ישראל חזקה // זכויות רפואיות

תאונת עבודה מה עושים?

תאונת עבודהעברתם תאונת עבודה ואתם לא יודעים מה לעשות? המאמר הבא הוא בשבילכם. תאונות עבודה הן דבר נפוץ מאוד וחשוב לדעת מה הזכויות שלכם כעובדים במקרה כזה. במאמר הבא נסביר מה עושים במקרה של תאונת עבודה. 

 

מהי תאונת עבודה?

לפני שנסביר מה עושים במקרה של תאונת עבודה כדאי להבין לעומק מהי תאונת עבודה ומה נחשב כתאונת עבודה. תאונת עבודה, כפי שניתן להבין משמה, היא תאונה שמתרחשת בעבודה. ברוב המקרים תאונת עבודה תגרום לפגיעה פיזית אך יכולים להיות מקרים בהם תהיה פגיעה נפשית. שני סוגי הפגיעות עלולים להוביל לנזקי נכות ולזכאות לפיצויים מצד העובד. 

 

אז מה נחשב כתאונת עבודה?

תאונת עבודה היא תאונה המתרחשת במהלכה התקין של פעילות העבודה עצמה. מלבד זאת, ניתן להחשיב גם תאונות המתרחשות בדרך לעבודה או בחזרה ממנה. לדוגמא, עובד שביצע תאונת דרכים בדרכו חזרה מהעבודה יהיה זכאי לפיצויי תאונת עבודה. יש לקחת בחשבון, כי סטייה מהמסלול הקבוע תוביל לכך שהתאונה לא תיחשב לתאונת עבודה. יש שני סוגי סטיות שעדיין ייחשבו כתאונות עבודה- סטייה אחת תהיה למען אסיפה של הילד או הורדה שלו במוסד החינוכי. הדבר נוגע בילד עד גיל 10 או בילד הסובל מלקות שכלית כלשהי. כמו כן, ניתן לסטות מהמסלול הקבוע לצורך תפילה בבית הכנסת. 

שימו לב- במידה שהעובד שנפגע פעל בניגוד להוראות הבטיחות, התעלם מהוראות המעסיק או פעל בניגוד לחוק, התאונה לא תחשב כתאונת עבודה. עם זאת, קיימות חריגות התלויות בעוצמת הפגיעה של תאונת העבודה. 

תאונת עבודה- מה עושים לפני?

חברות הביטוח השונות מציעות לכל עובד לבטח את עצמו  מראש לפני תאונות עבודה. כך אתם יכולים להיות בטוחים שבמידה שתצטרכו סיוע או פיצויים בעקבות תאונת עבודה תוכלו לקבל זאת מחברת הביטוח. בדרך כלל הביטוח יהיה מפני אובדן כושר עבודה חלקי או מוחלט. 

עובד שנפגע בתאונת עבודה ומבוטח בחברת ביטוח מסוימת מפני תאונת עבודה, יוכל לפנות לחברת הביטוח, בהתאם לתנאי הפוליסה, ולהוכיח את הנזק שנגרם לו. לאחר שהנזק הוכח, העובד יהיה זכאי לפיצויים מחברת הביטוח. הפיצויים שיקבל העובד ישקפו את מלוא יכולת ההכנסה של העובד לפני הפגיעה. כמו כן, פיצויים אלה אינם מותנים בהוכחת רשלנות או עוולה מצד המעביד. 

 

תאונת עבודה- מה עושים לאחריה? 

הדבר הראשון שיש לעשות במקרה של תאונת עבודה הוא לדווח על התאונה. חובת הדיווח חלה על המעסיק והיא תתבצע לארבעה גופים שונים- משרד העבודה, משטרת ישראל, קופת החולים בה הנפגע מבוטח והמוסד לביטוח לאומי. 

במידה שהתאונה גרמה למותו של העובד או להיעדרותו מהעבודה ליותר משלושה ימים, על המעסיק יהיה לדווח על התאונה מיד עם התרחשותה. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי על המעסיק לשמור על פרטי התאונה במקום העבודה. 

הדיווח על תאונת העבודה יתבצע על ידי המעסיק על ידי טופס מתאים. טופס זה הוא טופס 250 המאפשר דיווח על התאונה למוסד לביטוח לאומי. על המעסיק למלא את הטופס ולהעבירו למוסד לביטוח לאומי. העברת הטופס והחתימה עליו תאפשר לעובד לקבל את הפיצויים המגיעים לו בהתאם לחוק ובהתאם לפגיעה. את הטופס ניתן להשיג באגף הפיקוח על העבודה. 

מעסיק שיבחר לא לדווח על התאונה יעבור על החוק ויהיה צפוי להיענש. יש לקחת בחשבון כי בדרך כלל המעסיק יהיה צריך להגיש שני דיווחים כאשר האחד יהיה מופנה למחלקת הפיקוח והשני למוסד לביטוח לאומי. 

קראו עוד: תאונת עבודה לאחר 90 יום

תאונת עבודה- מה עושים מול ביטוח לאומי?

כפי שציינו, כאשר מתרחשת תאונת עבודה חובה לדווח עליה למוסד לביטוח לאומי. ביטוח לאומי מספק ביטוח על תאונת עבודה לכל אזרח עובד בישראל. כאשר מתרחשת תאונת עבודה, ניתן לקבל פיצויים מתאימים מהמוסד לביטוח לאומי. מה יש לעשות על מנת לקבל את הפיצויים?

קודם כל יש להבין כי יש שלושה סוגי פיצויים שונים הניתנים במצבים שונים. 

תאונת עבודה- מה עושים מול המעסיק?

קיימים מקרים בהם המעסיק הוא זה שגרם לתאונת העבודה. יכולות להיות סיבות שונות לכך שהמעסיק גרם לתאונה כמו מעשה, הוראה, אי הקפדה על הוראות הבטיחות, אי מסירת מידע מדויק ועוד. במידה שהמעסיק לא שמר על סביבת עבודה בטוחה הוא עשוי להיות חב בפיצויים בגין הנזק, כוח עוולת הרשלנות או הפרת חובה חקוקה.

לשם כך על העובד להגיש תביעה נזיקית כנגד המעסיק. לתביעה יש לצרף חוות דעת רפואית הכוללת את הנזקים שנגרמו לעובד. כאשר מגישים תביעה נזיקית כנגד המעסיק ניתן לקבל פיצויים מלאים על הנזקים שיוכחו.

Exit mobile version