רשלנות רפואית שגרמה לנכות

איש על כיסא גלגלים

רשלנות רפואית היא מונח משפטי אשר מתאר מצב בו גורם רפואי לא עמד בחובת הזהירות שמוטלת עליו כאשר הוא מעניק טיפול רפואי או חוות דעת רפואית למטופל. בכדי לגבש עילת תביעה בגין רשלנות רפואית, יש להוכיח שלושה תנאים מצטברים: טיפול רפואי רשלני, נזק וקשר סיבתי בין הטיפול הרשלני לנזק.

ישנם מקרים בהם התרחשה רשלנות רפואית אולם לא נגרם למטופל כל נזק, אולם למרבה הצער ישנם מקרים רבים בהם בעקבות מעשה רפואי רשלני נגרם למטופל נזק ונכות בלתי הפיכים.

ניתן לראות בשנים האחרונות מגמת עליה בפיצוי אשר נקבע על ידי בית המשפט לניזוקים מרשלנות רפואית, יש הסבורים כי זהו חלק מאמריקניזציה של התרבות הישראלית.

רשלנות רפואית שגרמה לנכות – הפיצוי

הפיצוי במשפט הישראלי פועל לפי עקרון מנחה האומר שיש להשיב את הניזוק למצב בו היה לפני הפגיעה, עקרון זה נקרא השבת המצב לקדמותו. מכך, המטרה היא לא לגרום לניזוק עושר אלא פשוט להחזיר אותו למצב בו היה קודם לפגיעה, עד כמה שניתן במקרים של רשלנות רפואית.

מה שיכול להגביל את אחוזי הנכות זה בית המשפט אליו מוגשת התביעה, אם התביעה מוגשת לבית משפט שלום הפיצוי יהיה עד 2,500,000 ש"ח, אך אם התביעה מוגשת לבית המשפט המחוזי הפיצוי יהיה מעל הסכום הנקוב ללא תקרת הגבלה. כמובן, בית המשפט אליו מוגשת התביעה תלוי בנסיבות התיק הספציפי.

במקרים רבים הפיצוי הכספי שמתקבל עבור נכות שנגרמה בעקבות מעשה רפואי רשלני הוא גבוה מאוד, משום שתביעה זו היא חד פעמית. כלומר, בית המשפט מנסה לפצות את הניזוק בצורה מדויקת עד כמה שניתן משום שאם עוד 20 שנה יגמרו לו כספי הפיצויים והוא אינו יכול לפרנס את עצמו, הוא ימצא עצמו בבעיה.

רשלנות רפואית שגרמה לנכות – רכיבי הפיצוי

הפיצוי שיקבע בסופו של דבר על ידי בית המשפט מורכב ממגוון פרמטרים התלויים באדם עצמו ובחומרת הנכות שנגרמה לו, כמו: המשך יכולתו להשתכר, גילו, עיסוקו, מצבו המשפחתי (למשל אם יש לו

תלויים או לאו), יכולתו לבצע בעצמו פעולות שגרתיות, עלות הוצאות רפואיות, וכדומה.רשלנות רפואית

בנוסף לאלו, במקרים בהם יש בכך צורך, מחשבים לתוך הפיצוי הסופי גם תשלומים שיהיו על הניזוק להוציא עבור סיעוד, ציוד כמו כיסא גלגלים והתאמת דירתו לנכותו הנוכחית ולעיתים אף קניית דירה חדשה שתתאים למצבו החדש.

בנוגע לדירתו של הניזוק, כפי שצוין לעיל, תורת הפיצויים במשפט הישראלי באה להשיב את מצבו של הניזוק לקדמותו, לכן, כאשר יש צורך בשינוי מקום מגוריו של הניזוק חישוב הפיצוי יעשה לפי רמת חייו הנוכחית של הניזוק. אם הניזוק חי בבית מפואר יהיה על המזיק להתאים את ביתו החדש או המשופר לסטנדרטים אליהם הניזוק רגיל ולהיפך.

מאחר ומדובר בפרמטרים רבים אשר משתנים מאדם לאדם הפיצוי משתנה מתביעה לתביעה אפילו אם הן יעסקו באותו תחום נזק. מאותה סיבה גם אין צורך להגיש בכתב התביעה את סכום הפיצוי המדויק, משום שכל אותם נתונים נבחנים במהלך המשפט.

לסיכום

אומנם רופאים הם בני אדם כמו כולנו, וטבעו של האדם לטעות. אולם כאשר מדובר ברופא שהתרשל כלפי מטופל וגרם לו בכך לנכות, הדבר הנכון לעשות הוא להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית.

להליך המשפטי ישנה חשיבות כפולה, בפן האישי וגם בפן החברתי. בפן האישי, על הניזוק לדאוג לעתידו ולהבטיח את המשך חייו בצורה מכובדת על ידי זכייה בפיצוי כספי. בפן החברתי, אם אף אחד לא ירים את הכפפה לא תהיה הרתעה והמערכת הרפואית לא תוכל לשנות ולשפר את התנהלותה.

ראו גם:

רשלנות רפואית בביצוע ניתוח פלסטי

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!