קצבת נכות מעבודה לכל החיים

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

קצבת נכות מעבודה לכל החייםקצבת נכות מעבודה לכל החיים היא קצבת נכות בדרגות שונות הנקבעות על פי הפגיעה של אותו תובע. דרגות הנכות נקבעות בהתאם לוועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי וברגע בו נמצא מצבו הרפואי של התובע בתור ליקוי קבוע אשר לא צפוי להשתנות יהיה זכאי לקבל קצבת נכות מעבודה לכל החיים – זה בתנאי בו הפגיעה התרחשה בעבודה, בדרך לעבודה או בדרך הביתה מהעבודה. כמובן, בשביל לקבל את הקצבה חייב אותו אדם להיות מבוטח מטעם ביטוח לאומי, בין אם הוא עצמאי או שכיר.

 

מהי קצבת נכות?

קצבת נכות מעבודה לכל החיים מתקבלת עקב פגיעה של אדם במקום עבודתו או בדרך לעבודתו. הפגיעות אינן רק פיזיות אלא גם נפשיות. ישנן לא מעט פגיעות אשר הן עקב הטרדה במקום העבודה, סטרס וכד'. קצבת נכות יכולה להיות קצבה כללית, זמנית או לצמיתות. קצבה זמנית היא בדרך כלל פגיעה של אדם לזמן מוגבל, מחלה כלשהי עקב זיהומים במקום העבודה, פגיעה פיזית או נפשית. פגיעה של אדם במקום עבודתו לצמיתות היא עקב נכות שהתרחשה ללא נקודת חזור כמו קטיעת איברים, פגיעה בעמוד השדרה, עיוורון, חרשות וכן הלאה. 

בדומה לנכות זמנית, גובה הקצבה תהיה בהתאם לליקויים הרפואיים אשר הוגדרו בספר התקנות של המוסד לביטוח לאומי. לצורך קבלת הקצבה יהיה חייב התובע להגיש את המסמכים הרפואיים הרלוונטים אם יש ולמלא את הטפסים לביטוח לאומי. לאחר מכן יזומן התובע לוועדה רפואית אשר תקבע את דרגת הנכות שלו, והאם היא נכות זמנית או לצמיתות. כמו כן, יש פרמטרים נוספים אשר משפיעים על גובה דרגת הנכות והם האם אותו עובד יוכל להמשיך להשתכר, עצמאות כלכלית, משפחה ועוד. 

קצבת נכות מעבודה לכל החיים – מה שונה בזה?

כאשר אדם מקבל קצבת נכות זמנית הוא חייב לחדש אותה מעת לעת וזאת באמצעות פנייה לוועדה רפואית. מצד שני, קצבת נכות מעבודה לכל החיים אינה דורשת חידוש. דבר נוסף שחשוב להכיר, המוסד לביטוח לאומי רשאי עדיין לזמן את המבוטח לדיון ולפתוח את התיק שלו כדי לבדוק האם קיים חידוש במצבו. כמו כן, רשאי ביטוח לאומי לחקור את המבוטח בתנאי בו יקבל המבוטח את כל ממצאי החקירה. במקרה בו חל שיפור במצבו של המבוטח והוא יכול להשתכר, ייתכן ויחול שינוי בדרגת הנכות. 

 

מהן הזכויות של נפגעי עבודה?

לכל אדם אשר הוגדר כנכה עבודה יש את הזכויות שלו להמשך טיפולים והשתכרות. לפניכם כל הזכויות שלכם:

  • טיפול רפואי – נפגע עבודה אשר מקבל קצבת נכות יהיה זכאי לקבל טיפול רפואי ללא עלות מצידו, החל מבדיקות רפואיות ועד ניתוחים, אשפוזים ועוד. כמו כן, מקבלי הקצבה זכאים גם לשיקום לתקופת ההחלמה עקב פגיעתם במקום העבודה.
  • שיקום מקצועי – כאשר מדובר על נכות חלקית אשר מאפשרת לעובד להמשיך במקום עבודה אחר יהיה זכאי לקבלת שיקום מקצועי. שיקום מקצועי היא מסגרת מטעם הביטוח הלאומי אשר מכשירה ומעניקה כלים להשתלבות במקומות עבודה. במהלך שיקום מקצועי תוכלו גם לקבל את הכלים וההכשרה בהתאם ליכולות שלכם בליווי של עובדים סוציאליים, יועצים תעסוקתיים ועוד.
  • פטירה – במקרה בו מקבל קצבת נכות נפטר כתוצאה מהפגיעה אשר עבורה הוא זכאי לקצבת נכות מעבודה, לקרוביו תהיה זכאות של "קצבת תלויים בנפגע עבודה". קצבה זו יכולה להינתן או באופן חד פעמי או על ידי קצבה חודשית.

