נכות זמנית

נכותחוק ביטוח לאומי מגדיר "נכות" של אדם כמגבלה בתפקודו הגופני או הנפשי הנובעת מסיבות כגון פגיעה פיזית או נפשית בעקבות תאונה, מחלה, פגיעה בכוונה תחילה על ידי אדם אחר או על ידי הנכה עצמו, או שהיא נובעת ממום מולד. הכוונה במושג נכות היא שהאדם הוא חסר יכולת תפקוד באופן חלקי או באופן מוחלט במובן הנפשי (נכות כתוצאה מפגיעה נפשית או ממחלת נפש) או במובן הפיזי- בחלקים מסוימים של הגוף (גפיים עליוניות, גפיים תחתונות, פיגור שכלי, עיוורון וכדומה).

דרגת הנכות תלויה במוגבלות של האדם, והיא נעה על פני רצף של מגבלות, מהקלות ביותר עד החמורות שבהן, כגון צליעה הנחשבת לנכות קלה, דרך שיתוק שנחשב לנכות בדרגה קשה מאוד ועד לחוסר הכרה ואפילו פגיעה בפעילות המוחית והפסקתה, שנחשבת לנכות חמורה ביותר.

מהי נכות זמנית?

נכות זמנית, כשמה כן הוא. זוהי נכות חולפת שנגרמה כתוצאה מתאונה או ממחלה שאינה כרונית וקשה, אך בכל זאת גרמה לנכות. במקרים כאלו ישנה סברה שהנכות ממנה סובל האדם באותו רגע נתון, עשויה לחלוף ככל שעובר הזמן, כתוצאה מטיפול נכון וכתוצאה מהחלמה של הגוף. הנכות הזמנית ניתנת על ידי ביטוח לאומי לתקופה שמוערכת על ידי הרופאים ובה יכול להיות שינוי במצב, שלאחריה הנכה ייבדק שוב כדי להעריך את מצבו. ייתכנו פעמים בהן האדם החלים מהפציעה או מהמחלה וכבר לא מוגדר כנכה, וייתכנו פעמים בהן מצבו הבריאותי רק החמיר, עד כדי קבלת אחוזי נכות גבוהים יותר, ואולי אף לצמיתות.

נכות זמנית מוגדרת בביטוח לאומי כנכות שתלויה במצבו הבריאותי של האדם שאמור להשתנות עם חלוף הזמן, לחיוב או לשלילה. אם השתנה מצבו לחיוב, אחוזי נכותו עשויים לרדת או שהוא לא יהיה זכאי להם עוד. אם מצבו החמיר, אחוזי הנכות יעלו. כך או כך, ביטוח לאומי יבדוק בשנית את חומרת מצבו ויחליט האם להעניק לנכה שוב נכות זמנית או שהפעם מצבו החמיר כל כך עד שנכותו תהיה לצמיתות, שכאן הכוונה היא שמצבו כה חמור ושהוא לא יירפא עוד.

נכות זמנית יכולה להיות בנוסף לנכות קבועה ממנה סובל הנכה, כשאותה נכות נגרמה כתוצאה מדבר נוסף שהוא חווה ולאחר תקופה מסוימת הוא אמור להחלים (כאמור מעלה: תאונה או מחלה פתאומית).

מקרים לנכות זמניתניוון שרירים

לא כל מחלה ולא כל תאונת דרכים/תאונת עבודה גורמת לאדם לנכות קבועה. הכול תלוי במצבו הבריאות קודם לכן ובמידת הצלחת הטיפול אותו הוא מקבל. נכות זמנית, כמו נכות קבועה, נגרמת כתוצאה מסיבות דומות, אך בהבדל אחד: הנכות הזמנית עשויה להשתנות. ביטוח לאומי מגדיר כמה מקרים בהם תינתן נכות זמנית, לדוגמה לאחר התקף לב: האדם מוגבל מבחינה גופנית והוא זקוק למנוחה מוחלטת לאורך תקופת ההחלמה. במשך התקופה הוא יוגדר כבעל נכות זמנית. גם עקב תאונת דרכים יכולים להיווצר שברים בחלקים שונים בגוף, שבתקופה שהם מתאחים האדם מוגבל מכל פעילות.

