קביעת זכויות רפואיות ואחוזי נכות לסובלים מאירוע מוחי

אירוע מוחיאירוע מוחי קרוי לעיתים בשם שבץ מוחימה . ההשלכות המשמעותיות הנלוות לאירוע זה משתנות ממקרה למקרה וגורמים בדרך כלל לירידה ניכרת בכישורי התנועה והתחושה. כמו כן לעיתים נחסמת אפשרות התקשורת הבסיסית עם הנפגע, אשר מוגבל בחשיבתו ובדרכי התבטאותו.

כיום מקובל לאבחן בין מס' סוגי אירוע מוחי הנבדלים זה מזה באופיים וברמת חומרתם. במקרה של הופעת תסמיני אירוע מוחי כמו שיתוק חלקי או קשיים בהליכה ובתחושה, יש לפנות לעזרה רפואית בהקדם האפשרי על מנת לטפל במצב הדחוף ולמזער את הנזק המוחי ככל האפשר.

מחקרים אחרונים שנעשו בתחום מראים כי אנשים הסובלים ממחלות שונות וכן מסוכרת או משומנים ועישון, הינם בעלי נטייה מוגברת יותר להינזק מאירוע מוחי. אירוע מוחי נחשב כיום כאחד מן הסיבות המרכזיות לנכות באוכלוסייה הבוגרת בעולם המערבי וכיום מדווחים עשרות אלפי מקרים בארץ בלבד.

הליך הטיפול הינו מניעתי בעיקר ולאחר האירוע עוסק ביכולת השיקום של המטופל ומשפחתו לאור המצב החדש.

זכויות רפואיות לסובלים מאירוע מוחי

גבר או אישה אשר סובלים מהפרעה נוירולוגית בעקבות אירוע מוחי זכאים על פי חוק לקבל קצבת נכות מן המוסד לביטוח לאומי. לשם קבלת הקצבה יש לבחון האם הנפגע עונה על שורה של פרמטרים הקבועים בחוק (העוסקים בעיקר בפגיעה אופציונאלית בכושר ההשתכרות של הנפגע). במידה והתשובה חיובית-ניתן להתחיל בהליך הגשת תביעה לקבלת קצבה.

הליך מימוש זכויות רפואיות במוסד לביטוח לאומי

לאחר הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי לשם קבלת גמלת נכות בגין הפגיעה, הנפגע יזומן לבדיקה של וועדה רפואית מטעם המוסד אשר תבחן את מצבו וחומרת פגיעתו של התובע. המומחה הרפואי שימונה בתחום הנוירולוגי ישמש מעין "פוסק רפואי" אשר יבחן את מכלול המסמכים הרפואיים ואת התובע בעצמו לשם הכרעה על מהות הנכות וחומרת הפגיעה.

המומחה הרפואי ייעזר לשם כך בספר התקנות של המוסד לביטוח לאומי אשר מרכז את  מכלול הפגיעות ואת אחוזי הנכות המתאימים. בהתאם לס' 29 לתקנות, העוסקות בפגיעות והשלכות של פגיעה מוחית, יבחן המומחה את המטופל ויכריע לגבי גובה הנכות.

כמובן שככל שהפגיעה הנוירולוגית הינה חמורה יותר (כמו למשל פגיעה בעצבי המוח) תזכה את התובע באחוזי נכות גבוהים יותר מאשר ליקוי נמוך ופחות מזיק.

זכויות נוספות המוקנות לסובלים מאירוע מוחי

חשוב לציין כי מעבר לזכויות הרפואיות הניתנות מן המוסד לביטוח לאומי עבור הסובלים מאירוע מוחי, רשויות ומוסדות שונים מקנים זכויות שונות לשם הקלה על התנהלותם של הסובלים מאירוע מוחי ומשפחותיהם. כך למשל ניתן לקבל פטור ממס הכנסה במקרים של שיקום מאירוע מוחי שהסב נזק חמור.

את גובה הפטור יש לשקלל בהתאם לרמת הפגיעה שנגרמה בעקבות האירוע המוחי. ככל שמצב הנכות הינו גבוה יותר ומשמעותי יותר-מטבע הדברים גובה הפטור יהיה גבוה בהתאם. כמו כן במידה והאירוע המוחי יתר השלכות והגבלות בניידות, ניתן לבקש תנאי דיור בשיכון ציבורי או שינויים כלשהם בביתו של הנפגע לשם התאמת ניידות.

אירוע מוחי הינה פגיעה נוירולוגית חמורה המשבשת את מהלך החיים התקין של הנפגע ברמות שונות בהתאם לחומרת הפגיעה ומידת השלכותיה היומיומיות.

ניתן לקבל קצבאות מן המוסד לביטוח לאומי על ידי הגשת תביעה לקבלת קצבת נכות וכן לקבל תמיכה נוספת ממוסדות שונים בכל מקרה מומלץ להיעזר עם גורם מקצועי ומנוסה בנושא אשר יבחן את מכלול נסיבות הפגיעה לשם המלצה על דרך פעולה אפקטיבית למיצוי מקסימלי של הזכויות המגיעות לנפגע על פי חוק.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!