זכויות רפואיות של הסובלים מצרכים מיוחדים

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

אוכלוסיית האנשים בעלי הצרכים המיוחדים בישראל מגוונת למדי. אוכלוסייה זו כוללת ילדים, מתבגרים, מבוגרים וקשישים. אוכלוסייה זו כוללת נכים, פגועי נפש, לקויי ראיה, אנשים על הרצף האוטיסטי, אנשים סיעודיים וכן אנשים הסובלים ממוגבלויות נוספות, מסוגים שונים.

למרות המגוון הרב של האנשים בעלי הצרכים המיוחדים יש דבר מה המשותף לכולם. כולם סובלים ממגבלה אחת או יותר שמקשה עליהם לתפקד כהלכה במהלך היום יום. בתוך כך, לרבים מהם ישנם זכויות שונות, הנובעות באופן ישיר מההכרה במצבם המיוחד, השונה מזה של האדם הממוצע מהרחוב.

זכויות מיוחדות לילדיםילדים

ילדים בעלי צרכים מיוחדים נזקקים פעמים רבות להתייחסות מיוחדת מצד מסגרות חינוכיות שנועדו לגילאים שונים. במקביל, חלק מאותם הילדים זקוקים לסיוע מיוחד בניידות או בשילוב חברתי. ישנם ילדים שזקוקים לסיוע של חונכים ויש כאלה שעקב מצבם זכאים לסיוע כספי, שמועבר לידי ההורה או האפוטרופוס.

בין הזכויות המיוחדות לילדים בעלי צרכים מיוחדים ניתן למצוא למשל:

זכות למסגרות של חינוך מיוחד 

בגיל הגן ניתן למצוא מסגרות פרטיות או כאלה שבהן משתלבים באמצעות פניה הרשויות המקומיות (על ידי עובדים סוציאליים ומחלקות לשירותים חברתיים).

ישנם מעונות מותאמים, עם פעילויות מיוחדות לפעוטות ועם עובדים בעלי הכשרה מתאימה. בגילאים מאוחרים יותר ישנן כיתות של חינוך מיוחד או בתי ספר לחינוך מיוחד.

קצבאות ותגמולים 

המוסד לביטוח לאומי מעניק גמלאות לילדים הסובלים מנכויות שונות או מוגבלויות, בכפוף למצבם הפרטני. מדובר למשל על גמלאות ילד נכה, או גמלאות ניידות.

יש לציין שבמקרים מסוימים יש גם זכויות המוענקות להורים, כדרך לסייע בהיבט הכלכלי. מדובר למשל הקלות מס שונות, נקודות זיכוי וסיוע למי שמחזיק קרוב משפחה במוסד.

מכשירי עזר – מכשירי עזר ניתנים ללא עלות, בסבסוד או בהשתתפות עצמית לילדים הסובלים מליקויים בראייה או בשמיעה וכן לבעלי לקויות ומוגבלויות אורתופדיות ואחרות.

שירותי אבחון שונים – ניתנים לבעלי ליקויים כמו אוטיזם, לקויי למידה ואחרים.

זכויות מיוחדות למבוגריםמבוגרים

זכויות מיוחדות למבוגרים ניתנות במקרים רבים תוך פניה למוסד לביטוח לאומי. במקרים רבים יש צורך להמציא מסמכים רפואיים וכן כאלה על מצב סוציואקונומי על מנת לממש את הזכויות השונות. כמו כן יש צורך בוועדות רפואיות שתאמוד את המצב הפרטני ואת המגבלות הספציפיות.

זכויות למבוגרים בעלי צרכים מיוחדים כוללות בין היתר:

קצבת נכות כללית – למי שסובלים ממגבלה גופנית או מאחוזי נכות משמעותיים על רקע נפשי ונמצא שמשום כך יכולתם לעבוד נפגעת במידה ניכרת. חשוב לציין שהזכות לקצבת נכות מעניקה עוד שורה של הטבות נלוות מול רשויות שונות (הנחה בארנונה, למשל), בקופות החולים ועוד.

גמלת ניידות – מוענקת לאנשים המוגבלים בתנועה, על פי סעיפי ליקוי ודרגות החומרה. גמלת ניידות מאפשרת גם רכישה של רכב באמצעות הלוואות מיוחדות וכן מענקים שונים לאביזרים חשובים.

אביזרי עזר מסובסדים למוגבלים – אביזרי שמיעה, מכשירי עזר ללקויי ראיה, עזרים להליכה וניידות, מכשירים לחולי סוכרת, מכשירים לאנשים סיעודיים ועוד.

שיקום תעסוקתי – ניתן לאנשים שנפגעו בעבודה, לבעלי אחוזי נכות משמעותיים.

לאנשים שמצבם סיעודי ישנן זכויות רבות כגון הזכות לקבל גמלת סיעוד, הזכות להעסקת עובד זר מתחום הסיעוד, ואפשרות לקבל מכשירי עזר שונים. קיימות אף זכויות לאנשים שנפגעו בתאונת עבודה, לפגועי נפש, יש גם זכויות מתוקף רכישה של ביטוח פרטי, יש זכויות לנפגעים שהם נכי צה"ל או נפגעי פעולות איבה.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!