רפואיות מגיעות לנכי צה"ל – כך תממשו את זכויותיכם

צהל

כל אזרח ישראלי, אלא בנסיבות מיוחדות, נדרש להתגייס לצבא, ולשרת את המדינה בה הוא חי. אלא שיש מקרים בהם ההירתמות הזו גובה מחיר בריאותי, וזאת בדמותן של פגיעות או פציעות שונות שנגרמו במהלך השירות הצבאי, ובגינו.

כל אדם שבריאתו נפגעה בנסיבות אלה מוכר כנכה צה"ל, ברמת נכות זו או אחרת, מה שמביא לקבלת זכויות כספיות מסוגים שונים. לצורך ההכרה הזו בנכות, נדרש למלא מספר תנאים, ובכלל זה שייכות לקבוצה הזכאית לתבוע הכרה שכזו (חיילי צה"ל ומערכות הביטחון האחרות, במקרה הזה), פגיעה התואמת את הגדרת הנכות בחוק והוכחת קשר סיבתי בין השירות לבין הפגיעה.

ארגון נכי צה"ל

בנקודה הזו, חשוב להדגיש כי הארגון המרכזי שפועל למען אוכלוסיה חשובה זו הוא ארגון נכי הצה"ל, המייצג נפגעים בעלי דרגת נכות של 20% לפחות.

ארגון זה נועד לסייע בתהליך השיקום של הנפגעים, כמו גם בקבלת הזכויות המגיעות להם על פי חוק (ואליהם נתייחס בהמשך). ארגון זה מהווה התאגדות עצמאית של נכי צה"ל, והחברות בו כרוכה בתשלום דמי חבר חודשיים.

מענקים כספיים

עוד משנותיה הראשון של מדינת ישראל, הוגדר שהיא תעניק את מרב הזכויות למי שנפגע בעת שירות מולדתו, כך שנכי צה"ל מקבלים זכויות מקיפות אפילו יותר מאשר קבוצות אחרות באוכלוסיה. חלק מרכזי בסיוע הזה הוא קבלת תגמולים חודשיים, שגובהם תלוי באחוזי הנכות: הסכומים, נכון לעכשיו, נעים בין 416 ש"ח בחודש (10% נכות), ל-4,161 ש"ח (100% נכות).

היבט נוסף של הסיוע הוא מתן מענקים שונים, שגובהם נקבע על פי חומרת הפציעות, כפי שהיא מבוטאת באחוזי הנכות שנקבעו על ידי הועדה הרפואית הפועלת מטעמו של אגף השיקום שבמשרד הביטחון. מענק זה ניתן בנסיבות שונות, לרבות נישואין, תמריצים לעבודה, מענק דמי קירור או חימום, מענק שנתי לציוד בית, מענק השתתפות בהוצאות טלפון ועוד.

כמו כן, מקבלים נכי צה"ל מענק נכבד מטעם מס ההכנסה, וכן החזר מס בקניות מסוגים שונים.

זכויות הנוגעות לשיקום

חלק מהותי בסיוע של משרד הביטחון לנכי צה"ל נוגע לשיקום שלהם לאחר הפגיעות השונות שעברו. יש לכך מספר היבטים עיקריים, ובכלל זה:קביים

שיקום לימודים

משרד הביטחון מממן את לימודיהם של נכי צה"ל, וזאת כאשר הם מגישים, מספר שנים מרגע פגיעתם, בקשה לכך. בנוסף, אם היקף הלימודים מונע מהנכה את האפשרות לעבוד במקביל ללימודים, יקבל הוא דמי מחייה, שגובהם נקבע על פי המצב המשפחתי שלו, ואחוזי הנכות שנקבעו עבורו.

  • ניידות רכב רפואי – לחלק מנכי צה"ל, מאושרת זכאות לרכב רפואי, וכן תגמולים חודשיים בעבור הוצאות אחזקת הרכב.
  • רכב שיקומי – ניתן לנכי צה"ל שזכאים לרכב למטרת השיקום בעבודה, אך לא הוגדרו כזכאים לרכב רפואי.
  • טיפול רפואי – נכי צה"ל, שהוכרו ככאלה עקב פגיעה המוגדרת כאורתופדית או נוירולוגית, זכאים למספר ימי טיפולי ספא, ללא תשלום, בים המלח או בטבריה.
  • הלוואות – ניתנות בתחום העצמאי-כלכלי, בהתאם לחומרת הפציעה. מדובר כאן על סכומים המתחילים מכ-14,000 ש"ח, ומגיעים לפי עשרה מכך.

סיוע אחר הניתן לנכי צה"ל

גם תחומים אחרים, ובכלל זה דיור, לא נותרים יתומים מבחינת הסיוע לו זכאים נכי צה"ל. בין הזכויות הניתנות להן, ניתן למנות:

  • מענקי דיור – לצורך רכישתה של דירה חדשה, או מעבר לדירה אחרת. גם כאן, אחוזי הנכות יקבעו את גובה המענק.
  • הלוואות לצורכי דיור – יינתנו לנכים בעלי אחוזי נכות של 20% לפחות.
  • השתתפות בהוצאות הנלוות של רכישת דירה – ובכלל זה דמי תיווך, עלות שירותי הובלות, הוצאות משפטיות וכן הלאה.
  • הנחות – בנסיעה בתחבורה הציבורית.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!