ישראל חזקה // זכויות רפואיות

קצבת שירותים מיוחדים

עולים במדרגת ירוקים

קצבת שירותים מיוחדים (שר"מ) משולמת, מטעם המוסד לביטוח לאומי, לאדם נכה מבחינה פיזית או נפשית, שבגלל נכותו הוא נזקק לעזרה מתמדת לצורך עשיית מטלות היומיומיות הבסיסיות ביותר. הקצבה משולמת לצורך מימון סיוע מצד מטפל זר לסיעוד במשך 24 שעות בימימה. אותן המטלות היומיומיות המדוברות הן אכילה ושתייה, הלבשה, רחצה, שליטה על סוגרים, ניידות וקימה ושכיבה. לפי אופן עשיית המטלות האלה מצד האדם הנכה, נבדקת מידת התלות שלו בזולת.

בנוסף, גם אנשים שעלולים לסכן את בריאותם ואת חייהם או של אנשים הנמצאים בסביבתם הקרובה, בגלל הנכות ממנה הם סובלים, זקוקים להשגחה קבועה וצמודה של 24 שעות, במטרה למנוע מקרים מסוכנים. אותם אנשים זכאים גם הם לקצבת שירותים מיוחדים.

ביטוח לאומי בודק את כל ששת הקריטריונים (הפעולות הבסיסיות), באמצעות "מבחן תלות" שנערך בביתו של הנכה על ידי אחות מוסמכת או על ידי עובדת סוציאלית. בהתאם לרמת עשיית המטלות, נבדקת מידת התלות, שלפיה נקבע גובה הקצבה.

למוגבלות שלוש דרגות שונות:

מי זכאי לקצבה?

הטבות הניתנות בקצבת שירותים מיוחדים

ביטוח לאומי מעניק את הקצבה כתשלום כספי אל חשבון הבנק של המבוטח הנכה, למטרת שכירת מטפל זר לסיעוד שישהה בביתו ויסייע לו באופן צמוד ותמידי. תפקיד המטפל הוא להגיש עזרה בכל הפרטים אשר מתקשרים לתפקוד היומיומי של הנכה, כגון הכנת אוכל, נטילת תרופות, עזרה באכילה, רחצה, הלבשה, עזרה בשכיבה על המיטה ובקימה ממנה, עזרה בהליכה לשירותים או החלפת מוצרי ספיגה במידת הצורך. בנוסף, הסיוע בבית כולל דאגה שוטפת למשק הבית, כולל קניית מוצרי מזון, ניקיון, הליכה לבנק וכדומה.

גם אנשים נכים שזקוקים להשגחה צמודה בשל החשש שמא יפגעו בעצמם או באנשים הסובבים אותם, זכאים למטפל זר לסיעוד שימלא את כל התפקידים המצוינים.

Exit mobile version