התקנות החדשות של ביטוח לאומי – מי ייהנה ומי יפגע?

ביטוח לאומי, המוסד המעניק זכויות סוציאליות מגוונות לאזרחי ישראל, אחראי גם על מתן תשלומי קצבאות לאנשים הסובלים ממגבלה, נכות או מחלה.

ביטוח לאומי פועל בהתאם לחוק אך גם על פי כללים ותקנות ועל פי קריטריונים של ליקויים המפורטים במדרך שנקרא ספר התפקוד.

כל אותן תקנות וכל הכללים המנחים את פקידי המוסד ואת הגורמים המקצועיים השונים צפויים לעבור בקרוב שינוי שלא היה כמוהו מזה שנים. גורמים שונים ובהם גם בעלי תפקידים בחברות ייעוץ למימוש זכויות רפואיות ממהרים להזהיר מפני פגיעה בזכויות. גורמים אחרים, לעומת זאת, מציינים לטובה את התקנות החדשות וקובעים שרבים דווקא ייהנו מהם.

דרושים שינוייםשינוי

השינוי בתקנות הביטוח הלאומי נחשב לחשוב שכן מזה שנים רבות לא רועננו ההנחיות ולא שונו הקריטריונים הרפואיים ותיאור הליקויים המפורטים בספר התפקוד. מביטוח לאומי נמסר שכל השינויים הצפויים לצאת לפועל בקרוב נקבעו בהתייעצות עם אנשי רפואה בכירים.

רופאים בכירים אכן מדווחים על כך שהשינויים והתקנות החדשות היו חייבים להתקבל בשל גילוין של מחלות חדשות, בשל שיפורים ברפואה ושינויים באיכות החיים של החולים וכן בשל היכולת המשופרת להבחין בין חולים קלים לבין כאלה החולים באותה המחלה אך מצבם התפקודי קשה הרבה יותר.

ישנם חברי כנסת המבקרים את התקנות החדשות של ביטוח לאומי, אך לאו דווקא בשל היעדר הנחיצות שלהן. חברי בית המחוקקים שדיברו עם אמצעי התקשורת מסרו שנחוץ שינוי, אולם עליו להתקבל בתהליך ברור ושקוף יותר, תוך קיום התייעצות בין גורמים מקצועיים בביטוח הלאומי לבין חברי וועדות הכנסת הנוגעות בדבר. אז גם אם ניתן היה לבצע שינויים בתקנות בצורה שקופה וברורה יותר וגם אם לא הייתה מעורבות מספקת מצד הרשות המחוקקת, השינויים התקבלו, אושרו, ובקרוב הם ישפיעו על ציבור גדול של אנשים.

רוצים ליצור אחידות

בביטוח לאומי מספרים שהתקנות החדשות צפויות ליצור אחידות בקריטריונים, כך שחולים יקבלו קצבאות וזכויות באופן יותר אובייקטיבי ונאמן למציאות (פחות תלות בגורמים סובייקטיביים). כל שינוי יוצר בשלב הראשון בלבול, חשש ואי וודאות, אולם גם במצב החדש יהיו בהחלט מרוויחים (לצד כאלה שיפגעו).אחדות

בהתאם לספר הליקויים והתפקוד המעודכן ניתן יהיה להבחין טוב יותר בדרגות שונות של מחלה, כך שיהיו כאלה שיקבלו פחות מכפי שהגיע להם בעבר אך יהיו כאלה שיקבלו יותר – כפי שמתבקש ממצבם הרפואי. למשל:

  • חולי לב שעברו התקף, בין אם קל ובין אם קשה, היו זכאים עד כה לאחוזי נכות מקסימליים למספר חודשים מוגדר. מעתה והלאה, יהיה הבדל בין חולי לב שמצבם הרפואי קשה או חמור לבין כאלה שמצבם מוגדר קל או בינוני.
  • עבור אנשים הסובלים משיתוק – גם כאן תהיה הבחנה בין כאלה הסובלים ממצב קל, המוגדר כחולשה בגפיים לבין מצבים קשים יותר. עבור אלה שיגדרו במצב קל מאוד צפויה ירידה באחוזי הנכות שיאושרו.
  • חולי סוכרת, בפרט כאלה הסובלים מליקויי תפקוד או מחלות הנלוות לבעיה המרכזי יבדקו גם הם ברזולוציה שונה. הבדיקות תהיינה יותר מעמיקות ובהחלט יהיו כאלה שעבורם הגדרת הנכות תופחת. מאידך, תהיה גם יכולת להכיר טוב יותר במצבם של אלה הסובלים מסיבוכים משמעותיים.
  • עד כה, מחלות דם הוגדרו באופן כללי מאוד בספר התפקוד. לאחר השינוי תהיה יכולת להכיר במחלות מובחנות שחלקן יעניקו אחוזי נכות משופרים ולפיכך – תוספת זכויות.

חולי פרקינסון במצב קשה יקבלו אחוזי נכות גבוהים יותר, אך אלה הסובלים מפגיעה קלה יותר – עשויים בחלקם להיפגע ולקבל אחוזי נכות נמוכים בחצי לעומת עד כה.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!