קצבת נכות נפשית

פסיכולוגנכות נפשית יכולה להיות תוצאה של מחלת נפש, של אירוע טראגי כגון טראומה משפחתית, של אובדן אדם קרוב, של תאונת דרכים, של מלחמה וכדומה. כל אדם סופג אירועים מהחיים בצורה אחרת ויש אנשים שבעקבות אירוע מסוים לוקים בהפרעה נפשית שמשבשת את מהלך חייהם.

ההתמודדויות במהלך היומיום לצד נכות נפשית אינן קלות. הן מלוות בקשיים פיזיים ונפשיים, גם לנכה עצמו וגם לבני משפחתו שמטפלים בו ושנמצאים בסביבתו. כדי להתמודד בצורה נכונה ויעילה עם נכות נפשית, נדרש טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכיאטרי, או לפעמים גם אשפוז ממושך. עלויות הטיפולים הן גבוהות, ולא כל המשפחות מסוגלות לעמוד בהן.

המדינה מסייעת לאנשים בעלי נכות נפשית במתן זכויות והטבות שונות. פניות למוסד לביטוח לאומי לצורך הכרה בנכות נפשית הן דרך וועדות רפואיות בהן יושבים מומחים בבריאות הנפש.

מהי קצבת נכות נפשית ומי קובע את דרגתה?

בביטוח לאומי יושבים פקידי תביעות אשר קובעים את אחוזי הנכות המגיעים לאנשים שפונים אליהם. לא תמיד מחלה נפשית תוכר כנכות. בשביל שהאדם בעל ההפרעה הנפשית או המחלה יוכר כבעל נכות נפשית, עליו לעמוד בקריטריונים מסוימים של המוסד, ולקבל דרגת נכות וכן החלטות על קצבת נכות נפשית.

מחלת נפש גורמת ללקות תפקודית מסוימת בחיי היומיום. נכות נפשית היא התוצאה הממשית של המחלה המשפיעה על חיי החולה. אדם שמגיש בקשה לקצבת נכות נפשית, נבדק על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום המסוים של מחלת הנפש ממנה הוא סובל. דרגת הנכות הנפשית נקבעת על ידי פסיכיאטר שמשוחח עמו ובודק אתו את כל ההשלכות של המחלה על תפקודו בחיים.

קצבת נכות נפשית בביטוח לאומי

בתקנות של המוסד לביטוח לאומי מוגדרים שני מצבים נפשיים המאפשרים קבלת דרגת נכות נפשית:

  • הפרעות פסיכוטיות, כגון סכיזופרניה, תסמונות מוחיות פסיכוטיות והפרעה סכיזואפקטיבית (התקנות מחמירות בקשר למצב זה).
  • הפרעות פסיכו- נוירוטיות שונות, כגון הפרעות חרדה, שינויים משמעותיים במצבי רוח, פוסט טראומה וכדומה. כל הפרעה שלא נכללת בקבוצת ההפרעות הפסיכוטיות, תימצא כאן. מרבית האנשים אשר פונים אל ביטוח לאומי לשם קבלת קצבת נכות נפשית, סובלים מבעיות אלה.

תקנות ביטוח לאומי לגבי נכות נפשית דומות לתקנות לגבי נכות כללית, נפגעי תאונות עבודה, נפגעי תאונות דרכים או נפגעי רשלנות רפואית.

קצבת נכות נפשית: באילו מקרים?

כאשר ביטוח לאומי דן באפשרות לנכות נפשית, אין כל התייחסות לסוגי הגורמים שהביאו לנכות. כדי שאדם יוכר כנכה מבחינה נפשית ויקבל קצבת נכות נפשית, הוא צריך לאבד לפחות 50% מכושר עבודתורשימה ומיכולת הפרנסה שלו. יש צורך בהגדרת הטראומה או האירוע הטראגי שקרו באופן ברור ביותר וצריך להוכיח כי קיים קשר ישיר בינם לבין המחלה או ההפרעה הנפשית שפרצה. ביטוח לאומי בוחן לעומק את הקשר בין הגורמים השונים לבין המצבים הנפשיים בהם נמצאים חולי הנפש.

התקנות של ביטוח לאומי לנכות נפשית מתייחסות לתפקוד התעסוקתי ולתפקוד החברתי של החולה. התקנות לא מתייחסות לפגיעה ביכולת התפקוד היומיומי. במידה שרמת התפקוד החברתי או רמת התפקוד התעסוקתי נפגעו והיכולת למלא אותן ירדה ב-50% לפחות, האדם יוכר כנכה ויקבל קצבת נכות נפשית. גובה הקצבה והתקופה שהיא תינתן נקבעים על פי אחוזי הנכות בתחום התעסוקתי או החברתי. אם ההערכה שניתנה לגבי המצב היא שהאדם יכול להתאושש ממצבו ולהחלים, קצבת נכות נפשית תינתן לתקופה זמנית, שלאחריה הוא ייבדק שוב לצורך בדיקת המשך הקצבה וגובהה. אם ההערכה שניתנה היא כי האדם לא יבריא והוא אינו מסוגל לצאת מנכותו הנפשית, קצבת נכות נפשית תינתן לצמיתות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!