קביעת אחוזי נכות לחולים במחלות דם

כדוריות דםמערכת הדם בגוף האנושי דומה בעיקרה למערכת האינסטלציה הביתית, אשר תפקידה מחד הוא לספק מים טריים לשימושו של הצרכן, ומאידך להיפטר באופן יעיל מהמים המשומשים, וזאת באמצעות הזרמתם לביוב.

לצורך כך, המערכת בנויה משורה ארוכה של צינורות, המאפשרים את אספקת המים וכן את סילוקם, וכל זאת באופן שוטף שאינו גלוי לצרכן. בדומה למערכת האינסטלציה הביתית, מערכת הדם, הכוללת שורה ארוכה של כלי דם, אחראית על העברת החמצן, אותו הגוף אוגר, לכלל מערכות הגוף, וזאת לצורך קיומן.

במרכזה של מערכת הדם ממוקם הלב האנושי, המתפקד כמעין משאבה ענקית, וממנו יוצאים העורקים המעבירים את הדם רווי החמצן לאיברי הגוף השונים. מערכת הדם חשופה להופעתן של סתימות מקומיות במערכת, המשפיעות על יכולתם של העורקים להעביר את הדם בצורה יעילה.

במקרים אלו, הדבר עלול לפגוע בהמשך פעולתם התקינה של איברי הגוף השונים, ולרבות הלב, ואף לגרור סכנת חיים ממשית עבור הסובל במידה והסתימה לא מטופלת באופן מהיר ויעיל.

מהן הזכויות הרפואיות המוקנות לחולים במחלות דם וכלי דם?

אף כי מערכת הדם, בדומה למרבית מערכות הגוף, ניחנה ביכולת לא מבוטלת לשיקום עצמי, ולהתמודדות בפני פגיעות שונות, לעתים הפגיעה במערכת הדם עלולה לגרור פגיעה משמעותית בתפקודן של מערכות שונות בגוף, ואף ביכולת תפקודו של המוח, אשר ניזון אף הוא מהמערכת.

במקרים אלו, כושר תפקודו של הסובל מהפגיעה במערכת הדם צפוי להיפגע באופן משמעותי, ולעתים אף בלתי הפיך.סימן שאלה

מסיבה זו, ובמידה ונמצא כי כתוצאה מהתפרצות המחלה, והופעתם של תסמיניה השונים, כושר השתכרותו מעבודה של הסובל נפגע ברמה העולה על 50%, הרי שהדבר מהווה עילה לקבלת קצבת נכות כללית, המשולמת מטעם המוסד לביטוח לאומי, וזאת בהתאם להוראות החוק הישראלי.

על מנת ליהנות מקצבה זו, המשולמת לכל אזרח ישראלי מגיל 18 ועד יציאתו לפנסיה, על הסובל מהמחלה להתייצב בפני ועדה רפואית, הפועלת מטעם גורמי המוסד לביטוח לאומי, וזאת לצורך בחינת מצבו הבריאותי העכשווי, וקביעה האם הדבר מצדיק את מתן הקצבה החודשית.

במידה והוועדה הרפואית קובעת, כי כושר עבודתו של הסובל מהמחלה אכן נפגע באופן משמעותי כתוצאה מהמחלה, הרי שהוועדה מופקדת על הגדרת "אחוזי נכות" לסובל מהמחלה, וזאת בהתאם לקושי הרפואי ממנו הוא סובל. לאחר מכן, תשלום קצבת הנכות הכללית מבוצע בהתאם לאחוזי הנכות, כאשר אלו עשויים להשתנות עם הזמן, כתלות בשינוי במצבו הרפואי של החולה עצמו.

כמו כן, ובנוסף לקצבת הנכות הכללית, נהלי המוסד לביטוח לאומי קובעים כי במידה והחולה איבד במישרין את יכולתו להתנהלות עצמאית במהלך חיי היום יום, ובשל כך נדרש להסתייע באופן יומיומי בגורם שלישי כלשהו, הרי שהוא זכאי ליהנות גם מקצבה מיוחדת, "קצבה לשירותים מיוחדים", אשר נועדה לממן את שירותיו של מטפל צמוד, או את עלות השהות במוסד סיעודי מיוחד, וזאת במידה ויש צורך בכך.

יצוין בהקשר זה, כי האמור לעיל מהווה רק קצה המזלג, וקיימות זכויות רפואיות רבות נוספות המוקנות לסובלים ממחלות דם וכלי דם אשר מצבם הרפואי פוגע באיכות חייהם ובהתנהלותם היומיומית בשגרה, כאשר זכויות אלו משתנות ומתעדכנות כמעט מדי יום ביומו.

מסיבה זו, חשוב מאוד ליצור קשר ישיר או בעזרת מתווך אל גורמי המוסד לביטוח לאומי, וזאת על מנת לקבל מידע מקיף ומעודכן אודות הזכויות להן זכאי הסובל מהמחלה.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!