קביעת נכות זמנית

הוועדה הרפואית בביטוח לאומי שבודקת את הנכה היא זו הקובעת את סוג הפגיעה ואת אחוזי הנכות שיינתנו לו, והכול כפוף לתקנות ביטוח לאומי. בידי הוועדה הסמכות לקבוע עד 100% נכות רפואה לתקופה של עד שנה, בתנאי שהרופאים מעריכים כי המצב הבריאותי עשוי להשתנות במהלך התקופה. נכות זמנית יכולתה להינתן גם למספר חודשים שלאחריהם הנכה ייבדק שוב לקביעת מצבו. אדם שמקבל אחוזי נכות זמניים ועקב כך הוא איבד את כושר עבודתו, יקבל קצבת נכות זמנית עד הבדיקה החוזרת.

נכות זמנית מעבודהנכות זמנית מעבודה היא קצבה אשר משולמת מדי חודש (בדרך כלל ב-28 בחודש) לזכות חשבון הבנק של המבוטח. נכות זמנית מעבודה מעניקה למבוטח הכנסה זמנית עד שמצבו יתבהר ויוכל לקבל נכות קבועה או שלא. תאונות קורות בכל מקום, בבית, בדרך לעבודה ובעבודה. בכל מקרה של פגיעה שהובילה לפגיעה בבריאות ומשפיעה על המצב הכלכלי שלכם, החובה מצד המדינה היא להעניק לכם הטבות שונות אשר נקבעות בהתאם למצבו הרפואי של הנפגע. 

 

מהי נכות זמנית מעבודה?

הדעה הרווחת היא שנכות הוא דבר לא משתנה, אם כך מהי נכות זמנית? נכות זמנית מעבודה היא נכות שעשויה להשתנות בשונה מעיוורון ונכויות אחרות שלא משתנות. יש מקרים בהם המבוטח נפגע באופן זמני ובחלוף זמן מסוים מצבו יכול להשתפר או מצד שני להחמיר ולכן, אין אחוזי נכות קבועים בנכות זמנית עד לקבלת החלטות של הוועדה. בדיוק בגלל הסיבה הזאת הנכות מוגדרת זמנית, היא נועדה לתאר מצב של אדם מסוים אשר עבר תאונה או מתמודד עם מחלה כלשהי אך גורמי הביטוח סבורים שמדובר על מצב זמני. כאשר הביטוח חושב שמדובר על נכות זמנית הוא יגדיר את המבוטח בתור נכות זמנית עד לפרק זמן של שנה ובהתאם למצבו הרפואי של המבוטח. נכות זמנית מעבודה היא נמצאת תחת תאונות עבודה כאשר העובד נפגע במהלך העבודה או בדרכו לעבודה. קצבת נכות זמנית נכנסת לחשבון הבנק של המבוטח בכל חודש לפי התעריף שנקבע ב-28 לחודש. 

מהן ההטבות אליהן אתם זכאים?

שיעור הקצבה נקבע על פי אחוזי הנכות כאשר כל הכנסה אחרת מעבודה או כל מקור אחר אינה משפיעה על שיעור הקצבה שמגיעה לו. כמו כן, נכה עבודה בדרגת נכות 100% יקבל קצבה חודשית בהתאם לדמי הפגיעה ליום כפול 30. קצבת הנכות עשויה להשתנות אחת לשנה ב-1 בינואר. כמו כן, אתם זכאים לקבל מענק שהוא תשלום חד פעמי לזכות חשבון הבנק של המבוטח. סכום המענק שווה לקצבה חודשית כפול 43. כיוון שמדובר על נכות זמנית ייתכן ודרגת הנכות שנקבעה לכם עלולה להחמיר ואם כן תקבלו קצבה חודשית וסכום המענק ינוכה מהקצבה. מי זכאי לקצבה חודשית? מי זכאי למענק? מי אינו זכאי לקצבה? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת (רלוונטי לפגיעות עבודה החל משנת 2006):

