השפעתם של שינויים ניווניים על עמוד השדרה

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

הגוף שלנו נתון לשינויים ככל שהוא מתבגר. לא מעט אנשים סובלים מבעיות גב לאחר גיל שלושים, כאשר כאבים בגב התחתון הפכו מזמן לתופעה נפוצה. ידוע כי כאבי גב הם בין הסיבות השכיחות לפנייה לרופא המשפחה, ומחלות ניווניות בעמוד השדרה יתאפיינו בשינויים במפרקי החוליות ובדיסקים של חוליות עמוד השדרה. 

 

מהם שינויים ניווניים בעמוד השדרה וכיצד הם עשויים להשפיע על התפקוד היומיומי? 

כאשר אנו מדברים על שינויים ניווניים בעמוד השדרה, למעשה אנו מדברים על קשת רחבה של שינויים עם השפעות מידיות על איכות החיים והתפקוד היומיומי. בדרך כלל נראה ששינוי ניווני בא לידי ביטוי כבלט דיסק ניווני או בליטות גרמיות. ישנם גם לא מעט מצבים בהם שינויים ניווניים באים לידי ביטוי בפגיעה במפרקי החוליות או היצרות מוצאי העצבים וכל אלו גורמים יחד לעיוות המפרקים או ללחצים על שורשים ועל חוט השדרה. 

הכאב יכול להיות משתק, ולא בכדי מרפאות הכאב מלאות באנשים שבקושי מצליחים לשבת או ללכת, כשהם סובלים מכאבים עזים. אנשים מתלוננים על כאבי גב תחתון, גב עליון או כאבי צוואר, כאשר לעיתים ישנו כאב שגם מוקרן לגפיים. מדובר על סוג כאב שיכול לשתק, ולעיתים אין שיפור גם במשך שבועות וחודשים, לכן לא מעט אנשים שנקלעים למצב רפואי זה חווים ייאוש רב. כדי לאבחן את הסיבה לשינוי הניווני ולכאב שנוצר בעקבותיו, מבצעים קודם כל בדיקות רנטגן ובמידת הצורך בדיקת CT של עמוד השדרה. לאחר האבחנה ניתן להציע גישה טיפולית או כמה. 

 

אילו טיפולים מוצעים כיום לשינויים ניווניים? 

אחד הדברים המשמעותיים שכדאי לדעת לפני שמתחילים טיפול כלשהו הקשור לנושא של שינויים ניווניים הוא שצריך סבלנות והשקעה. אין כאן פתרון קסם, מדובר בעמוד השדרה ויש לקחת בחשבון שעם ההשקעה הנדרשת יגיעו גם התוצאות והן יהיו לטווח הרחוק. לאחר שאמרו זאת, נמנה את הטיפולים המוצעים כיום לאנשים להם יש שינויים ניווניים מסוגים שונים: 

תרופות – כאשר יש שינויים ניווניים פעמים רבות נעשה שימוש בתרופות נוגדות דלקת וכמובן תרופות נגד כאבים. תלוי ברמת החומרה של השינוי הניווני, כך יעשה שימוש בתרופות עוצמתיות יותר ויש לקחת בחשבון שגם אלו יכולות לגרום להפרעה בתפקוד היום יומי, בוודאי כאשר מדובר על תרופות חזקות במיוחד כמו קלקסן. יש גם תרופות הניתנות באמצעות זריקות ישירות לגב, בחלק לא קטן מהמקרים הן מועילות, ולעיתים אין להן השפעה או שההשפעה שלהן לא מורגשת מספיק כדי לחזור לחיים תקינים ומלאים. 

פיזיותרפיה לגב – הדרך הטובה ביותר להתמודד עם בעיות הגב היא באמצעות פיזיותרפיה לגב ומדוע? העבודה הקבועה על הכאב ועל השינוי הניווני מתוך מקום שמבין ומבקש לתקן, לטווח הקצר והארוך מסייעת בהחזרת החוליות למקומן, להפחתת הכאב באופן משמעותית וזאת תוך התמדה ושימוש במינימום תרופות. 

התערבות כירורגית – ישנם גם מצבים בהם יש צורך בהתערבות כירורגית, לאחר שמוצו האפשרויות האחרות, כולל ספורט, ירידה במשקל, פיזיותרפיה ותרופות נוגדות דלקת. כדאי לדעת שכיום פותחו דיסקים מלאכותיים שמשמרים את התנועתיות בקטעים הנגועים בעמוד השדרה ולהם הצלחה גדולה במניעת הכאב. 

הנכתב לעיל מהווה מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!