זכויות רפואיות לחולים בקוליטיס – מחלת מעי דלקתית

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

מחלהמחלת הקוליטיס נחשבת למחלת מעיים קשה, אשר פוגעת באופן ממשי באיכות חייו של החולה. המחלה, שנחשבת למחלה כרונית ולבעלת מאפיינים הדומים בחלקם לתסמונת קרוהן, עשויה ללוות האת החולה במשך שנים רבות.

בין מאפייני המחלה ניתן למצוא הפרעות, כיבים עם או ללא דימומים, וכן דלקות באזורים מצומצמים או נרחבים של המעי. אותן הבעיות עשויות לפגוע קשה בשכבות המעי, ברירית המצפה את המעי הגס או הדק, בפי הטבעת ועוד.

לרפואה אין הסבר מלא אודות הגורמים למחלה, אם כי יש סימנים לכך שלפחות בחלק מהמקרים מדובר על גורם גנטי – משפחתי. יש הסבורים שישנה מעורבות של מערכת החיסון דבר שמביא להתפתחות דלקות חריפות וממושכות.

בשל העובדה שמדובר במחלה לא פשוטה, שפוגעת בחולים רבים באופן כרוני ומתמשך, זכאים החולים לזכויות שונות, רפואיות ואחרות.

זכויות לחולים כרוניים

מחלת הקוליטיס עשויה לפגוע הן בבני נוער צעירים והן באנשים מבוגרים. לרוב, לאחר שמאובחנת המחלה ניתן לצפות לכך שהתסמינים יתמשכו זמן ממושך ולעיתים במשך שנים ארוכות ואף כל החיים. מכיוון שכך, מדובר על מחלה כרונית ולכן זכאים החולים לכמה זכויות חשובות.

כמו כל החולים הכרוניים, זכאים החולים לתקרת תשלומים עבור שירותים שניתנים להם בקופות החולים השונות. יש לציין שלא משנה באיזו קופת חולים מבוטח החולה, כולן מחויבות שלא לגבות תשלומים מעבר לתקרה שנקבעה לצורך כך.

קופות החולים אמורות להימנע מגביית יתר וזאת על פי חוק, אולם מומלץ לוודא שהדבר אכן נעשה. במידה ולא – יש לפנות לקופה על מנת שתעדכן זאת במערכת הגביה הממוחשבת.

זכויות חולים כלליות

בנוסף לזכויות המיועדות לחולה הכרוני, חשוב לזכור שחולים בקוליטיס זכאים לזכויות נוספות המיועדות לכלל החולים. למשל – החולים זכאים על פי חוק לקבל הסברים מפורטים ומלאים אודות מצבם הרפואי ואודות כל טיפול שמוצע להם. לפני קבלת טיפול יש לקבל את הסכמת החולה לכך.

במקביל, זכאי החולה לכך שסודיות הרפואית אודות מצבו תישמר וכן שהיחס הכללי אליו יהיה מכבד. חשוב לדעת שאפליה בין חולים שונים אסורה בהחלט.

קוליטיס ונכותנכות

מכיוון שמצבם של החולים בקוליטיס יכול להיות מאופיין בסימפטומים שונים ובדרגות חומרה שונות, הרי שישנם חולים שיכולים לקבל הכרה בתור נכים.

חולים שסובלים מדימומים קשים, למשל, ומתסמינים נוספים שמפריעים להם בתפקוד היומי יכולים להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי על מנת לקבל הכרה כסובלים מנכות כללית ומאובדן כושר עבודה. אלה שתואמים את הקריטריונים שקובע המוסד ונמצא שהם אינם יכולים לעבוד למחייתם זכאים לקבל קצבת נכות כללית.

על מנת לעמוד בקריטריונים שקובע המוסד לביטוח לאומי לצורך כך יש להגיש תביעה על גבי טופס מתאים ולאחר מכן לעמוד בפני וועדה רפואית. וועדה זו נפגשת עם החולה ומחליטה האם מצבו מצדיק קבלת אחוזי נכות ואם כן – כמה בדיוק.

מגוון נרחב של זכויות רפואיות נוספות

בנוסף לקצבה החודשית, חולי קוליטיס זכאים להטבות הבאות:

  • הנחות, פטורים או הטבות במיסוי, בתשלומי מס הכנסה, בתשלומים לביטוח לאומי, במס רכישה ועוד. על מנת לקבל את ההטבות הללו יש צורך לפנות לרשויות המס לאחר קבלת אישור על קיום נכות מביטוח לאומי.
  • הנחות במוסדות שונים כגון תשלומי עירייה, חשמל, מים, תשלומי נסיעה בתחבורה הציבורית. על מנת לקבל את הזכויות במוסדות אלו יש לפנות אליהם עם האישורים הדרושים.
  • זכויות בדיור – למשל בקבלת הלוואות מיוחדות לזכאים, הנחות בשכר דירה בדיור הציבורי ועוד.
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!