תביעת הביטוח הלאומי

דרכון

כל אזרח במדינה בעל ליקוי גופני או ליקוי נפשי, בין אם הוא מולד ובין אם הוא נגרם בעקבות מחלה או בעקבות תאונה (תאונת דרכים או תאונת עבודה), רשאי לפנות אל המוסד לביטוח לאומי ולהגיש תביעה לצורך הכרה בנכותו.

התובע זכאי להיבדק בוועדה רפואית של ביטוח לאומי, שם יקבעו את אחוזי הנכות שלו, יקבעו האם הנכות היא זמנית או לצמיתות והאם הוא זכאי לקבל קצבה זו או אחרת. ניתן להגיש ערעור על החלטת הועדה הרפואית בתוך 30 יום מקבלת ההחלטה הראשונה. הערעור ייעשה בוועדה רפואית לעררים אשר מורכבת משלושה רופאים (גם היא במוסד לביטוח לאומי). החלטת ועדת הערר הנה סופית בהחלט וניתן לערער עליה רק בהגשת שאילתה לבית הדין לענייני עבודה.

שיעורי הנכות והפיצויים המתקבלים בעבורם

  • אדם אשר נקבעו לו בעבור בעיותיו פחות מ-5% נכות רפואית לצמיתות לא יקבל שום פיצוי כספי מהמוסד לביטוח לאומי.
  • אדם שנקבעו לו בעבור בעיותיו בין 5% לבין 19% נכות יקבל מענק נכות חד פעמי.
  • אדם שנקבעו לו בעבור בעיותיו 20% ומעלה של נכות רפואית יקבל קצבת נכות חודשית עד יום מותו או עד שיגיע לגיל הפנסיה (הדבר תלוי בגובה הקצבה- איזו מהן גבוהה יותר).

תנאי הזכאות לתביעת ביטוח לאומי

האנשים אשר עומדים בקריטריונים שלהלן זכאים להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי לצורך קבלת קצבאות נכות.

  • עובדים שכירים או עובדים עצמאיים (גברים ונשים המוגדרים כ"משתכרים") או עקרות בית אשר הוגדרו בוועדה הרפואית כנכות.
  • נכות רפואית: נכה המוגדר כ"משתכר" שקיבל עבור נכותו הרפואית 60% ומעלה או 40% ומעלה (כאשר אחד הליקויים הרפואיים הוא בשיעור של 25% לפחות). נכה המוגדרת כ"עקרת בית" שקיבלה עבור נכותה הרפואית 50% ויותר.
  • דרגת אי כושר: עקרות בית או משתכרים שנקבע בעבורם כי איבדו לפחות 50% מכושרם להשתכר או מכושרן לתפקד בעבודות משק הבית.

תביעת ביטוח לאומי – כיצד זה מתבצע?

אדם שסבור כי הוא זכאי לקצבת נכות חודשית, זכאי לתבוע את המוסד לביטוח לאומי. לשם כך עליו לגשת לסניף המוסד באזור מגוריו ולמלא את "טופס תביעה לקצבת נכות". ביטוח לאומי דן בתביעה לאחר שחלפו 90 יום מאותו יום בו איבד התובע (על פי טענתו) את כושרו להשתכר או את כושרה לתפקד (במקרה שזו עקרת בית), או שאלה הצטמצמו ב-50% ומעלה. כלומר: קצבה הנכות תינתן רק לאחר 90 הימים מרגע אובדן הכושר, ואילו הבדיקות בוועדה תעשנה כעבור זמן קצר מהרגע בו התקבל טופס התביעה.

תביעה לביטוח לאומי תוגש באמצעות התובע עצמו, אלא אם הוא אינו מסוגל לעשות זאת בכוחות עצמו בגלל המצב הגופני או המצב הנפשי בו הוא נתון. במקרים כאלה יכולים להגיש עבורו את התביעה אחד מהאנשים הבאים: בן משפחה מקרבה ראשונה (בן/ בת זוג, ילדים), אפוטרופוס אשר מונה כדי לדאוג לכל ענייניו, עובד סוציאלי מהרשות המקומית שמטפל בו או כל אדם אחר שמייצג אותו. תביעת ביטוח לאומי לקצבת נכות כללית ולקצבת שירותים מיוחדים יכולה להיעשות מגיל 18 עד גיל הפנסיה של התובע. תביעת ביטוח לאומי לגמלת סיעוד יכולה להיעשות החל מגיל הפנסיה של הנכה ולא לפני כן.

מה לצרף לטופס התביעה?

בעת התביעה לביטוח לאומי יש לצרף את כל האישורים אשר מעידים על מצבו הבריאותי (פיזי או נפשי) ועל מצבו התפקודי של התובע, כמו למשל אישורים רפואיים הנוגעים לכל סוגי מחלותיו ומגבלותיו, אישורים אודות עבודה, תלושי שכר וכדומה.

אולי יעניין אותך גם:

זכאות לדמי מזונות מהמוסד לביטוח לאומי

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!