה על סך 750 ₪ ליום. עם זאת, חשוב לציין כי לפי החוק דמי הפגיעה לא יכולים לעלות  סכום של 1,114 ₪ ליום. כמו כן, יש לציין כי מאותם דמי הפגיעה שמקבל העובד העצמאי מנוכים ע"פ החוק דמי הביטוח הלאומי, דמי ביטוח בריאות וכן מס הכנסה.

למה חשוב סיוע של עורך דין תאונת עבודה?

כאשר מדובר על תאונת עבודה ימי מחלה, דמי פגיעה וכל היוצא בכך, חשוב להבין כי הדינים האלו מורכבים וישנה חובת הוכחה חותכת על הקשר הסיבתי בין אירוע התאונה לבין עבודתו של העצמאי. בשל כך, חשוב לקבל סיוע מאת עורך דין תאונות עבודה מומחה שמכיר לא רק את הדינים, אלא גם מבין ומכיר את המקרה שקרה לכם. 

לא משנה מה קרה לעובד העצמאי, בדרך כלל ישנם תקדימים משפטיים לכך ואתם לא תהיו הראשונים שיציגו את המקרה שלהם. לכן, כשאתם מחפשים עו"ד תאונת עבודה, חשוב לבדוק אם יצא לו בעבר להתעסק עם מקרה דומה לזה שלכם או אפילו זהה לזה שלכם. 

טיפים למציאת עורך דין תאונות עבודה 

ישנן דרכים רבות למצוא עורך דין למקרה של נזקי גוף ומציאת עורך דין טוב לתאונות עבודה יכולה להיות מורכבת, אבל לא בלתי אפשרית. ראשית, שימו דגש גדול של מציאת עורך דין עם רקורד מוכח של הצלחה. שנית, שאלו את עורך הדין לגבי סוגי התיקים שהוא מטפל בהם ואחוזי ההצלחה שלו או שלה. ואם אפשרי לבקש מהחברים והמשפחה שלכם המלצות, גם יהיה מומלץ. 

בעזרת הכלים השונים שתמצאו באינטרנט, תוכלו למצוא לא מעט עורכי דין אשר מתמחים בנושאים כמו תאונת עבודה ימי מחלה, תאונת עבודה דמי פגיעה, תאונות במקום העבודה לעצמאים וכולי. מחקר השוק הזה לא אמור לבזבז לכם הרבה מהזמן, אולי 10 דקות מקסימום. 

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!