תאונת עבודה לאחר 90 יום

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

תאונת עבודה לאחר 90 יוםעברתם תאונת עבודה? חשוב שתדעו מה הזכויות שלכם. במידה שלאחר 90 יום אתם עדיין צריכים זמן מנוחה או שנגרם לכם נזק קבוע או נכות, ייתכן שתהיו זכאים לקצבת נכות מעבודה. קצבת נכות מעבודה משולמת על ידי ביטוח לאומי. על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

תאונת עבודה לאחר 90 יום- מהי תאונת עבודה? 

תאונת עבודה היא תאונה המתרחשת במהלכה התקין של פעילות העבודה עצמה. ברוב המקרים תאונת עבודה תגרום לפגיעה פיזית אך יכולים להיות מקרים בהם תהיה פגיעה נפשית. שני סוגי הפגיעות עלולים להוביל לנזקי נכות ולזכאות לפיצויים מצד העובד. 

כמו כן, ניתן להחשיב גם תאונות המתרחשות בדרך לעבודה או בחזרה ממנה. לדוגמא, עובד שביצע תאונת דרכים בדרכו חזרה מהעבודה יהיה זכאי לפיצויי תאונת עבודה. יש לקחת בחשבון, כי סטייה מהמסלול הקבוע תוביל לכך שהתאונה לא תיחשב לתאונת עבודה. יש שני סוגי סטיות שעדיין ייחשבו כתאונות עבודה- סטייה אחת תהיה למען אסיפה של הילד או הורדה שלו במוסד החינוכי. הדבר נוגע בילד עד גיל 10 או בילד הסובל מלקות שכלית כלשהי. כמו כן, ניתן לסטות מהמסלול הקבוע לצורך תפילה בבית הכנסת. 

שימו לב- במידה שהעובד שנפגע פעל בניגוד להוראות הבטיחות, התעלם מהוראות המעסיק או פעל בניגוד לחוק, התאונה לא תחשב כתאונת עבודה. עם זאת, קיימות חריגות התלויות בעוצמת הפגיעה של תאונת העבודה. 

תאונת עבודה לאחר 90 יום- מה זה אומר?

במקרים בהם התאונה גורמת לנזק קבוע, לנכות או להיעדר מהעבודה של יותר מ-90 יום ניתן לקבל קצבת נכות מעבודה. במקרים אלה ההליך מול ביטוח לאומי הופך למורכב יותר. על העובד שנפגע בתאונת העבודה להגיש תביעה לקצבת נכות מעבודה. קצבת נכות מעבודה משולמת לאנשים שכושר העבודה שלהם צומצם ב-50% לפחות בעקבות התאונה. 

במידה שלעובד יספיקו 90 ימי מנוחה, הוא יהיה זכאי לדמי פגיעה, שניתנים גם הם על ידי המוסד לביטוח לאומי.

 

תאונת עבודה לאחר 90 יום- מה כולל ההליך?

כפי שציינו, על מנת לקבל קצבת נכות מעבודה יש להגיש תביעה לקצבת נכות מעבודה. לאחר הגשת התביעה, מגיש הבקשה יוזמן לוועדה הרפואית של ביטוח לאומי. מול הוועדה הרפואית העובד יעבור בדיקות ובירורים רבים על מנת לבחון את הליקויים הרפואיים עליהם דיווח. כל ליקוי שיוכח יקבע את אחוזי הנכות שמגיעים למגיש הבקשה. לאחר ההליך מול הוועדה הרפואית, ייקבעו אחוזי נכות למגיש הבקשה, בהתאם למצבו הרפואי. 

מי שהוכר כנכה ועבר את אחוזי הנכות הנדרשים, יעבור להמשך בירור אצל הוועדה להערכה תפקודית. בוועדה להערכה תפקודית ייערכו בדיקות נוספות ובנוסף, מגיש הבקשה יעבור שיחה עם פקיד שיקום. בסיום הבדיקות של הוועדה להערכה תפקודית, הרופא המוסמך ופקיד השיקום יתייעצו ויקבעו את דרגת אי הכושר של העובד. דרגת אי הכושר תקבע גם בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו בוועדה הרפואית. 