  • נכות זמנית מעבודה בשיעור של 9%-100% מזכה את המבוטח לקצבה חודשית.
  • נכות זמנית מעבודה עם דרגת נכות לצמיתות בשיעור של 9% עד 19.99% מזכה את המבוטח למענק חד פעמי.
  • נכות זמנית מעבודה בדרגת נכות לצמיתות בשיעור של 20% עד 100% מזכה את המבוטח בקצבה חודשית.
  • נכות זמנית מעבודה בדרגת נכות נמוכה מ-9% אינה מזכה את המבוטח בקצבה.

 

מה ההבדל בין נכות זמנית מעבודה לקבועה?

השוני בא לידי ביטוי באופן תשלום קצבת נכות זמנית מעבודה. השוני הוא בגובה הקצבה, אופן התשלום ומשך זמן התשלום. כאשר לעובד נקבעה נכות קבועה בשיעור של 20% עד 100% הוא יהיה זכאי לקבל קצבת נכות מעבודה על בסיס חודשי. גובה הקצבה תהיה בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו והיא למשך כל החיים. כפי שציינו, עובד שיש לו מתחת ל-19.99% נכות יהיה זכאי לקבל קבלת מענק חד פעמי בשווי של הקצבה החודשית כפול 43 ואילו מי שיש לו מתחת ל-9% לא יהיה זכאי כלל בקצבה.

מהצד השני, כאשר מדובר על נכות זמנית מעבודה בשיעור של 9% עד 100% יהיה זכאי המבוטח לקבל קצבת נכות מעבודה על בסיס חודשי בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו. השוני בנכות זמנית היא שיש זמן מוגבל לקבלת הקצבה, לכל נכות זמנית יש תוקף שנקבעה על ידי הוועדה הרפואית. התקופה אינה עולה על שנה כמעט בכל המקרים. חישוב הקצבה החודשית לנכות זמנית מחושבת לפי דמי הפגיעה שמגיעים לעובד ליום, את הסכום היומי מכפילים ב-30 ובהתאם לתקרה שנקבעה בחוק. מהם דמי פגיעה? דמי פגיעה הם עד 75% מהשכר ששולם לעובד ברבעון שלפני התאונה. במקרה בו אין לעובד אפשרות לעבוד ואין לו הכנסות אחרות ובמילים אחרות, אין לו איך להתקיים ייתכן והוא יהיה זכאי להכרה בתור "נכה נזקק". ההכרה תאפשר לו לקבל קצבה חודשית מלאה בשיעור של 100%. 

זכויות רפואיות

לכל אדם ואדם בארץ יש זכויות רפואיות אך ברוב המקרים הם אינם מודעים לזכויות ולאופן מימושן. מימוש זכויות הוא תחום שבא לתת עזרה לכל נפגעי עבודה, עבור פציעות, מחלות, תאונות וכן הלאה. הזכויות יבואו לידי ביטוי בפיצויים שמגיעים לכם עקב המצב בו אתם נמצאים. מימוש זכויות אינו מענק חד פעמי ברוב המקרים, אלא קצבה חודשית ושורה של הטבות והקלות בכל התחומים השונים, החל מהטבות מס ועד לרכישת דירה. 

החיסרון הוא שהפיצויים לא יגיעו אליכם אם לא אתם תפנו אליהם, מה זה אומר? המדינה מודעת למי זכאי ומי לא אך היא לא תפנה ישירות למי שזכאי. אין מה לעשות, צריך להתאמץ כדי לקבל את הזכויות הרפואיות שלכם ויש גופים רבים אשר מסייעים לאנשים לממש את אותן זכויות. חשוב לפנות לסיוע חיצוני מכיוון שתהליך קבלת הזכויות כרוך בהליך בירוקרטי לא נוח במיוחד, הוכחות, רופאים, עמידה מול וועדה רפואית ולעיתים גם מול מערכת בית המשפט. מה שקורה בפועל הוא שעקב התהליך הנוקשה רבים מוותרים על הזכויות שלהם או מסתפקים במועט. אם אתם מאמינים שמגיעים לכם פיצויים בגין תאונות עבודה, נכות זמנית או קבועה וכל דבר אחר מומלץ לפנות לליווי מקצועי של מומחים המכירים את הגופים הרלוונטים ואיך להתנהל מולם.

