מה הם הזכויות של כל אחד מבני הזוג בהליך גירושין בהסכמה?

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

גירושין בהסכמה הוא הליך במסגרתו בני הזוג חותרים יחדיו לגיבוש הסכם גירושין – לרוב באמצעותגירושין בהסכמה – על הזכויות של כל אחד מבני הזוג עורך דין לדיני משפחה או מגשר מוסמך – שיכלול בתוכו את כל הסוגיות הנוגעות לסיום היחסים המשותפים ביניהם. ההסכם המתקבל בסוף התהליך, בהתקיים מספר תנאים עיקריים, מקבל את התוקף של מסמך רשמי לכל דבר ועניין, המחייב כמובן את בני הזוג.

אבל מהן בכלל אותן סוגיות העומדות בליבת התהליך של גירושין בהסכמה? כדי לספק את התשובה לשאלה החשובה הזו, יש לבחון את הזכויות של כל אחד מבני הזוג.

זכויות הנוגעות לחלוקת רכוש

חלוקת הרכוש היא מהסוגיות הטעונות, המורכבות והמשמעותיות יותר בכל הסכם גירושין. אי אפשר לקבוע מראש כיצד יחולקו הנכסים השונים של בני הזוג, מה שעשוי לדרוש בחירה של טיב היחסים ביניהם וחלוקת התפקידים הכלכלית, הנכסים עימם כל אחד מהם נכנס לתוך הנישואין, יכולת ההשתכרות וכן הלאה. תיתכן כמובן חלוקה שווה של הנכסים, אלא גם שלל אופני חלוקה אחרים.

הסכם הגירושין כולל לכן מיפוי של כלל הנכסים בחזקתם של בני הזוג, מה שמחייב בדיקה מקיפה וגם עין חשדנית: יש מקרים בהם הגבר או האישה בוחרים "להעלים" חלק מהנכסים כשהם מבינים שהגירושין קרבים, מתוך כוונה שלא לחלוק אותם עם הצד האחר.

זכויות סוציאליות וזכויות נוספות

חשוב לשים לב שבחלוקת הרכוש, אנחנו מתייחסים לא רק לנכסים פיזיים – בית, רכב וכן הלאה – אלא גם לזכויות סוציאליות, לקרנות פנסיה, לקרנות השתלמות וכן הלאה.

גם כאשר הזכויות האלה רשומות על שמו של אחד מבני הזוג, בהרבה מאוד מקרים מוחלט שגם לצד השני במשוואה הזוגית יש בהם חלק: חשבו למשל על בעל שיוצא לפרנס את משפחתו, בעוד האישה נשארת בבית ומבצעת את משימת גידול הילדים, החשובה לא פחות לתא המשפחתי. עקב כך ייתכן מצב בו יוחלט לחלק גם את הזכויות האלה, במידת האפשר, אפילו באופן שווה.

קביעת דמי מזונות

את דמי המזונות מחלקים לשניים: מזונות אישה, הניתנות לבת הזוג בהתקיים תנאים מסוימים, ומזונות ילדים – אותם אחד הצדדים משלם על פי צרכי הילדים, גילם, מספרם, יכולת ההשתכרות שלו וכן הלאה. גם כאן מדובר בסוגיה אשר כדי לקבל בה החלטה, בין אם במסגרת של תיק גירושין הנדון בבתי המשפט ובין אם במסגרת של גירושין בהסכמה, נדרשת ירידה לפרטים הקטנים ביותר של התא המשפחתי.

ברוב המקרים, הבעל הוא זה שנדרש בתשלום של דמי מזונות אישה, לפחות כל עוד לא מתקיימים התנאים השוללים זאת ממנה (למשל בגידה בבן הזוג). גם במקרה של מזונות ילדים הסיכויים שהבעל יידרש בתשלום הם גבוהים יותר, אם כי בשנים האחרונות הפערים מעט מתחילים להצטמצם. במסגרת הסכם גירושין אפשר להגיע לתנאים הוגנים והגיוניים ככל האפשר, שיאפשרו לאישה ולילדים לקבל את זכויותיהם מחד ולצד המשלם לעמוד בהם מנגד.

 

היתרונות של גירושין בהסכמה

לאחר שפירטנו את הזכויות בגירושין בהסכמה, נסביר מעט על היתרונות הטמונים בתהליך זה. למעשה, הליך גירושין בהסכמה הוא הליך בו בני הזוג מתגרשים ללא הליך בבית משפט. במסגרת ההליך בני הזוג יקבלו אישור על הסכם הגירושין בבית המשפט. כך התהליך מתקצר באופן משמעותי ומאפשר לבני הזוג חיסכון כספי והימנעות מדיונים ארוכים בבית המשפט. 