 

כיצד נקבעים דרגות נכות?

מי שקובע דרגת קצבת נכות מעבודה לכל החיים היא הוועדה הרפואית בהתאם לרשימת ליקויים רפואיים המוגדרת בתקנות ביטוח לאומי. תחילה הוועדה הרפואית בוחנת האם קיים ליקוי רפואי אחד או יותר. כאשר יש לנפגע עבודה מספר ליקויים רפואיים תיקבע דרגת הנכות שלו על פי חישוב משוקלל של אחוזי נכות. כמו כן, יש להבדיל בין ליקויים שקדמו לפגיעה ובין ליקויים שנוצרו עקב הפגיעה. במקרה בו הוכח כי הליקויים קדמו לפגיעה על הוועדה להפחית את דרגת הנכות הקשורה לליקויים הקודמים. הוועדה קובעת על פי מספר פרמטרים כמו מגבלה בעמוד שדרה צווארי. במקרה בו נפגע הוא בעל מגבלה בעמוד שדרה צווארי אחוזי הנכות ייקבעו על פי אחת משלוש ההגדרות בהתאם לסעיף 37 (5) ברשימת הליקויים. כאשר לנפגע יש כמה ליקויים רפואיים דרגת הנכות תהיה משוקללת ולא בחיבור רגיל של האחוזים. ישנו מחשבון אחוזי נכות באתר ביטוח לאומי, אך הוא לא מדויק ויש להגיע לייעוץ מקצועי כדי לקבל אומדן על דרגת הנכות אליה אתם זכאים.

גם אם אתם כבר מקבלים קצבת נכות מעבודה לכל החיים ואתם חושבים שנעשה לכם עוול, תוכלו להגיש בקשה להגדלת דרגת נכות לנפגע שאינו מסוגל לחזור לעבודה (תקנה 15). על הוועדה לבדוק האם יש ירידה קבועה של יותר מ-20% מסך ההכנסות של הנפגע. במקרים כאלה הוועדה יכולה להגדיל את דרגת הנכות עד מחצית מדרגת הנכות שנקבעה לו. ההחלטה נעשית על ידי הוועדה הרפואית אך במקרים חריגים ייתכן ותשלחו לקבל חוות דעת נוספת של ועדת רשות. 

קצבת נכות מעבודה לכל החיים – נכות זמנית

שימו לב, במקרה בו הוועדה הרפואית החליטה שהמצב הבריאותי שלכם עקב הפגיעה בעבודה הוא זמני ויחול בו שיפור אתם לא תהיו זכאים לקצבת נכות מעבודה לכל החיים, אלא לקצבת נכות זמנית. נכות זמנית היא לתקופה של עד שנה, התשלום משולם על פי דרגת הנכות שנקבעה ובתום התקופה יהיה עליכם לגשת לוועדה רפואית נוספת. בכל מקרה בו אתם חשים שנעשה לכם עוול בהחלטת הוועדה הרפואית אתם רשאים להגיש ערעור. מומלץ להגיש את הערעור בליווי של בעל מקצוע מכיוון שלאחר החלטת הוועדה הרפואית מאוד קשה לשנות את המציאות.

קצבת נכות מעבודהקיימים שלושה סוגים של פגיעות בעבודה שכל אחד מהסוגים יכול לזכות אתכם בקצבת נכות מעבודה: תאונת עבודה, מחלת מקצוע, מיקרוטראומה. קצבת נכות מעבודה יכולה להיות קצבה קבועה או קצבה זמנית בהתאם להחלטת הוועדה הרפואית. גובה הקצבה הוא בהתאם לאחוזי הנכות אותם קיבלתם, מתחת ל-9% לא יהיה אדם זכאי לקבל קצבה. כדי לדעת על הזכאות שלכם עבור קצבת נכות מעבודה כדאי שתקראו את הדברים הבאים.

