רשלנות רפואית בניתוח פלסטי

ניתוח

בימינו הניתוחים הפלסטיים הפכו לפרוצדורה שכיחה מאוד, אצל נשים וגברים כאחד.

ישנם סוגים רבים של ניתוחים פלסטיים, החל מניתוח אף וכלה בשאיבת שומן והגדלת חזה, אך המשותף לכולם הוא רצונו של המנותח לשפר את המראה החיצוני שלו ולהרגיש צעיר ויפה יותר. כמו כן, בכל ניתוח פלסטי, קיים סיכון להתרחשותה של רשלנות רפואית, אשר עלולה לגרום לנזק פיזי חמור למטופל.

העדר הכשרה, מיומנות וחוסר ניסיון

רשלנות רפואית בניתוח פלסטי, יכולה להתרחש מסיבות שונות וביניהן, בשל חוסר מקצועיותו של המנתח או הצוות הרפואי העובד עמו.

ניתוח פלסטי הוא פעולה כירורגית ופולשנית ומשכך, ישנה חשיבות אדירה לכך, כי הניתוח יבוצע על ידי מנתח מומחה ומנוסה, המגובה בצוות מתאים. כאשר המנתח עצמו או הצוות הרפואי העובד עמו, אינם בעלי הידע, המיומנות והניסיון המתאימים, הרי שהדבר חורג מסטנדרט הטיפול הסביר, אשר כל איש רפואה מחויב לעמוד בו. קל וחומר, כאשר מדובר בפרוצדורה פולשנית ומורכבת.

אי הכנה מתאימה לניתוח עקב חוסר בידע, בחירה לא נכונה של שיטת הניתוח בשל העדר ניסיון, ורשלנות בביצוע הניתוח עצמו, בשל העדר מיומנות מספיקה, כל אלו יכולים להיות תוצאה של חוסר מקצועיות המנתח והצוות הרפואי והתוצאה עלולה להיות נזק פיזי חמור ביותר למנותח. לעיתים מדובר בנזק אשר ניתן לתיקון והמטופל צריך לעבור ניתוח נוסף לשם כך, אך במקרים אחרים יכול והנזק הוא תמידי ובלתי הפיך.

אי קבלת הסכמה מדעת

לצורך ביצוע כל טיפול רפואי, יש לקבל הסכמה מדעת של המטופל ובהעדרה, מדובר ברשלנות רפואית. חלק ניכר מן המקרים של רשלנות רפואית בניתוח פלסטי, קורים בשל אי קבלת הסכמה מדעת של המנותח וכאשר נגרם למנותח נזק פיזי ממשי מן הניתוח, באפשרותו להגיש תביעה לפיצויים בגין כל הנזקים שנגרמו לו.

הסכמה מדעת משמעותה, כי הרופא מסר למטופל את כל המידע אודות הטיפול, על מנת שיוכל לקבל החלטה מושכלת האם להסכים לטיפול או לסרב לו. כאשר מדובר על ניתוח פלסטי, מחויב המנתח להסביר למטופל מהם סיכויי ההצלחה של הניתוח, לצד הסיבוכים האפשריים, מהו אורכה של תקופת ההחלמה, האם צפויים כאבים או תופעות לוואי כתוצאה מן הניתוח וכיוצא בזה.

יודגש כי כאשר מדובר על פרוצדורה פולשנית כמו ניתוח פלסטי, אין די בהסבר בעל פה אלא הרופא מחויב להחתים את המטופל על טופס הסכמה. עם זאת, יש להבהיר, כי עצם החתימה של המטופל על הטופס, אין פירושה כי הרופא מילא את חובתו על פי חוק. עליו למסור למטופל בעל פה את כל המידע הרלוונטי אודות הניתוח ואם לא עשה כן, הרי שביצע את הניתוח ללא הסכמה מדעת, אף אם המטופל חתם על טופס ההסכמה.

חובת ההסכמה מדעת – חובה מוגברת בניתוח פלסטי

ניתוח פלסטי הוא ניתוח אשר אינו מבוצע לצורך רפואי, אלא לצורך קוסמטי. מדובר אפוא לרוב בניתוח אלקטיבי שאין בו הכרח או דחיפות. הפסיקה קבעה כי בניתוחים אלקטיביים, חובת ההסכמה מדעתחוזה המוטלת על הרופא היא חובה רחבה מאוד.

ככל שהניתוח אינו דחוף להצלחת חיים, מחויב הרופא לספק למטופל את כל האינפורמציה הרפואית, ללא יוצא מן הכלל, להשקיע את הזמן הדרוש למתן ההסבר ולוודא כי המטופל הבין את כל המידע שנמסר לו.

זאת בשונה ממצב שבו מדובר בניתוח רפואי הכרחי ובוודאי בניתוח חירום, אשר הרופא חייב לבצעו בהקדם האפשרי. אמנם, גם במקרים אלו ישנה חשיבות רבה לקבלת הסכמה מדעת ואם ישנה שהות למתן הסבר מקיף למטופל, יש לעשות כן.

אולם, ככל שהדחיפות של הניתוח גדלה וככל שהמתנה מסכנת את חייו של המטופל, כך הפסיקה נוטה להחמיר פחות עם הרופא, אם חובה זו לא בוצעה במלואה.

ראו גם:

ביצוע ניתוח מיותר שגרם לנכות – מה כדאי לכם לעשות נגד המטפל?

החזרי מס לבעלי מחלות קשות

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!