נפגעי פעולות איבה

מידעפעולת איבה מוגדרת כפגיעה ישירה מצד כוחות האויב של מדינת ישראל. היא יכולה להיגרם עקב פעולת טרור או עקב כל מה שקשור אליה, כגון פגיעה מכלי נשק שהיה מיועד לפעולת הטרור או שהיה מיועד לשם מניעת הפעולה, או פגיעה משום שהיה חשש שפעולת איבה מסוימת אמורה להתרחש. פעולת איבה מוגדרת גם כתוצאה של מעשי אלימות באנשים על רקע לאומני-אתני שנובע מהסכסוך הישראלי-ערבי או פגיעה על ידי ארגוני טרור.

נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם זכאים להטבות ולתגמולים כספיים מהמדינה במטרה לסייע להם בתהליך החלמתם. זכויות אלה יכולות להיות שיקום, תגמולים חודשיים, מענקים חד פעמיים או מענקים שנתיים.

המוכרים כנפגעי פעולות איבה

  • תושב הארץ. אין חשיבות למקום בו התרחשה פגיעת האיבה, בין אם זה בארץ, בין אם בשטחים ובין אם בחו"ל
  • בעל אזרחות ישראלית, כשפגיעת האיבה התרחשה בתחומי הארץ או בשטחים
  • בעל אזרחות ישראלית שנפגע בארץ ועדיין לא עברה שנה מאז חדל להיות תושב ישראל
  • אדם שאינו אזרח ישראל שנפגע בתחומי הארץ או בשטחים, בתנאי שהגיע לארץ באופן חוקי או שהוא לא זקוק לאשרת כניסה
  • תושב השטחים שנפגע בתחומי הקו הירוק, ובלבד שהוא מחזיק בתעודת זהות ישראלית
  • תושב השטחים שנפגע בתחומי הקו הירוק, ובלבד שהוא בעל היתר כניסה ארצה מכוחות הצבא
  • תושב חוץ שנפגע תוך כדי או בעקבות עבודתו אצל מעסיק ישראלי בחו"ל

לאחר פעולת האיבה

עובדי שיקום המוכשרים לטיפול בנפגעי פעולות איבה יוצרים קשר עם הנפגעים ועם משפחותיהם, מיד לאחר האירוע. תפקידם לייעץ, להדריך ולהעניק הכוונה בבעיות נפשיות, חברתיות ומשפחתיות. כמו כן, הנפגעים יתודרכו כיצד לממש את זכויותיהם וכיצד לממש את השירותים העומדים לרשותם.

דרגת נכות

נפגעי פעולות איבה זכאים לתבוע את ביטוח לאומי על מנת לקבל קצבת נכות. הם יזומנו לוועדה רפואית אשר תבצע קביעת אחוזי נכות ותחליט על מידת השפעתם על היכולת לעבוד ולהתפרנס. אם נמצא כי הנפגעים איבדו מכושרם לתפקד, תינתן דרגת אי כושר והם יקבלו קצבת נכות כללית, בהתאם לגובה הדרגה.

החזרים כספיים

מחלקת השיקום בביטוח לאומי דואגת שבני המשפחות (מדרגה ראשונה) של נפגעי פעולות איבה יקבלו החזרים כספיים במקרים בהם אבדה הכנסתם בזמן שהנפגע היה באשפוז ובעקבות האשפוז, יינתנו החזרים בעבור הוצאות מחייה בזמן השהייה בבתי חולים, בעבור הוצאות לינה ונסיעות לבתי חולים, בעבור שכירת טלוויזיה, בעבור שיחות בטלפון ובעבור חנייה. בעת מצבים מיוחדים מבחינה רגשית, פיזית וכלכלית, בני המשפחות יקבלו מענה מאגף השיקום שיפנה אותם לקבלת שירותים במוסדות שונים. גובה ההחזרים הכספיים נקבע בהתאם לחומרת הפגיעה ובהתאם למצב המשפחתי.

טיפולים רפואיים

הטיפולים להם זכאים נפגעי פעולות איבה כוללים אשפוזים בבתי חולים וטיפולים רפואיים בפגיעות מאותו אירוע טרור, כגון תרופות, טיפולי שיניים, מכשירי עזר, החלמה ושיקום. הטיפולים ניתנים בקופות החולים ובבתי חולים ממשלתיים, עם הצגת אישור מביטוח לאומי שהאדם מוכר כנפגע מפעולת איבה ואישור התחייבות כספית מהמוסד. בנוסף, נפגעי פעולות איבה זכאים לעזרה ראשונה ממגן דוד אדום, מרופא או ממוסד רפואי בסמוך למקום פגיעת האיבה. (הוצאות כספיות בגין טיפולים רפואיים פרטיים לא יוחזרו על ידי ביטוח לאומי).

טיפולים פסיכולוגיים

נפגעי פעולות איבה שמתקשים בתפקודם ביומיום זכאים למימון טיפול פסיכולוגי, בתנאי שעובד שיקום סבור שהטיפול יגרום לשיפור במצבם הרגשי והתפקודי ויביא להצלחה בתהליך השיקום. מימון הטיפולים תלוי בהסכמה על יעדי הטיפול, על הבעיות שיטופלו, על סוג הטיפול, על יכולת הנפגע להיעזר בטיפול, על התדירות ועל תקופת הטיפול.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!