נכות מעבודה וקצבת זקנה

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

נכות מעבודה וקצבת זקנהנכות מעבודה וקצבת זקנה הם שתי קצבאות המיועדות לקבוצות שונות אשר לעיתים ייתכן ואדם יהיה זכאי לקבלת שתי הקצבאות. מה זה אומר? אדם אשר נמצא זכאי לקבלת קצבת נכות מעבודה בהגיעו לגיל פנסיה יהיה זכאי גם לקצבת זקנה – משמע כפל קצבאות. בכדי לבדוק את גובה המס אותו אתם צריכים לשלם או האם אתם באמת רשאים לקבל קצבה כפולה יהיה עליכם להכיר את הדברים הבאים.

 

מהי קצבת זקנה?

קצבת זקנה היא זכות של כל אזרחי ותיק שהוא תושב ישראל, נולד בישראל או עלה לישראל לראשונה לפני גיל 62 לגבר, או לפני גיל פרישה לאישה והוא עונה על כל תנאי הזכאות הקבועים בחוק. קצבת זקנה משולמת אחת לחודש החל מגיש פרישה ולמשך כל חייו של התושב. הקצבה נועדה כדי לסייע לקשישים מבחינה כלכלית לצורך ניהול אורח חיים תקין ומכבד ולנסות שלא לגרוע מהתנהלותם טרם יצאו לגיל פרישה. הקצבה ניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי בהתאם לתנאים הבאים:

  • הכנסות – התנאי הראשון לקבלת קצבת זקנה הוא בהתאם לסך ההכנסה של הפורש ובהתאם לסכום שנקבע מראש. גם כאשר יש לפורש הכנסה אחרת כגון נכס, השקעות ועוד עדיין יהיה זכאי לקבל את הקצבה בהתאם לגובה הכנסה הכללית שלו. במקרה בו ההכנסה גבוהה מההכנסה המקסימלית בהתאם למשק יהיה זכאי לקבל הפורש קצבת זקנה חלקית.
  • גיל – הגיל משפיע על גובה ההכנסה של האזרח הוותיק. כאשר גילו של התושב עולה על 70 יהיה זכאי לקבל קצבת זקנה חודשית ללא קשר לסך הכנסותיו מנכסים והשקעות אחרות. 

שימו לב, בשנים האחרונות חוקק חוק חדש בנושא קצבת זקנה. הוחלט כי קצבת זקנה תשלום בצורה רטרואקטיבית בעבור תקופה של 4 שנים. החוק חוקק על מנת לתת עוד זמן למי שלא מכיר את הזכויות שלו ומעוניין לקבל את הקצבה אליה הוא זכאי. החל מגיל פנסיה הינכם זכאים לקבלת קצבת זקנה כל עוד אתם עומדים בתנאים הקבועים בחוק. 

קצבת נכות מעבודה

קצבת נכות מעבודה ניתנת לאדם אשר הוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי בתור נכה מעבודה. קבלת קצבת נכות מעבודה היא עקב פגיעה נפשית או פיזית בעבודה, תאונת עבודה, מחלת מקצוע או מיקרוטראומה – אדם אשר איבד את כושר עבודתו ואין ביכולתו להתפרנס ב-50% לפחות מסך הכנסותיו במקום בו הועסק. לצורך קבלת קצבת נכות מעבודה יש להגיש תביעה. טרם קבלת הקצבה יקבל המבקש דמי פגיעה ורק לאחר 185 יום בהם הוא עונה להגדרה של נכה עבודה יהיה זכאי לקבלת קצבת נכות מעבודה. הזכאים לקבלת קצבת נכות מעבודה הם: שכירים, עצמאיים המבוטחים בביטוח לאומי, אנשים שקיבלו משכורות בסכומים בהתאם ל"חוק הכנסת", שכירים בזמן הכשרה מקצועית, עצירים, אסירים ועוד.

 

נכות מעבודה וקצבת זקנה – איך זה עובד?

במקרה בו אתם זכאים לקבל קצבת נכות מעבודה לא תהיו זכאים לקבל דמי אבטלה רק כאשר מדובר על נכה נזקק (נדון במונח בהמשך). המוסד לביטוח לאומי והרשויות הם לא בדיוק מאשרים בקלות לאדם לקבל שתי קצבאות ולכן, במקרים בהם אדם זכאי לקבל קצבת נכות מעבודה וקצבת זקנה כאשר הגיע לגיל הוא יצטרך לבחור מבין הקצבאות. מה זה אומר? על פי חוקי ביטוח לאומי, מקבל קצבת נכות מעבודה, משמע מבוטח הזכאי ליותר מקצבה אחרת צריך לבחור באחת מהקצבאות. אם בחר בקצבת נכות מעבודה במקום קצבת זקנה לא תפחת קצבת הנכות שלו מעבודה מסכום קצבת הזקנה. מבוטח אשר הגיע לגיל זקנה וזכאי לקצבת נכות לצמיתות יהיה זכאי במקרים מסוימים להוון את קצבת הנכות מהעבודה. הכוונה היא פשוטה, אם המוסד לביטוח לאומי החליט לנכון להוון את קצבת הנכות (קצבת הנכות תשולם לו במענק חד פעמי במקום קצבה חודשית), לאחר תשלום זה הוא יהיה זכאי לקבל את קצבת הזקנה שלו. 

ליווי מקצועי

כפי שאתם מבינים, המוסד לביטוח לאומי לא בא לקראת האזרח וברוב המקרים אתם תמצאו את עצמכם עם קצבה אחת ביד. עם זאת, עם ליווי משפטי ומקצועי אתם תוכלו לקבל את מלוא הזכאות שלכם ולפחות את מלוא הסכום אותו אתם אמורים לקבל, גם אם זה בא לידי ביטוי במענק חד פעמי. הגשת תביעה לקצבת נכות מעבודה יכולה להיות תהליך מאוד ארוך ומסרבל, במיוחד כאשר אתם זכאים לקבל קצבה נוספת. בדרך כלל, נכות מעבודה וקצבת זקנה הן שתי קצבאות שעלולות להתנגש כאשר קצבת נכות מעבודה תהיה הראשונה. ברוב המקרים אדם יקרא את הכתוב במוסד לביטוח לאומי ויוותר מראש על אחת הקצבאות בהתאם לסדר גודל ההכנסה מכל אחת מהן. כאשר אתם מתייעצים עם אנשי מקצוע תוכלו לקבל גם ליווי משפטי וגם ייעוץ פיננסי אשר יטיב את הבחירה שלכם ויעזור לכם להתכונן היטב לעמידה מול הוועדה. ברגע בו אתם מכירים את כל הזכויות שלכם תרגישו הרבה יותר בטוחים מול המערכת הנוקשה. הייעוץ הוא קריטי כיוון שאם הגעתם לגיל פרישה אתם צריכים לדאוג להכנסה שלכם להמשך החיים ללא משכורת חודשית ברוב המקרים.

דבר נוסף בנוגע לקצבת נכות מעבודה וקצבת זקנה. יש חשיבות גם כן לדרגת הנכות שלכם. למקבל קצבת נכות מלאה לא ניתן יהיה לקבל שתי קצבאות. למקבל קצבת נכות חלקית – ניתן יהיה לקבל את שתי הקצבאות. הפרמטר המצביע על גובה ההכנסה הכללית שלכם משתי הקצבאות הוא קריטי למתן קבלת הזכויות שלכם. טרם אתם ניגשים להגשת המסמכים לביטוח לאומי רצוי להתייעץ עם מומחים בתחום כדי למלא את הטפסים בצורה נכונה אשר תטיב עמכם מול הוועדה של הרשות.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!