התקנות החדשות של ביטוח לאומי לנכים וחולים: מי ייהנה ומי ייפגע?

ביולי 2016 צפויות להיכנס לתוקף התקנות החדשות של ביטוח לאומי העוסקות במצבם של נכים וחולים המבקשים לקבל הכרה ממסדית במצבם. זהו אינו שינוי קטן או שולי, למעשה מדובר בסוג של רעידת אדמה בדבר האופן שבו יתקבלו החל מתחילת יולי 2016 ההחלטות אודות רמות הנכות שיוכרו. כל זאת, באופן שישפיע על הקצבאות ועל הטבות שונות נוספות שיקבלו חולים ונכים מטעם ביטוח לאומי.

היה נחוץ שינוישינוי

בחמשת השנים האחרונות עלה הסכום המצטבר המשולם כתגמולים לנכים מטעם ביטוח לאומי ביותר ממיליארד שקלים. עם זאת, כפי שמסבירים נציגי ביטוח לאומי, הסיבה לשינוי התקנות לאחר תהליך מקצועי וארוך נבעה למעשה מעניין מקצועי – רפואי. המוסד לביטוח לאומי מכיר במחלות השונות ובדרגת הנכות של החולים על פי שורה שלמה של ליקויים.

הליקויים השונים מוזכרים בספר התפקוד, שלא עודכן מזה עשורים. מכיוון שהרפואה התקדמה מאוד בשנים האחרונות ויש אפילו מחלות שלא היו קיימות בזמן שנקבעו הקריטריונים השונים (למשל, כשל חיסוני נרכש – איידס), היה נחוץ שינוי בהגדרות והיה נחוץ שינוי ברזולוציה.

האם הדבר הינו טוב חולים? האם השינוי הוא רע עבורם? תלוי את מי שואלים. נציגים רפואיים רשמיים טוענים השינוי היה הכרחי ולא ניתן היה להימנע ממנו. חלק מהחברות הפרטיות מלוות חולים התובעים את ביטוח לאומי ומייעצים להם והן קובעות באופן חד משמעי שהשינוי צפוי להרע את הזכות לקצבאות שונות.

כשבודקים את הנתונים בנושא מגלים שהמצב מורכב למדי. ישנם חולים שמבחינתם השינוי מהווה בשורה של ממש ואילו אחרים – צפויים להיפגע. מה שבטוח, קיימת לא מעט ביקורת על הליך האישור שהתבצע בביטוח לאומי, ללא שקיפות נאותה ומבלי לעדכן באופן מספק את נבחרי הציבור בכנסת ואת הוועדות המקצועית כגון וועדת העבודה והרווחה.

חולים ונכים: אין הגדרת רווח והפסדכסא גלגלים

יש לזכור שכל חולה מתמודד עם מצבים לא פשוטים ותגמולי הביטוח הלאומי המוענקים לזכאים הם לא "מתנה" אלא תגמולי ביטוח לכל דבר ועניין. יחד עם זאת, בשורה התחתונה, יש חולים שעבורם השינוי יתבטא בתוספת לקצבה ולזכויות נוספות (כגון קבלת הטבות מס) ויש כאלה שעבורם המשמעות תהיה – פחות הכנסה בצורת קצבאות. למשל:

עבור חולי לב לאחר אירוע לבבי מסוג התקף לב צפוי שינוי בנושא הנכות הזמנית

עד כה, לא נעשתה הפרדה בתוך מגזר החולים שעברו אירוע לב וכולם הוכרו כבעלי נכות זמנית של מאה אחוזים לתקופה מסוימת. לאחר כניסת השינוי לתוקף אחוזי הנכות שיוכרו יהיו דיפרנציאליים, כלומר מצבו של כל חולה ייבדק פרטית. התקף לב קל לא יגרור מעתה מאה אחוזי נכות.

עבור אנשים הסובלים מפגיעות נוירולוגיות, השינוי עשוי להיטיב או להקשות – מצד אחד, אבחון של מחלות שונות ומצבים נוירולוגיים יהיה פשוט ופחות מסורבל. מצד שני, זיהוי החומרה בחלק מהמצבים ולאורך זמן יצריך הרבה יותר תיעוד רפואי.

פגיעת גפיים – עבור חלק מהסובלים משיתוק אופן ההכרה בליקוי יוביל להקטנת אחוזי הנכות בשל פירוט נרחב יותר של רמת החומרה של הפגיעה. עבור נכים קשים יחסית, לא צפויה החמרה בקריטריונים.

עבור החולים במחלות דם שונות – למשל כאלה הסובלים מקרישיות יתר או עודף כדוריות דם אדומות, יהיו כאלה שייהנו מקריטריונים משופרים. בזכות הכרה במצבים רפואיים שלא הוכרו בעבר, חלק מהחולים יקבלו אחוזי נכות גבוהים יחסית.

עבור חולי פרקינסון חולים קלים יפגעו מהתקנות ואילו עבור חולים במצב קשה יותר – התקנות דווקא מיטיבות.

 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!