נכות זמנית 30 אחוזהעולם המערבי מציע לכם כיום, המון אופציות, מקומות בילוי והוא מבטיח לכם שלא יהיה לכם משעמם לרגע. בלחיצת כפתור, אתם יכולים למצוא את עצמכם, ביעד אקזוטי באי נידח, במסעדה משובחת במרכז הארץ, באטרקציה ספורטיבית מעניינת ושוברת שגרה, וכמו כן, גם בבילוי רגיל עם חברים, מלא בחוויות וברגעים בלתי נשכחים, אך, נדמה כי עם כל הטוב הזה מגיע גם סיכון רב. אותו סיכון יכול להתבטא בשלל דרכים, והוא, קיים כמעט בכל פעולה מעשירה ומהנה שבכוונתכם לעשות, בין אם זה באותו יעד אקזוטי מעניין, או לחילופין, בילוי רגיל לחלוטין עם הקרובים שלכם. 

אנשים רבים, חווים תאונות מצערות, כאשר הם מוצאים עצמם חווים משבר כלכלי פתאומי, שנובע, בעקבות חייהם שהיו רגילים אליהם, ובנוסף לכך, המשכורת אותה היו רגילים לקבל, בעוד שלאחר אותה תאונה מצערת, מוצאים עצמם ללא יכולת לעבוד בעבודתם הקודמת, ולכן, לא יכולים לכלכל את עצמם כראוי, וכמו כן, לדאוג לקרוביהם ולאהוביהם, להם היו רגילים לדאוג. אחת הדרכים להבטיח את המשך ההתנהלות הכלכלית והחברתית התקינה של אותם אנשים מסכנים שחוו תאונה משנת חיים, היא נכות זמנית 30 אחוז. אם גם אתכם מעניין הנושא החשוב והמציל חיים הזה, עוד רגע נצלול לתוכו ונבין אותו לעומק. 

 

נכות זמנית 30 אחוז – מהי נכות זמנית 30 אחוז, ומי מקבל אותה? 

נכות זמנית, הינה מצב רפואי חולף, או לחילופין, מצב בלתי יציב. במקרה של תאונה רצינית, מחלה מצערת שהיא אינה כרונית או קבועה, משמע היא אינה חשוכת מרפא, וכמו כן, פציעה. הוועדה אשר קובעת מי מקבל את אותה נכות זמנית חשובה ומצילת חיים, היא ועדה, אשר, נקראת ועדה רפואית. אותה ועדה רפואית יושבת במוסד שנקרא ביטוח לאומי, ושם היא דנה על מקרים של אנשים, יבחנו כל מקרה לגופו ויחליטו האם לתת לנפגע, או לחילופין, לחולה, נכות זמנית שכזו, ובעצם לעזור לאותו נפגע שחייו השתנו מקצה לקצה באופן פתאומי, את היכולת לדאוג לעצמו ולכלכל את עצמו בצורה הוגנת. חשוב לזכור, כי ייתכן מצב שבו מחלה נמצאת ממש בשלביה המוקדמים, ולאחר מספר חודשים היא עלולה להחמיר או להתגבר, וכמו כן, יכול לקרות גם ההפך, המחלה יכולה להפוך ממצב של מחלה חמורה וקשה, למצב של מחלה קלה יותר, במקרה זה, הוועדה הרפואית תפתח את התיק של המטופל מחדש, ותדון שוב על מצבו הרפואי ועל אחוזי הנכות אותם מגיע לו לקבל, על מנת לחיות בכבוד. 

נכות זמנית 30 אחוז – מה יוצא לנפגע מלקבל את אחוזי הנכות הללו? 