 

מהם שלושת סוגי הפגיעות בעבודה?

כפי שציינו, קיימים שלושה סוגים של פגיעות בעבודה ועכשיו נפרט לגבי כל אחד מהסוגים:

  1. תאונת עבודה – תאונת עבודה היא תאונה שאירעה במהלך העבודה ועקב העבודה. תאונת עבודה יכולה להיות גם כאשר הייתם בדרככם לעבודה ועברתם תאונה חלילה ובחזרה לבית.
  2. מחלת מקצוע – מחלת מקצוע בהגדרתה היא מחלה שנגרמה עקב חשיפה לחומרים הקיימים בסביבת העבודה. מחלות מקצוע נפוצות בקרב עבודות עם אחוזי מזהמים גבוהים עקב רשלנות או חוסר ידיעה. 
  3. מיקרוטראומה – מיקרוטראומה נגרמת עקב אירוע חריג אשר הוביל לפגיעה נפשית או לחץ נפשי. מבעד לכך, גם תקיפה מינית והטרדה מינית במהלך ועקב העבודה נחשבים לפגיעה בעבודה כאשר הוכח כי נגרם נזק פיזי או נפשי. ברגע בו יוכח כי הנפגעים לא יכולים להגיע למקום עבודתם עקב הטראומה יהיו זכאים לקבל דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי.  

 

תהליך הוצאת קצבת נכות מעבודה

נפגעי עבודה שהם מוכרים בתור נכי עבודה זכאים לקבל קצבת נכות או מענק מעבודה. לצורך קבלת הזכויות שלכם יהיה עליכם לעבור את התהליך הבא:

  • הגשת תביעה – יהיה עליכם להגיש את התביעה לדמי פגיעה לנפגע בעבודה. יש למלא את התביעה לנכות מעבודה ולצרף מסמכים רפואיים המעידים על הנכות שלכם במידה ויש כמו טיפולי פיזיותרפיה, המלצות רופא ועוד.
  • וועדה רפואית – לאחר הגשת התביעה תוזמנו לוועדה רפואית אשר היא תקבע את דרגת הנכות שלכם עקב הפגיעה הפיזית או הנפשית.
  • החלטה – לאחר ההמתנה לתשובת הוועדה הרפואית בעבור קצבת נכות מעבודה תקבלו הודעה על ההחלטה שתופיע באתר. במקרה בו הבקשה שלכם נדחתה או שאתם מאמינים שאתם זכאים לאחוזים גבוהים יותר תוכלו להגיע ערעור. 
  • קבלה – כאשר הוועדה הרפואית אישרה את הבקשה שלכם תקבלו את הקצבה באופן חד פעמי או חודשי בהתאם לאחוזי הנכות.
  • החזרים – רבים לא יודעים שהם זכאים לקבלת החזרים מבעד אל קצבת נכות מעבודה. אתם זכאים לקבל החזר על הוצאות הקשורות לפגיעה, זאת תוכלו לעשות דרך קופת החולים עם אישור ההכרה שלכם.
  • החמרה – במקרה שחלה החמרה במצבכם הרפואי או ליקוי חדש הנובע מפגיעה בעבודה יש לכם אפשרות להגיש בקשה להחמרת מצב כדי שתוכלו לקבל דרגת נכות גבוהה יותר והקצבה בהתאם.

 

קצבת נכות מעבודה – נכה נזקק

נכה נזקק הוא מעמד שניתן לנפגעי עבודה עם נכות זמנית נמוכה מ-100% שאינם כבר זכאים לקבל קצבה/גמלת נכות אך עדיין לא מסוגלים לחזור לעבודה. מעמד זה מקנה לכם קצבת נכות מעבודה (100%) באופן חודשי למשך עד 4 חודשים.  את ההכרה מקבל המבוטח על ידי המוסד לביטוח לאומי בהתאם לתנאים הקבועים בחוק. על מנת שיוכל מבוטח לקבל מעמד של נכה נזקק הוא חייב לעמוד בתנאים הבאים:

  1. הוועדה הרפואית קבעה לו דרגת נכות זמנית שנמצאת מתחת לדרגת נכות מקסימלית של 100%.
  2. הוועדה הרפואית קבעה שאין לו סיכוי סביר לעבודה עקב הפגיעה.
  3. הוועדה הרפואית קבעה כי למבוטח אין הכנסה מהתעסקות.