  • הליך קצר

הליך של גירושין בהסכמה הוא הליך קצר בו ניתן להגיע להסכמה במהירות. במסגרת התהליך יש לחתום על הסכם הגירושין ולקבל אישור שלו בפני בית המשפט. מדובר בתהליך קצר שמאפשר לסיים את הגירושין במהירות ובהסכמה. 

  • חיסכון כספי

כאשר מחליטים לבצע הליך גירושין בהסכמה ניתן להנות גם מחיסכון כספי. למעשה, הליך הגירושין בבית המשפט והתשלום לשני עורכי הדין שמייצגים את בני הזוג השונים יכולים להיות יקרים מאוד. לכן כאשר בוחרים להתגרש בהסכמה ניתן לשלם רק על עורך דין אחד לשני בני הזוג והשתלום יהיה זול יותר באופן משמעותי לעומת עורך דין שמייצג בהליך משפטי מורכב.

  • הילדים 

כאשר תהליך הגירושין הוא ארוך ומכוער הוא עלול לפגוע במרקם המשפחתי ולהוביל לפגיעה בילדים שחווים את הריבים והחיכוכים בין ההורים. אך כאשר בוחרים להתגרש בהסכמה הפגיעה בילדים הופכת למינימלית. בנוסף, כפי שציינו קודם, במסגרת זכויות בגירושין בהסכמה יש התייחסות גם למשמורת ילדים ולזמני שהות. כך שניתן להחליט מה יעלה בגורלם של הילדים, מתוך העיקרון של טובת הילד.

  • שינויים בחוזה

לאחר חתימה על הסכם גירושין בהסכמה הוא מקבל תוקף של פסק דין. חשוב לקחת בחשבון שמדובר בחוזה שמכיל מנגנונים מובנים לשינויים, בהתאם לכוונת הצדדים בהסכם. עם זאת, כאשר קיימת הסכמה בין הצדדים, ניתן לשנות, להוסיף או לבטל סעיפים מסוימים בהסכם, בצורה יחסית קלה, לעומת פסקי דין ללא הסכם. חשוב שהחוזה לא יפגע בזכויות בגירושין בהסכמה.

  • יישוב סכסוכים

כאשר הצדדים מחפשים פתרונות להשלמת הגירושין באמצעות גישור ניתן לגלות התפתחות חיובית בתהליך הגירושין. כך למעשה בני הזוג משתפים פעולה ולומדים לוותר על חלק מהדרישות שלהם בשביל להגיע להסכמה, להימנע מחיכוכים וליישב סכסוכים. בניגוד להגדרה קבועה ומוגדרת של פסק דין, בגישור יש גמישות להתאים את הסכם הגירושין לצרכים ולתנאים הייחודיים של הצדדים. בנוסף, הגישור עוזר להפחית את הקשיים האישיים והרגשיים שעשויים להתפתח במהלך הגירושין ולמנוע לקשיים בין הצדדים בעתיד. בשילוב עם התחייבות של שני הצדדים לשיתוף פעולה, הגישור מאפשר להגיע להסכמה ולסיים את התהליך בצורה יעילה ומסורתית.

 

משמורת ילדים וזמני שהות (=הסדרי ראייה)

עו"ד מיה שפילמן, מגשרת גירושין מוסמכת מציינת כי במסגרת גירושין בהסכמה יש לדון בהרחבה מה יעלה בגורלם של הילדים, מתוך העיקרון של טובת הילד – כלומר שהפגיעה שהם חווים בעקבותאבא וילד הגירושין תהיה מינימלית ככל שאפשר.

"במסגרת זו מוחלט מיהו ההורה שיקבל את המשמורת העיקרית על הילדים. גם כאן באופן מסורתי מדובר באם, במיוחד כאשר מדובר בילדים בגילאים מוקדמים (6-0) הזקוקים לאימם".

עם זאת בשנים האחרונות, גדלו מספר המקרים בהם מוחלט להעניק לבעל את המשמורת העיקרית, או לחלופין הוחלט על משמורת משותפת.

במעמד זה חשוב לקבוע גם את הסדרי הראייה – המועדים בהם הצד שאינו קיבל את המשמורת זכאי לפגוש את הילדים ולקחת אותם בחזקתו.

לקריאה נוספת:

מהם גירושין בהסכמה? עו"ד מיה שפילמן, מגשרת גירושין מסבירה

What is the Difference Between Mutual Consent and Contested Divorce?

How to Prepare a Divorce: 54 Experts Share Their Best Tips

 

אולי יעניין אותך גם:

מדריך זכויות רפואיות לעקרות בית

מחלות ראומטיות – הזכויות הרפואיות של החולים

3 טיפים חשובים כיצד ניתן לממש זכויות רפואיות

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!