זכויות רפואיות לסובלים מציסטה בכליות

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

פגיעות ומחלות של הכליות יכולות להיות קלות יחסית, אך בקרב אנשים מסוימים יכולות להתפתח מחלות כליה קשות ואפילו מסכנות חיים. בין המצבים שיכולים להתפתח לכדי מצב קשה ניתן למצוא את ההופעה של ציסטות בכליות.

יש לציין שעל פי רוב, ציסטות בכליות נחשבות לשפירות ולא מסוכנות, אולם כאשר מופיע ריבוי של ציסטות, המצב נעשה שונה. במיוחד לסובלים מריבוי ציסטות (מצב המכונה PCKD), עשויים החולים להיות זכאים לטיפולים רפואיים וכן לזכויות נוספות, חלקן בעלות משמעות כספית.

מצבים שפירים ומצבים חריפיםרופא

התפתחות של ציסטה בכליה נעשית פעמים רבות על רקע משפחתי גנטי. את הציסטות לא ניתן להרגיש ובדרך כלל מגלים אותן באמצעות בדיקות. כאשר עולה הצורך, חשוב לבדוק ולאבחן האם מדובר במצב שעלול להפוך לממאיר. כאשר מצב של ציסטות מרובות מחמיר, עלולים להופיע קשיים תפקודיים, הכליה עלולה לפעול ביעילות מופחתת ואפילו עלולה להתפתח אי ספיקת כליות.

גם אם המצב איננו נפוץ, חלק מהסובלים מציסטות בכליות עלולים להגיע למצב שבו הכליה קורסת. אי ספיקה חמורה תוביל לטיפולי דיאליזה קשים ואם אין מנוס – תידרש גם השתלת כליה. מכיוון שהמצב הרפואי ויכולת התפקוד משתנים מאוד לאורך השנים ויש סימפטומים מגוונים שעליהם מדווחים החולים – גם הזכויות יכולות להשתנות ממקרה אחד למשנהו.

חשוב לדעת שהופעת ציסטות מרובות איננה ייחודית לאנשים מבוגרים. זוהי תופעה שיכולה להופיע ממש בכל גיל לרבות ילדים ואפילו תינוקות. אבחון, טיפול רפואי ומימוש זכויות, אם כן, יכולים בהחלט להיות רלוונטיים לגבי אוכלוסייה מגוונת.

בחלק מהסובלים מציסטות רבות בכליות נרשם דיווח עם כאבים באזורים שונים בגוף. כאבי בטן וראש מופיעים וכן גם צורך דחוף ולעיתים תכופות להתרוקנות בשירותים. לעיתים מופיע דם בשתן אך יש מקרים שבהם לא יופיעו סימנים ברורים עד לשלב מתקדם. בקרב מרבית החולים ציסטות מופיעות בשתי הכליות אך יש גם מקרים שבהם ההופעה מתרכזת בכליה אחת בלבד. במצב החריף, חוסר טיפול בציסטות עלול בהחלט להביא לפגיעה בלתי הפיכה בכליה.

זכויות רפואיות ואחרותרפואה

כמו חולי כליות אחרות, הסובלים מציסטות בכליות יכולים לפנות למימוש זכויות באופן עצמאי או בליווי של יועצים מקצועיים. חברות שמתמחות במימוש זכויות מספרות על האפשרות של לא מעט חולי כליות לדרוש הכרה בפגיעה תפקודית עוד לפני שצריכים לקבל את הטיפולים המורכבים ביותר כגון דיאליזה והשתלה.

כאשר קיימת פגיעה תפקודית וכאשר ישנה ירידה מהותית בכושר ההשתכרות, עשויה וועדה רפואית של ביטוח לאומי להעניק זכויות מגוונות. קצבות לזמן קצוב, גמלאות שונות כגון גמלה לשירותים מיוחדים ואפילו סיוע בשיקום מקצועי. יש לדעת שפניה לביטוח לאומי בכפוף לליווי של חברה למימוש זכויות מגדילה את סיכויי ההצלחה גם במסגרת תביעת נכות וגם במסגרת ערעור המוגש במידה והתביעה נדחית.

מלבד קצבאות שונות, זכאים החולים לזכויות בעלות אופי רפואי. אבחון מקצועי, ייעוץ ללא משוא פנים, קבלת יחס נאות וטיפול תרופתי מגיעים לכל חולה על פי חוק ועל פי סל התרופות. יש לציין שמי שיאושרו לו אחוזי נכות גבוהים עקב פגיעה קשה בכליה יוכל לדרוש ולקבל זכויות נוספות כגון הטבות מס ולעיתים גם פטור מלא. עוד נציין שגם על סמך פוליסות ביטוח פרטיות על סמך ביטוחים משלימים ניתן במקרים מסוימים לקבל זכויות כגון טיפולים נוספים, תרופות נוספות וכן תגמולים כספיים.

לסיום, נציין שמי שהגיע למצב שבו הוא זקוק לטיפולים קשים זכאי להשתלת כליה על פי קריטריונים של המרכז הלאומי להשתלות. בין היתר נבחנים הגיל, חומרת המחלה וסיכויי ההחלמה.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!