זכויות הסובלים מדלקת הלבלב

הלבלב הוא איבר הממוקם באזור הבטן. למרות הדמיון בשם למשאבת הדם, הלב, מדובר באיבר בעל תפקיד שונה לחלוטין. מטרתו היא לספק מיצי עיכול החיוניים לתפקוד תקין של המעיים ופירוק המזון שאנו אוכלים תוך כדי תהליך העיכול.

בנוסף, יש ללבלב תפקיד חשוב במערכת ההורמונלית (אנדוקרינית). בכך הוא למעשה נושא תפקיד חשוב למניעת סוכרת ומניעת עליה ברמת הסוכר בדם. מתי מתרחשת פגיעה ביכולת התפקוד של הלבלב? כאשר מאובחנת דלקת.

הדלקת יכולה להיות מוגדרת כחריפה, ולכן כזאת שגורמת סבל אך חולפת בזמן קצר. אך היא יכולה להיות גם ממושכת, ובמילים אחרות – כרונית. כאשר מצבו של החולה מוגדר כרוני וכאשר קיימת מגבלה תפקודית כתוצאה מהדלקת ומתסמיניה, עשוי החולה להיות זכאי לזכויות שונות.

דלקת לבלב – הזכות לאבחוןאבחון

דלקת של הלבלב איננה מצב נפוץ, והמחלה מקושרת בדרך כלל עם אלכוהוליזם ולעיתים גם עם עישון סיגריות. כאשר הנזק ללבלב הינו תוצאה של דלקות חריפות חוזרות ונשנות, עשוי להתפתח המצב הכרוני ובמקרים שבהם הוא מאבד את יכולתו להפיק אינסולין יסבול החולה גם מתופעות המאפיינות סוכרת.

ניתן לספק הקלה לחולים באמצעות טיפול רפואי ותרופות, אולם חלק ניכר מהחולים צפוי לקיצור תוחלת החיים לעומת אדם בריא. הזכויות של החולים במחלת דלקת הלבלב כוללות אבחון ושלילת מצבים רפואיים אחרים. לרוב, הסימן הראשון הינו כאב ניכר בבטן העליונה.

לעיתים תתלווה תופעה של גזים ונפיחות ולעיתים גם עוויתות. ישנם חולים החווים גם התקפי רעב, צימאון, תשישות וירידה במצב הרוח, אובדן משקל מתמשך ולעיתים גם פגיעה בראייה.

כחלק מהזכויות של אבחון הדלקת זכאי החולה למגוון בדיקות. זיהוי המחלה אפשרי באמצעות שילוב של בדיקת דם, צילום רנטגן, בדיקות סיטי או MRI. לעיתים תיעשה בדיקה פולשנית, תוך שימוש בצינורית עם מצלמה.

דלקת לבלב – הזכות לטיפול הולם

מהן הזכויות של החולה הסובל מדלקת בלבלב מבחינה טיפולית? מכיוון שחולים רבים סובלים מכאבי בטן וקשיי עיכול, ניתן לקבל ייעוץ תזונתי דרך קופת חולים או באמצעות פנייה לנותן שירות שהגיע להסדר עם הקופה. ניתן לעשות שימוש בתוספים טבעיים שנועדו לסייע לעיכול והקלה של כאבים והתכווצויות.

רבים מהחולים זקוקים למשככי כאבים הניתנים במרשם רופא בלבד, כאשר המינון והסוג תלויים באבחנה וחומרת התסמינים. חלק מהחולים זקוקים לאיזון רמות הסוכר ואי לכך, יש להם צורך באינסולין. הטיפול נעשה בזריקות, בקופת החולים ולעיתים באופן עצמי לאחר קבלת הדרכה מתאימה.

כחולים כרוניים, יכולים חלק מהחולים לקבל הנחה בעלות התרופות ובמידת הצורך, ניתן לעבור ניתוח. המלצה לניתוח איננה מאוד נפוצה, אך היא יכולה לסייע כאשר הכאבים יוצאי דופן בחומרתם ואינם מגיבים לטיפול תרופתי.

ניתוח יכול להתבצע כשיטות שונות, בהתאם לאבחון הדלקת וחומרת הבעיה. יש והטיפול יתבצע בשיטה האנדוסקופית ויתכן שלא יהיה מנוס מהסרה של חלק מהלבלב ואף הסרתו המלאה. טיפולים חדישים יכולים לכלול בין היתר השתלה של איי לבלב. זה יכול למנוע את התלות באינסולין חיצוני, בזריקות.

דלקת הלבלב – זכויות בביטוח לאומימוסד

הסובלים מדלקת בלבלב עשויים להיות מוכרים בביטוח לאומי כנכים. קביעת הנכות תתבצע על ידי וועדה רפואית שתיפגש עם החולה, תערוך ראיון, תכתוב פרוטוקול, תבדוק מסמכים רפואיים ולעיתים תבצע בדיקה קצרה. אם כתוצאה מכך יתרשם הרופא שליקוי התפקוד יצדיק אחוזי נכות, עשוי החולה להיות זכאי לקצבאות.

מי שאושר כנכה ובמקביל נקבעו לו גם אחוזים ניכרים של ירידה בכושר ההשתכרות יוכל לקבל קצבת נכות כללית. חלק מהחולים שלא יוכרו כזכאים לנכות כללית יוכלו לקבל קצבת הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה, על פי קריטריונים מקובלים.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!