במקרים מסוימים תוכל ועדת הרשות לדרוש מנכה העבודה או מהמוסד לביטוח לאומי להמציא מסמכים ואסמכתאות כדי לבסס את ההחלטה. המסמכים יכולים לכלול גם חקירה לאימות הנתונים וכל החומר של החקירה חייב לעבור גם לנכה העבודה. 

 

כיצד נקבע אחוז הנכות?

קצבה נכות מעבודה מקנה אחוזי נכות משתנים בהתאם למצבו הרפואי של התובע ובהתאם להחלטה של הוועדה הרפואית. גובה קצבת נכות מעבודה נקבע על פי אי כושר עבודה, אי כושר תפקוד משק הבית, מצב כלכלי (תלות משפחתית), גילו של התובע, הכנסות נוספות ועוד. מבעד לכך, ישנן 4 דרגות אי כושר אשר הן מהוות שלבי סף לקבלת קצבה מורחבת. 

מימוש זכויות

חשוב להכיר את כל הזכויות אליהם אתם זכאים כתוצאה מפגיעות בעבודה. אדם אשר נפגע (בהתאם לסוגי הפגיעות שציינו) יהיה זכאי לקבל קצבת נכות מעבודה. מבעד לכך, יהיה זכאי לקבל גמלת דמי פגיעה מטעם המדינה בכל הנוגע לטיפולים רפואיים. את דמי הפגיעה ניתן יהיה לקבל רק לאחר שקיבל התובע הכרה כנפגע עבודה. דמי הפגיעה ניתנים גם באופן רטרואקטיבי. בעבור פגיעה אחת העובד מקבל דמי פגיעה לתקופה של 13 שבועות וגובה דמי הפגיעה הוא 75% מההכנסה הרגילה של העובד.

מכיוון שמדובר על הליך בירוקרטי מאוד נוקשה מול המוסד לביטוח לאומי, תביעות משפטיות, ביטוח רפואי, חברת הביטוח של המעסיק ועוד, חשוב לפנות לגורם מקצועי שיוכל ללוות אתכם יד ביד לצורך קבלת קצבת נכות מעבודה בדרגת הנכות שמתאימה לכם ולתקופה שמתאימה לכם. אף גורם לא שש להוציא כספים מדי חודש עבור תאונות עבודה אך אתם צריכים להמשיך להתפרנס כאשר אין לכם אפשרות לגשת לעבודה. 

חובת דיווח

שימו לב, בכל מקרה שבו אירעה תאונת עבודה בה אתם זקוקים לטיפול ואיבדתם כושר עבודה במשך של שלושה ימים ומעלה חלה חובה לדווח על כך למוסד לביטוח לאומי. כאשר הדיווח נעשה מאוחר מדי או כלל לא היה דיווח על כך יהיה לכם יותר קשה לקבל קצבת נכות מעבודה. מי שנפגע מחויב למסור את ההודעה לביטוח לאומי באופן אישי, אם נהרג העובד בתאונת דרכים ההודעה תימסר על ידי התלויים בו. לאחר קבלת דמי פגיעה ועדיין העובד נחשב לנכה עבודה ואינו מסוגל לעבוד בשום עבודה אחרת הוא יהיה זכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבת נכות מעבודה. 

קצבת נכות מעבודה לצמיתותקצבת נכות מעבודה לצמיתות היא נכות אשר לא מחייבת את הנפגע לחדש את הקצבה שלו בכל שנה כמו נכות זמנית מעבודה. קצבת נכות מעבודה לצמיתות ניתנת רק תחת תנאים בהם הוועדה הרפואית מחליטה כי מצבו של הנפגע לא עשוי להשתנות. עם זאת, יש מקרים בהם ניתן להחמיר את דרגת הנכות או מצד שני, הוועדה הרפואית יכולה לזמן את הנפגע לבדיקה נוספת עקב טענה שחל שיפור במצבו.