משמעותה של נכות זמנית, בשונה ממצב של נכות קבועה, היא, שהמוסד לביטוח לאומי, חושב שהמצב של הנפגע עלול להשתנות, לטובה או לרעה. חשוב לזכור, כי הועדה הרפואית יכולה להחליט לתת לאותו אדם שחווה תאונה מצערת, או לחילופין, חלה במחלה שמונעת ממנו תפקוד ראוי, נכות זמנית 30 אחוז לשנה בלבד, אך, במקרים מסוימים, ובהתערבות בית המשפט, הנפגע יכול לזכות בנכות זמנית 30 אחוז גם לתקופה של מספר שנים, תלוי במקרה, וכמו כן בהתאם לחוות דעת של רופא מומחה. באותה תקופה בה הנפגע מקבל את הנכות הזמנית, הוא מקבל תשלום חודשי מהמדינה, כאשר, התשלום הזה נקרא קצבת נכות. אותה קצבת נכות, תעמוד בהתאם לאותם אחוזי נכות בהן מחזיק הנפגע. 

למשל, אם הוא מחזיק בנכות זמנית 30 אחוז, משמע שהוא יקבל, 30 אחוז מקבצת הנכות, זאת אומרת, אם קצבת הנכות כיום, עומדת על כ3700 ש״ח, משמע שאדם עם נכות זמנית 30 אחוז, יקבל כ- 1110 ש״ח. ברשותה של הועדה הרפואית גם להעניק לנפגע דרגת נכות זמנית של כ- 100 אחוזים לפרק זמן מוגבל, כאשר, לאחר תקופה מסוימת, שנקבעה על ידי הועדה הרפואית, היא תחליט להפחית את דרגת הנכות, וכתוצאה מכך קצבת הנכות, המוענקת לנפגע, תרד בצורה משמעותית. כמו כן, נפגע או חולה, עלול למצוא את עצמו גם במצב ההפוך, בו הוא קיבל דרגת נכות מסוימת, ובהתאם אליה, קיבל את קצבת הנכות שמגיעה לו, ולאחר תקופה מסוימת הועדה הרפואית בחנה מחדש את התיק והחליטה להעלות את דרגת הנכות הזמנית שלו. הדברים הם מאוד דינמיים וחשוב להיות עירניים ולעקוב אחרי הנעשה מול המוסד לביטוח לאומי

קראו עוד: נכות זמנית מעבודה

נפגעתי בעבודה, עברתי תאונה או אני חולה במחלה מה עליי לעשות?

אם איבדתם את כושר היכולת שלכם לעבוד ולהתפרנס בכבוד, סביר להניח שאתם זקוקים לפיצויים וגם הגיוני שמגיעות לכם לא מעט זכויות, אותם שווה להכיר. בראש ובראשונה, חשוב לשמור את כל המסמכים הרפואיים שיכולים להעיד על המצב שלכם ויסייעו בועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי לבחון את מצבכם הפיזי והנפשי כדי לקבוע את דרגת הנכות הזמנית או הקבועה שלכם. תוכלו להגיש את כל המסמכים בצורה מסודרת ומאורגנת דרך האתר של המוסד לביטוח לאומי, להיעזר בעובדת סוציאלית מטעם בית החולים או באופן פרטי או להיעזר בעורך דין המתמחה בנושא. בנוסף, לאחר שתיקבע דרגת הנכות שלכם, תהיו זכאים למגוון של זכויות, הטבות והנחות בכדי שתוכלו לשקם את הגוף שלכם, ולחזור לשגרה כמה שיותר מהר. חשוב להבין כי לעתים כאשר המצב מחמיר או משתפר, לאחר מספר שבועות עד מספר חודשים, דרך הנכות משתנה וכך גם סכום הקצבה לו תהיו זכאים. כדאי לבחון גם את תנאי הפנסיה שלכם, שכן הסכום שעליו אתם מבוטחים יאפשר לכם לקבל קצבה בגין אי כשירות לעבוד. 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!