סכיזופרניה: יכולה להחשב גם כפגיעה בעבודה, תלוי בנסיבות

סכיזופרניהסכיזופרניה, המוכרת בעברית גם בשם "שסעת", היא הפרעה נפשית חמורה, אשר שכיחותה ברחבי העולם מוערכת בכ-1% מכלל האוכלוסייה, וכך גם בישראל. בניגוד לתפיסה השגויה, לפיה סכיזופרניה היא למעשה "פיצול אישיות", הרי שמדובר בפועל בשתי מחלות שונות לחלוטין, גם אם קיימים לעיתים מספר מאפיינים דומים בין השתיים.

המאפיין המרכזי של הסכיזופרניה, הוא פגיעה ביכולתו של החולה לפרש ולפענח את המציאות כהלכתה, כאשר הסובלים מסכיזופרניה נוטים לסבור תדיר מהזיות שווא, וכן מהפרעות בדרך החשיבה המובילות להתנהגות חריגה במהלך חיי היום יום. עם זאת, וחרף השפעותיה הקשות של המחלה על החולים והסובבים אותם, טרם נמצאה לה תרופה, והיא עודנה מוגדרת כ"מחלה חשוכת מרפא".

האם סכיזופרניה עשויה להיות מוכרת כתאונת עבודה?

המונח "תאונת עבודה" מתייחס לכל סוג של אירוע פתאומי שאירע לאדם במקום עבודתו, או בדרך אליו וממנו, אשר כתוצאה ממנו חלה התדרדרות משמעותית במצבו הרפואי של העובד, אשר גררה פגיעה גם בכושר עבודתו. חשוב לציין בהקשר זה, כי אף שמרבית האנשים חושבים מלכתחילה על תאונת עבודה כ"תאונה פיזית", הרי שגם מחלות נפשיות למיניהן, כגון סכיזופרניה, עשויות להיות מוגדרות כתאונות עבודה, כל עוד הוכח כי הן עומדות בתנאים שלהלן.

עם זאת, ובניגוד לתאונות פיזיות במקום העבודה, או בדרך אליו וממנו, אשר קל להוכיח את הקשר בינן ובין מקום העבודה, הרי שמחלות נפשיות הן, מטבע הדברים, עניין מסובך הרבה יותר.

בניגוד לתאונה פיזית, אשר ניתן לקבוע באופן מדויק את מועד התרחשותה ואת השפעתה על הנפגע, הרי שבכל הנוגע למחלה נפשית, לא תמיד ברור מהו הטריגר להתפרצות המחלה הנפשית, והאם היא אכן נובעת מהתנאים במקום העבודה.

חשוב להדגיש בהקשר זה, כי על מנת שמחלה נפשית תוכר כתאונת עבודה, זוהי חובתו של העובד להוכיח, באופן ברור, כי הגורם להתפרצות המחלה הינו התנאים ששררו במקום עבודתו, ולרבות לחץ או יחסי עבודה מעורערים, אשר גררו במישרין את התפרצות המחלה.

עם זאת, בכל הנוגע לסכיזופרניה מדובר במשימה לא קלה, שכן פעמים רבות המחלה אינה נובעת באופן ישיר מגורם יחיד, אלא משילוב של גורמים שונים, הן במקום העבודה והן מחוצה לו, אשר הביאו יחדיו להתפרצות המחלה.

כיצד ניתן להוכיח כי סכיזופרניה מהווה תאונת עבודה?

במקרה לדוגמא שהתרחש לאחרונה, ישראלי בן 54, תושב הצפון אשר הועסק בעסק משפחתי, חווה משבר נפשי חמור כתוצאה ממשבר עסקי, אשר הוביל בסופו של דבר לאשפוזו בבית החולים, ובהמשך אף לאבחונו כחולה סכיזופרניה.

בעקבות זאת, ביקש העובד כי יוכר כנפגע תאונת עבודה, בקשה שבתחילה נדחתה על ידי בית הדין האזורי בחיפה בעקבות חוות דעת מטעם מומחית שמינה בית הדין, שקבעה כי מחלת הסכיזופרניה אינה נובעת מאירוע יחיד, אלא ממגוון אירועים שונים, כאשר לרקע הנפשי של העובד, אשר אף אושפז פעמיים בעבר טרם המקרה דנן, יש חשיבות מכרעת לסיכון להתפרצות סכיזופרניה.

עם זאת, ובעקבות ערעור שהגיע העובד, מסרה המומחית כי לעניות דעתה, ובמידה והאירוע המדובר לא היה מתקיים, הרי שייתכן בהחלט כי הסכיזופרניה הייתה מתפרצת במועד מאוחר יותר, שכן האירוע שימש כ"טריגר" להתפרצות המחלה.

בעקבות חוות דעת זו, בחר בית הדין לקבל את תביעתו של העובד, ולהכיר בו כנפגע תאונת עבודה. בדברי ההסבר לפסיקה, הדגיש בית הדין כי מאחר וללא האירוע הנזכר מעלה, מחלת הסכיזופרניה לא הייתה צפויה להתפרץ במועד זה, הרי שדי בכך על מנת לקבל את טענותיו של התובע, ולהכיר בו כנפגע תאונת עבודה.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!