 

מהי נכות מעבודה?

נכות מעבודה היא מצב בו נפגע עובד במהלך עבודתו, בדרכו לעבודה ובחזרתו הביתה מהעבודה. נכות מעבודה היא לא בהכרח נכות פיזית, אלא יש מקרים בהם הנכות נקבעת על פי מצבי נפשי שהחמיר עקב העבודה או מחלות. לפניכם שלושה סוגים של נכות מעבודה:

  1. תאונת עבודה – נכות מעבודה עקב תאונת עבודה היא במקרה בו במהלך העבודה ועקב העבודה נפגע אחד העובדים במקום. נכות מעבודה אינה מיועדת לשכירים בלבד, אלא גם לעצמאים המבוטחים בביטוח לאומי. על הנפגע להוכיח כי הוא נפגע במהלך עבודתו ועקב עבודתו. קבלת קצבה ניתנת או מביטוח לאומי או מטעם הביטוח של המקום בו אתם מועסקים או ביטוח תאונות אישיות עצמאי. כאשר מדובר על תביעה של הביטוח שלכם אינכם צריכים להוכיח רשלנות או עוולה מצד המעביד.
  2. מחלת מקצוע – במפעלים שונים ובמקומות עבודה כאלה ואחרים העובדים יכולים להיות חשופים למזהמים שונים אשר עלולים להוביל למחלות כמו בצקת בריאות, סרטן וכן הלאה. במקרה בו הוכח כי העובד חלה עקב חשיפה לחומרים שנמצאים במקום עבודתו יהיה זכאים לקבל קצבת נכות מעבודה לצמיתות או זמנית. 
  3. מיקרוטראומה – מעטים המועדים לכך שהם זכאים לקבל קצבת נכות מעבודה לצמיתות עקב פגיעה בנפש. מיקרוטראומה יכולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה בנפש עקב הטרדה מינית, סטרס ולחץ נפשי. ברגע בו יוכח כי הנפגע לא יכול להגיע למקום עבודתו ולכל עבודה אחרת יהיה זכאי לקבל קצבת נכות מעבודה לצמיתות או זמנית בהתאם להחלטת הוועדה. כמו כן, בכל המקרים בהם אדם זכאי לקבלת קצבת נכות מעבודה יהיה זכאים גם לקבל מימון עבור טיפולים רפואיים והוצאות הקשורות לנזק שנגרם לו.

מה ההבדל בין קצבת נכות מעבודה לצמיתות לבין נכות זמנית?

כאשר אדם ניגש להגיש תביעה כדי לקבל קצבת נכות יהיה עליכם לקחת בחשבון את התהליך מולו הוא עומד. יש מקרים בהם התהליך הוא הרבה יותר פשוט כיוון שהוכחת הנזק קיימת ולא ניתנת לחילוקי דעות. מצד שני, יש מקרים רבים בהם הוועדה הרפואית או כל גורם אחר שעומד בצד השני של התביעה מעוניין להוכיח כי הנזק לא נגרם או שאינו חמור כפי שאתם הגשתם בתביעה. במקרים כאלה, ייתכן ותקבלו קצבת נכות זמנית אותה אתם חייבים לחדש בכל שנה באמצעות פנייה לוועדה רפואית. קצבת נכות מעבודה לצמיתות אינה דורשת חידוש מדי שנה, אך כן תוכלו לקבל זימון כדי לפתוח את התיק שלכם על ידי המוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי מוודא אם חל שיפור במצבכם ואם אתם כשירים לחזור לעבוד. כמו כן, ביטוח לאומי רשאי עקב הבדיקות להעניק לכם דרגת נכות נמוכה יותר. 

