זכויות רפואיות לסובלים מכאב כרוני

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

כאב כרוניאם דבר מה כואב לנו ואנו מרגישים כי יש טעם בטיפול, אנחנו הולכים לרופא. אנחנו מקווים שהכאב יעבור במהירות האפשרית במקרה הטוב, או שלפחות יאובחן הגורם לכאב ונקבל תוכנית טיפולית כדי למגר אותו.

אך לעיתים, זה לא מה שקורה. לעיתים, הרופא מאבחן מחלה כלשהי, ואנחנו מבינים שנצטרך להמשיך לחיות עם הכאב לתקופה ארוכה. לעיתים הרופא לא מצליח לאבחן דבר, ובכל זאת הכאב ממשיך ללוות אותנו.

מקרים אלה, של כאבים כרוניים, הופכים להיות משמעותיים ביותר בחיי היומיום של החולה. הם פוגעים בתפקוד וביכולת ההתמודדות, ומהווים מחלה מוכרת בפני עצמה. לכן חשוב להכיר את הזכויות העומדות בפני הסובלים מכאבים מסוג זה.

ממה יכול להיגרם כאב כרוני

כאבים כרוניים יכולים להיגרם כתוצאה ממחלות ממושכות או חשוכות מרפא כגון סוגים סרטן שונים, דלקות פרקים או פרקינסון. גורם נוסף הוא מחלות כאב (שיש להן בדרך כלל גם מרכיב פיזיולוגי, וגם מרכיב פסיכולוגי) כגון פיברומיאלגיה ומיגרנות.

בעיות אורתופדיות או כאבים אורתופדיים כתוצאה מתאונה או מניתוח עלולים גם הם לגרום לכאב כרוני. וכאמור- לעיתים המקור לכאב אינו ברור ואינו מאובחן. כדי לדרוש את הזכויות חשוב לדעת אם מוכר הגורם לכאב, כי אז קל יותר לקבל את הזכויות. אך חשוב לדעת, שגם ללא מקור ידוע, הזכויות העומדות בפני החולים עדיין בעינן.

כאב כרוני: קשיי תפקוד והסתגלות

במהלך הדיון בזכויות הרפואיות והכלכליות, החולה צריך להוכיח כי נפגע לפחות באחד מבין התחומים הבאים:

מצב נפשי

התמודדות עם כאב אינה פשוטה במישור הרגשי, ועלולה לגרום לתחושות של דיכאון, חוסר אונים והתקפי זעם. הפגיעה יכולה להתבטא בתחושותיו של החולה כלפי עצמו, ובתחושותיו או התנהגותו באינטראקציות עם אחרים.

כושר עבודה

כשהכאב מונע מהחולה לעבוד במקצוע שלו, או בעבודה שעסק בה לפני שהחל הכאב. גם כאשר הפגיעה בכושר העבודה היא חלקית (כלומר, האדם מסוגל לעבוד אך למשך זמן קצר יותר, או שפרנסתו נפגעת בדרך כלשהי), עדיין עומדות לחולה זכויות.

תפקוד יומיומי: אם הכאב מונע מאדם לתפקד כפי שתפקד לפני הופעת הכאב במטלות יומיומיות כמו שמירה על היגיינה אישית, אכילה, קשיי ריכוז, וקשיים בניידות.

זכויות מביטוח לאומיזכויות מביטוח לאומי

תביעת נכות

כאשר נפגע התפקוד היומיומי, האדם יכול לדרוש הכרה כנכה. על החולה להגיש תביעה לביטוח לאומי, מלווה במסמכים רפואיים.

הוא מוזמן לועדה רפואית שבוחנת את המסמכים, מראיינת את החולה, ולעיתים גם בודקת אותו, וקובעת האם הוא זכאי לנכות, ולכמה אחוזים. אם האדם מוכר כנכה ב-50% ויותר, הוא זכאי לקבל קצבת נכות. אם הפגיעה המרכזית היא בכושר הניידות, הוא זכאי לקבל קצבת ניידות למימון הוצאות רכב או נסיעה.

שיקום מקצועי

כאשר נפגע כושר העיסוק של האדם (וכאשר מוכרים לו לפחות עשרים אחוזי נכות), הוא זכאי לשיקום מקצועי, וסיוע בהסבת מקצוע. ביטוח לאומי מסייע במימון הכשרה או לימודים, ומסייע במציאת עבודה והשתלבות בה.

אם החולה מוכר כבעל נכות, אך ממשיך לעבוד, הוא זכאי להקלות והחזרים במס הכנסה, עד לפטור מלא מתשלום המס.

זכויות נוספות

ביטוחי הבריאות, הן ביטוחי החובה והביטוחים המשלימים של קופות החולים, והן הביטוחים הפרטיים, אמורים לטפל גם במקרים של כאבים כרוניים. על המטופל לבדוק למה הוא זכאי בהתאם לביטוח שלו.

קופות החולים ממנות טיפולים במרפאות כאב, וכן ממנות באופן חלקי טיפולים פסיכיאטריים ופסיכולוגיים במקרה הצורך. הביטוחים הפרטיים עשויים להציע גם סיוע כלכלי בשל אובדן כושר עבודה.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!