תסמונת התעלה הקרפלית

רנטגן

תסמונת התעלה הקרפלית (CTS) מתרחשת כאשר קיים לחץ על העצב המדיאני בכף היד ונחשבת לבעיה הנפוצה ביותר של מערכת העצבים ההקפית. נטייה גנטית, טראומה, מאמץ ממושך, מחלות כמו סכרת או דלקת פרקים, בצקות בזמן ההריון וכדומה עלולים להוביל לדלקת הגורמת לנפיחות באיזור התעלה המדיאנית. הנפיחות לוחצת על העצב המדיאני ופוגעת בזרימת הדם התקינה. תסמונת זו נפוצה ושכיחותה עומדת על 1% מכלל האוכלוסיה הבוגרת. איבחון של תסמונת התעלה הקרפלית חשוב מאוד מכיוון שללא טיפול מתאים בזמן הנכון תסמונת זו עלולה להיעשות בלתי הפיכה, לגרום לאי נוחות וכאב, ירידה ביכולת התפקוד המוטורי אשר כולם יחד עלולים לגרום לירידה באיכות החיים.

הסמפטומים של המחלה

ברוב המקרים הסמפטומים מתחילים להופיע בלילה ומאופיינים בתחושת "הירדמות" של היד (בעיקר בשלושת האצבעות: אגודל, אצבע ואמה) מלווים בכאב וחוסר נוחות העלולים להעיר את האדם משנתו. בהמשך יופיעו תסמינים אלו גם בזמן עירות כמו בזמן נהיגה או בעת פעולה מאמצת של היד כמו גזירה או תפירה. לאחר מכן תחושת "ההירדמות" עלולה להפוך לקבועה, לגרום לבעיות מוטוריות קלות ואף להתפשט אל עבר הזרוע.

טיפול

איבחון נכון ומהיר של ה\?בעיה יכול להוביל להחלמה ושיקום מלאים ללא תופעות לוואי. נכון להיום קיימות מספר שיטות לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית אשר שלושת הטיפולים הנפוצים מבניהם הינם:

  1. טיפול שמרני– במקרים קלים של התסמונת ניתן לטפל בה באמצעות תרופות, פיזיותרפיה, תמיכה לכף היד באמצעות סד, הזרקות מקומיות של סטרואידים וכדומה.
  2. ניתוח– במקרים מתקדמים יותר של התסמונת ניתן לבצע ניתוח עם הרדמה מקומית. במידה והניתוח נעשה בזמן (טרם התקיימה פגיעה בלתי הפיכה בעצב) קיימים אחוזים גבוהים להצלחתו.
  3. טיפולים אלטרנטיביים– טיפול באמצעות דיקור סיני, רפלקסולוגיה, CRT, משחות טבעיות, שמנים ועוד.

זכויותיו הרפואיות של החולה בתסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית עלולה לגרום לכאבים, ירידה בתפקוד המוטורי ועימם קשיים בתפקוד היומי וירידה בכושר העבודה. להלן רשימה של זכויות רפואיות אשר נועדו להקל על חולים אלו עם הסבר על הקשר בין אחוזי נכות לקצבת הנכות:

  • המוסד לביטוח לאומי- חולים אשר איבדו את כושר הכנסתם ב50% בעקבות המחלה זכאים לקבל מביטוח לאומי קצבת נכות כללית להבטחת הכנסתם הכלכלית.בית משפט
  • גמלת נכות מהמעביד- במידה ונמצא קשר ישיר בין מקום העבודה להופעת המחלה זכאים החולים לקבל קצבה חודשית ואף פיצוי כספי עקב הירידה בכושר עבודתם.
  • מס הכנסה- חולים בתסמונת התעלה הקרפלית אשר ביטוח לאומי קבע להם אחוזי נכות של 90% ומעלה זכאים לפטור מלא מהתשלומים למס הכנסה. קיימים מקרים גם של החזרי מס רטרואקטיביים עד שש שנים אחורנית מרגע קביעת אחוזי הנכות.
  • חברות ביטוח פרטיות- חולים אשר טרם התפרצות המחלה רכשו פוליסת ביטוח רפואית בכל אחת מחברות הביטוח הפרטיות זכאים לכיסוי כספי בגין מחלה קשה או אובדן כושר עבודה בהתאם לפוליסה אותה רכשו.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!