קצבת נכות מעבודה משולמת בהתאם לארבע דרגות חומרה- 60% 65% 74% או 100%. בעקבות אחוזי הנכות שנקבעו, העובד יהיה זכאי לקבלת קצבה חודשית או למענק חד פעמי. גובה המענק או הקצבה החודשית יהיו תלויים בגורמים שונים. 

 

תאונת עבודה לאחר 90 יום- למי מגיע לקבל קצבת נכות מעבודהתאונת עבודה לאחר 90 יום- למי מגיע לקבל קצבת נכות מעבודה?

קצבת נכות מעבודה ניתנת לאנשים במקרים הבאים- 

  • תושב המדינה מעל גיל 18 עד הגמלאות שביטוח לאומי הכיר בו כבעל נכות. 
  • עובדים שכירים בעלי 40% או 60% נכות רפואית או עקרות בית בעלות 50% נכות לפחות. 
  • מי שאיבד 50% או יותר מכושר ההשתכרות או התפקוד בבית.

 

תאונת עבודה לאחר 90 יום- מה סכום הפיצוי?

קצבת נכות מעבודה תקבע בהתאם לאחוזי הנכות. כלומר, העובד יקבל קצבה בשיעור אחוזי דרגת הנכות שלו מסכום הקצבה שהיה מקבל אילו דרגת הנכות שלו הייתה 100%. עובד שהוגדר עם 100% נכות, יקבל קצבה חודשית בסכום דמי הפגיעה המגיעים לו ליום כפול 30. מקסימום קצבת נכות מעבודה לחודש יהיה 34,234 שקלים. סכום זה יינתן הן למבוטח שכיר והן למבוטח עצמאי. כפי שניתן להבין- עובד שדרגת הנכות שלו היא 50%  יקבל קצבה בסכום חצי הקצבה שהיה מקבל אילו דרגת הנכות שלו הייתה 100%. 

במצב שהעובד יקבל מענק חד פעמי– סכום המענק החד פעמי, יהיה שווה לקצבה חודשית כפול 43. במידה שלאחר קבלת המענק, מצבו של המבוטח הוחמר ונקבעה לו דרגת נכות בשיעור של 20% ומעלה, המבוטח יהיה זכאי לקצבה חודשית וסכום המענק העודף ינוכה מהקצבה.

תאונת עבודה לאחר 90 יום- חובת דיווח 

הדבר הראשון שיש לעשות במקרה של תאונת עבודה הוא לדווח על התאונה. חובת הדיווח חלה על המעסיק והיא תתבצע לארבעה גופים שונים- משרד העבודה, משטרת ישראל, קופת החולים בה הנפגע מבוטח והמוסד לביטוח לאומי. 

במידה שהתאונה גרמה למותו של העובד או להיעדרותו מהעבודה ליותר משלושה ימים, על המעסיק יהיה לדווח על התאונה מיד עם התרחשותה. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי על המעסיק לשמור על פרטי התאונה במקום העבודה. 

הדיווח על תאונת העבודה יתבצע על ידי המעסיק על ידי טופס מתאים. טופס זה הוא טופס 250 המאפשר דיווח על התאונה למוסד לביטוח לאומי. על המעסיק למלא את הטופס ולהעבירו למוסד לביטוח לאומי. העברת הטופס והחתימה עליו תאפשר לעובד לקבל את הפיצויים המגיעים לו בהתאם לחוק ובהתאם לפגיעה. את הטופס ניתן להשיג באגף הפיקוח על העבודה. 

מעסיק שיבחר לא לדווח על התאונה יעבור על החוק ויהיה צפוי להיענש. יש לקחת בחשבון כי בדרך כלל המעסיק יהיה צריך להגיש שני דיווחים כאשר האחד יהיה מופנה למחלקת הפיקוח והשני למוסד לביטוח לאומי. 

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!