זכויות רפואיות לחולי ברונכיטיס copd – מה מגיע לכם?

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

סיכום

ברונכיטיס COPD מוגדרת כמחלה כרונית חסימתית של הריאות. מדובר במחלה דלקתית של הסימפונות, הגורמת לקושי בנשימה בשל המצב הדלקתי, ובשל הפגיעה בחילופי הגזים בנאדיות הריאה.

המחלה נגרמת בעיקר בשל עישון ממושך אקטיבי או פסיבי, וזיהום אוויר, וגם בשל גנטיקה. תנאי לעצירת התדרדרות המחלה הוא הפסקת העישון, עם זאת הנזקים שנגרמו בגלל העישון הינם בלתי הפיכים.

סימני המחלה

המחלה מתבטאת בירידה בתפקודי הריאות ובין היתר, בהיצרות של דרכי האוויר, שיעולים בלתי פוסקים, ליחה מרובה, קוצר נשימה, צפצופים וחרחורים, עייפות, לחץ דם, כאבים בחזה, נשימה כבדה, חסימת דרכי האוויר, אי ספיקת לב, קושי במאמץ, ירידה במשקל הגוף, ועוד.

החולים סובלים לעיתים קרובות מהתקפים וגם מהחרפה של המחלה, שנגרמת בין היתר בגלל וירוסים או חיידקים, וגם בשל מערכת חיסונית חלשה.

המחלה יכולה להופיע בשלבים, ממחלה קלה ועד למחלה כרונית סופנית שבה החולה סובל מהתקפים של קוצר נשימה רבים ומסוכנים, ופגיעה באיכות חייו, עד לשימוש בכסא גלגלים, וחיבור קבוע למחולל חמצן.

הטיפול במחלה והתמודדות עימה

החולים נדרשים להיות במעקב בדיקות תפקודי ריאה. בבדיקת התפקודים נבדקים בין היתר נפח האוויר שיוצא מהריאות בדקה הראשונה לנשיפה, נפח הריאות הכללי, שחלוף הגזים (דיפוזיה), מבחני 6 דקות הליכה, סטורציה במנוחה ובמאמץ, ופרמטרים נוספים. כמו כן החולים נדרשים לבצע כחלק מהמעקב גם צילומים ובדיקות דימות, בדיקות דם למדדי דלקת ושקיעת דם, בדיקת גזים בדם, מדדי סוכר ועוד.

הטיפול התרופתי כולל סטרואידים, אנטיביוטיקה, חמצן, אינהלציות, משאפים, ותרופות נגד שיעול. טיפולים נוספים כוללים שיקום ריאות, פיזיותרפיה נשימתית, הידרותרפיה וכולי.

הטיפול עוזר להפחית את ההתלקחויות,  וההתקפים הקשים של המחלה, ולהאריך חיים. חשוב מאוד להפסיק לעשן.

אז מה מגיע לחולי copd?

מחלת ברונכיטיס COPD משליכה על חיי היום יום של  החולים וגם על כושר העבודה שלהם. החולים בדרך כלל מאבדים עם הזמן את יכולת ההשתכרות שלהם ואת עבודתם.

המחלה גם גורעת מאוד מאיכות חייו של החולה ומהאפשרות לתפקד בחיי היום יום. מדובר בהפרעה קשה לנשימה שהיא הפעולה הטבעית ביותר של הגוף. החולים מתקשים פעמים רבות לבצע פעולות בסיסיות ביותר, וכל פעולה כרוכה עבורם במאמץ. המוסד לביטוח לאומי מכיר במחלה ובקושי התפקודי שמלווה את הסובלים בה.

זכויות מהמוסד לביטוח לאומי

קצבת נכות

חולה במחלה ריאות כרונית יוכל להגיש תביעה מגובה מסמכים רפואיים למוסד לביטוח לאומי, ולהתייצב בפני וועדה רפואית שתקבע את אחוזי הנכות הרפואית שלו לפי דרגת המחלה, ואחוזי אובדן כושר עבודה על פי הפגיעה באפשרות ההשתכרות שלו. אחוזי הנכות הללו יאפשרו לחולה לקבל קצבת נכות חודשית.

אם המחלה נגרמה בגלל חומרים מסוכנים אליהם נחשף החולה במהלך עבודתו, והוא יוכיח קשר סיבתי בין המחלה למקום העבודה, הוא יוגדר כסובל ממחלת מקצוע ויקבל זכויותיו בהתאם.

שיקום מקצועי

מי שנקבעו לו 20% אחוזי נכות ויותר, על ידי המוסד לביטוח לאומי, והוא נמצא זכאי לקצבת נכות, יקבל גם שיקום מקצועי ואפשרות לרכוש מקצוע בו יוכל לעסוק למרות מגבלותיו הפיזיות.

הנחה במיסי עירייהסימן שאלה

כפועל יוצא מקבלת קצבת נכות יקבל החולה גם  הנחה בתשלומי ארנונה.

קצבת שירותים מיוחדים

קצבה זו תשולם לחולה בברונכיטיס כרוני במקרה של קושי לבצע פעולות יום יומיות. הקצבה מאפשרת לממן עזרה של מטפלת.

קצבת ניידות

חולה בברונכיטיס  שמתקשה בהתניידותו, יקבל קצבת ניידות חודשית שמטרתה לעזור במימון הוצאות לאחזקת רכב. כמו כן יתנו הנחות בתחבורה ציבורית, ותו חניה לנכה.

הנחות בקופות חולים

החולה יקבלו הנחה מקופת חולים בתשלומים עבור תרופות. כמו כן חולים במחלה יהיו זכאים לטיפולים רפואיים כמו הידרותרפיה, פיזיותרפיה נשימתית ולמכשירים רפואיים כמו מחולל חמצן, מכשירי הנשמה לא פולשניים, וכולי

הנחות ממשרד השיכון והבינוי

חולים שיש להם אחוזי נכות רפואית ואובדן כושר עבודה יקבלו בתנאים מסוימים הקלות בתשלומי שכר דירה והנחות ברכישת דירה מחברה ציבורית.

ביטוח סיעודי

חולים שהפכו לסיעודיים והם חולים במחלה זכאים גם למימוש פוליסות של ביטוח סיעודי.

זכויות במס הכנסה

פטור ממס הכנסה יינתן כאשר לחולים נקבעו 90% אחוזי נכות רפואית. כמו כן יינתנו הקלות ונקודות זיכוי בחישוב תשלומים למס הכנסה.

ראו גם:

זכויות החולים במחלות ריאה

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!