 

חובת דיווח

על מנת שתוכלו לקבל את מלוא הזכויות שלכם לא עוררין בכל מצב של תאונת עבודה, חלה חובת דיווח למשרד העבודה, משטרת ישראל, קופת החולים בה הנפגע מבוטח וביטוח לאומי. חובה הדיווח חלה על המעביד, אך בתור הנפגע רצוי להגיש גם את ההצהרה. בכל מקרה בו הנפגע אינו כדיר לדווח חובת ההודעה חלה על המעסיק או קרוביו של הנפגע. הדיווח נעשה באמצעות טופס ייעודי אשר אותו ניתן להשיג באגף הפיקוח על העבודה. כל מעסיק שאינו מדווח על התאונה צפוי לעונשים הקבועים בחוק. כאשר הנפגע כשיר לדיווח ואינו מדווח על התאונה ההגשה לוועדה הרפואית צפויה לעבור הליך בירוקרטי נוקשה יותר.

 

על מה מתבססת הוועדה הרפואית?

בעת ההגשה של קצבת נכות מעבודה לצמיתות יהיה עליכם לעבור וועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי. כל אדם אשר נפגע או חלה בתאונת עבודה ועקב כך מצבו התדרדר זכאי להגיש תביעה לביטוח לאומי ולקבל פיצויים בהתאם. לאחר הגשת הבקשה תזומנו לוועדה רפואית בה רופאים מטעם הביטוח הלאומי בוחנים את תלונות התובעים, בוחנים את המסמכים הרפואיים אותם יש לצרף (אם יש) ובהתאם לכך קובעים את אחוזי הנכות ואת משך הזמן בה תהיו זכאים לקבלת קצבה, משמע: קצבת נכות מעבודה לצמיתות או נכות זמנית.

הוועדה בוחנת את כושר עבודתו ומשכורתו של התובע, מגבלות כלשהי ביכולת תפקודית הנובעת ממצבו הבריאותי של התובע. טרם הפגישה עם הוועדה הרפואית יש לגשת לרופא לבדיקה גופנית, התובע מתבקש לפרט על כל לקות, מחלה או מוגבלות כלשהי ממנה הוא סובל. אם קיימים ליקויים עוד טרם הפגיעה יש לציין זאת. בשלב זה יש לציין גם אם עקב הליקויים מהפגיעה התגלו קשיים תפקודיים בעבודה, האם הוא במצב סיעודי וצריך סיוע בהלבשה, רחצה, ניידות, היגיינה אישית וכן הלאה.

מה חשוב לדעת?

בכדי לקבל את מלוא הזכויות שלכם אתם צריכים להכיר אותן. קצבת נכות מעבודה לצמיתות היא לא קצבה שביטוח לאומי מעניק בפשטות, ואם אתם מאמינים שאתם זכאים לכך חשוב להגיע לייעוץ טרם הגעה לוועדה הרפואית. בכל מצב בו אתם מרגישים שנעשה לכם עוול ולא קיבלתם את התמורה המגיעה לכם תוכלו להגיש ערעור לביטוח לאומי. קצבת נכות מעבודה לצמיתות היא מצב בו ההכנסה שלכם נפגעה באופן משמעותי, יש הרבה פרמטרים שתלויים בקבלת הקצבה כמו הוצאות, הלוואות, אובדן כושר עבודה, רווק או נשוי וכמו כן, לאחר הקצבה חשוב להכיר את הזכויות שלכם בנוגע למיסוי.

נכה על כיסאקצבת נכות מעבודה ניתנת לאדם שהוכר בביטוח לאומי כ"נכה מעבודה", שבעקבות פגיעה מעבודה (תאונת עבודה או מחלת מקצוע) הוא איבד את כושר עבודתו ואת יכולתו להתפרנס ב-50% לפחות, והוא אינו מסוגל עוד לעבוד בעבודתו או בכל עבודה מתאימה אחרת, מבחינת גילו, מבחינת מינו, מבחינת הרקע המקצועי שלו ומבחינת הכשרתו המקצועית. אדם אשר נפגע מעבודה יכול להגיש את התביעה לשם קבלת קצבת נכות מעבודה, רק אחרי שהגיש קודם לכן תביעה לקבלת "דמי פגיעה", ורק לאחר שביטוח לאומי הכיר בו כנפגע מעבודה והוא קיבל את התשלומים המגיעים לו.

