הכרה בזכויות רפואיות לסובלים מאי ספיקת כליות

אי ספיקת כליות הינה מחלה בה הכליות הפועלות בגוף האדם אינם מתפקדות באופן ראוי. מקובל לחלק בין אי ספיקת כליות כרונית-בה ההתדרדרות התפקודית הינה איטית יחסית ומתפתחת באופן הדרגתי, לבין אי ספיקת כליות חריפה אשר פוגעת באופן חמור ביכולת סינון והדם והרעלים.

מצב של אי ספיקת כליות חריפה זה דורש טיפול באמצעות דיאליזה עד לריפוי מלא או חלקי של המחלה. תפקידן של הכליות בגוף הינם לסנן את חומרי הפסולת ואת הנוזלים הרעילים והלא רצויים מן הגוף. במקרה של אי ספיקת כליות כרונית, אחת מן הכליות נפגעת כך שההחמרה נעשית באופן הדרגתי.

בכל תקופה זו עלולה להיגרם הצטברות של חומרי פסולת ונוזלים בגוף עקב אי התפקוד התקין. חשוב לציין כי ניתן לעצור את ההידרדרות בתפקוד הכליות בשלבים מסוימים לכן ישנה חשיבות בגילוי אי ספיקת כליות כרונית מוקדם ככל האפשר לשם התחלה מהירה ככל האפשר בטיפולים לבלימת ההידרדרות.

הגשת תביעת נכות מן המוסד לביטוח לאומימוסד

מטופלי דיאליזה עקב אי ספיקת כליות זכאים לקצבת נכות בהתאם לנכות הרפואית שנקבעה להם בוועדה הרפואית. הוועדה הרפואית הקובעת את אחוזי הנכות של חולי דיאליזה מסווגת את הקצבה על פי חומרת הפגיעה.

קצבה מלאה תינתן לנכות רפואית של 100%, בהתאם לחוקים הכלליים של קצבת נכות כללית. כמו כן במקרים בהם עקב המחלה צומצם ביותר מחצי הכושר להשתכר מן העבודה, או במקרים של אישה נשואהשנגרם לה חוסר תפקוד של משק הבית ושאינה עובדת.

לשם כך יש להגיש יחד עם המסמכים הרפואיים את טופס התביעה לביטוח הלאומי שיזמן בהמשך את הנפגע לוועדה הרפואית. חשוב לציין כי גובה הגמלה ייקבע החל מתאריך יום התחלת הטיפולים. בנוסף לקבלת קצבת נכות כללית, חולי דיאליזה זכאים לשורה של קצבאות נוספות בהתאם לפרמטרים שנקבעים בכל קטגוריה.

כך, למשל, מטופלי דיאליזה זכאים לקצבת שירותים מיוחדים, הנקבעת לפי מצבו הכללי של הנפגע ויכולתו לתפקד במשך הבית. קצבה זו הינה עד גיל הפרישה, ומותנית גם היא בבדיקה של וועדה רפואית וביקור ביתי של יכולת התפקודי.

כמו כן ניתן לקבל שירותים בצורת הסבה מקצועית או שיקום במקרים בהם עקב המצב הרפואי נמנע יכולתו של הנפגע לעבוד. המוסד לביטוח לאומי יכול לממן קורסים והשלמות לימודים. כמו כן ניתן לקבל גמלת סיעוד במקרים של מושתל התלוי בעזרת הזולת, וכן גמלת ניידות או הנחה ברכישת רכב מחולי דיאליזה אשר סובלים מנכות ברגליים או מוגבלים בכושר ההליכה.

זכויות נוספות לחולים מאי ספיקת כליותכליות

מעבר לקבלת קצבאות מן המוסד לביטוח לאומי בדמות קצבאות שונות, ניתן לקבל שורה רחבה של הנחות וזכויות ממוסדות ממשלתיים שונים. כך, למשל, ניתן לקבל הנחה באגרת הרישוי, זיכוי בנקודות מס ההכנסה והנחות בתשלומים שונים. מומלץ לבדוק בכל מקום את סוג הזכאות והפרמטרים לקבלתה המשתנים ממוסד למוסד.

אי ספיקת כליות הינה מחלה כרונית הפוגעת בתפקודו התקין של הגוף בכלל ובמערכת הכליות וניקוז הרעלים בפרט. מחלה כרונית זו פוגעת בתפקוד התקין על פי חומרתה המשתנה ומזכה את הסובלים ממנה בשורה של פיצויים וזכויות המגיעות על פי חוק.

זכויות אלו מוענקות הן בדמות קצבה מן המוסד לביטוח לאומי והן על ידי זכויות שונות ממוסדות ורשויות במטרה להקל על החולה ומשפחתו. לשם מיצוי אפקטיבי ככל האפשר של מכלול הזכויות, מומלץ להיעזר בייעוץ והכוונה של גורם מקצועי ומנוסה בתחום, למשל חברת זכותי.

מומחה מנוסה ובקיא זה יבחן את מכלול הנסיבות, אשר על פיהם יידע להכווין את דרך הפעולה הטובה ביותר למיקסום טובת הנפגע למקרה הספציפי.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!