העובדים הזכאים לקצבת נכות מעבודה

  • עובדים שכירים שעבדו בכל סוג של עבודה בטרם נפגעו, למעט שוטרים, סוהרים או עובדי שירות הביטחון.
  • אנשים שעבדו כעצמאיים בכל סוגי העבודות, אך ורק אם הם דאגו לבטח את עצמם בביטוח לאומי.
  • עובדים שקיבלו משכורות בסכומים של מה שנקבע ב"חוק הכנסת".
  • אנשים שנבחנו, בזמן הפגיעה, במבחנים של "חוק החניכות" או של "חוק שירות התעסוקה". הפגיעה אירעה בשעות הבחינה.
  • אנשים שלמדו, בזמן הפגיעה, במסגרות לימודיות מוכרות ומאושרות על ידי ביטוח לאומי כמו   הכשרה מקצועית או שיקום מקצועי.
  • עצירים, אסירים או נערים חוסים שמתגוררים במעונות על פי "חוק הנוער", אשר נפגעו במסגרת אימונים לפי הנחיות "חוק שירות התעסוקה" בשעות חירום. אנשים אלו עבדו באותו זמן בעבודות שמחוץ למסגרות בהן גרו באותה תקופה.

מה מקנה קצבת נכות מעבודה?

גובה קצבת נכות מעבודה נקבע על פי דרגת נכות רפואית של אדם בעקבות פגיעתו מעבודה ועל פי השכר אותו קיבל בשלושת החודשים בהם עבד ושקדמו לפגיעה. אדם בעל 100% דרגת נכות מקבל קצבת נכות מעבודה בסכום של דמי פגיעה המגיעים לו בכל יום, כפול 30. לקצבה זו יש תקרה מסוימת- עד 30,975 שקלים בכל חודש (נכון לתאריך 1 בינואר 2011).

עובד שמקבל קצבת נכות מעבודה, יכול בנוסף גם לתבוע את המוסד לביטוח לאומי לצורך השלמת הכנסה, ובתנאי שההכנסות שלו או ההכנסות של בן/בת הזוג הן נמוכות מההכנסות הממוצעות במשק העבודה בארץ. ביטוח לאומי מאפשר לאדם שמקבל קצבת נכות מעבודה להמשיך ולעבוד בעבודות אחרות, ולהשתכר מהן.

הזכויות במסגרת קצבת נכות מעבודה

  • טיפולים רפואיים: נפגעי עבודה אשר מקבלים קצבת נכות מעבודה זכאים לטיפולים רפואיים בחינם, כגון בדיקות רפואיות, אשפוזים, אשפוזים סיעודיים, תרופות, ניתוחים, צילומים ובדיקות הדמיהסימן קריאה נוספות, מכשירי עזר וכדומה. מקבלי קצבת נכות מעבודה זכאים גם לתקופת החלמה ושיקום רפואי, בתקופה שבה הם שוהים במסגרת טיפולית עקב פגיעתם. רופאי קופות החולים המטפלים בנפגעי העבודה הם אלה אשר קובעים את סוגי הטיפולים ואת היקפם.
  • שיקום מקצועי: מקבלי קצבת נכות מעבודה יכולים ללמוד במסגרת של שיקום מקצועי המוצעת על ידי ביטוח לאומי. במסגרת זו ניתנים כלים שונים להשתלבות במקומות עבודה. דבר נוסף שניתן בשיקום מקצועי הוא האפשרות ללמידת מקצוע אשר יתאים ליכולותיהם לאחר הפגיעה. במסגרת השיקום המקצועי נמצאים עובדי שיקום ועובדים סוציאליים שמאבחנים את האנשים, מייעצים להם מבחינה שיקומית ותעסוקתית, ומלווים אותם בכל תהליכי חיפושי עבודה עד למציאת מקצוע.
  • פטירה מפגיעת עבודה: נפגעי עבודה שקיבלו בחייהם קצבת נכות מעבודה ולאחר מכן נפטרו כתוצאה מאותה פגיעה, מזכים את קרוביהם מדרגה ראשונה ב"קצבת תלויים בנפגע עבודה". גמלה זו יכולה להינתן כקצבה חודשית או כמענק חד פעמי. לעתים, גם קרובי משפחה שהם לא אלמן/ה או יתומים, יכולים לקבל גמלת תלויים, במקרים בהם הנפטר פרנס אותם בחייו (הורים, אחים, סבים וסבתות).
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!