זכויות רפואיות לסובלים מסכיזופרניה

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

סכיזופרניה הינה מחלת נפש קשה. בתקופות בהן המחלה פעילה ולא מאוזנת תרופתית, החולה אינו מסוגל לתפקד באופן תקין, וברוב המקרים אינו מסוגל לעבוד. על מנת להקל על העומס הכלכלי שיוצר חוסר התפקוד של החולה עליו ועל משפחתו, ישנן זכויות והטבות כספיות שונות המגיעות לחולים על ידי גופים ציבוריים ופרטיים.

מהי סכיזופרניה וכיצד היא פוגעת בכושר ההשתכרותתמונה

סכיזופרניה הינה מחלת נפש קשה הגורמת לכך שהחולה מאבד את יכולת השיפוט והתובנה. החולה סובל ממחשבות שווא, רואה חזיונות שווא או שומע קולות. חולה במצב פסיכוטי חווה ניתוק מהמציאות, שרוי בתוך עולמו הפנימי הסוער ואינו מסוגל לתפקד כראוי.

חולי סכיזופרניה בזמן התקף פסיכוטי מאושפזים לעתים קרובות בבתי חולים פסיכיאטריים, לעתים לתקופות ארוכות. ישנם חולים אשר לאחר התקף פסיכוטי, גם כשהמחלה מאוזנת מבחינה תרופתית, יתקשו לתפקד. לעתים התרופה מסייעת להפחתת מחשבות השווא והתופעות של המחלה, אבל החולה הופך אפאתי, איטי במחשבותיו, ומתקשה להתרכז.

סכיזופרניה היא מחלה המתפרצת בדרך כלל בגילאים צעירים. בקרב גברים רוב מקרי ההתפרצות הם סביב גילאי 15-25. אצל נשים הממוצע הגילאי לפרוץ המחלה הוא 25-35.

לעתים המחלה פורצת באמצעות התקף חריף, אולם לאחר מציאת האיזון התרופתי הנכון, האדם יוכל לחזור לתפקוד תקין אם ימשיך ליטול תרופות. אולם ישנם מצבים בהם לאחר ההתקף הראשון האדם אינו חוזר לתפקד באופן רגיל ויזדקק לתמיכה והשגחה במשך כל ימי חייו.

במצבים בהם המחלה פורצת בגיל ההתבגרות או בגיל צעיר נופל עומס כלכלי רב על כתפי ההורים. הן עקב כך שהחולה נשאר סמוך לשולחנם גם לאחר התבגרותו, והן עקב ההוצאות הרבות עבור טיפולים פסיכולוגיים ואחרים.

כאשר המחלה פורצת בגיל מבוגר יותר, לעתים אדם שפרנס משפחה, לא יכול להמשיך ולפרנס עקב מצבו הנפשי.

פיצוי כספי לחולי סכיזופרניה

פיצוי כספי מביטוח לאומי

ביטוח לאומי מקנה רשת ביטחון עבור אנשים שאיבדו את כושר עבודתם, ובכללם חולי סכיזופרניה. חולי סכיזופרניה המתקשים לחזור לתפקוד תקין זכאים להגיש בקשה להכרה בנכות. במידה וועדה של ביטוח לאומי מכירה בגובה אחוזי נכות של מעל 50% וכן באובדן כושר עבודה, יהיה החולה זכאי לקבל קצבת נכות. קצבת נכות הינה תשלום חודשי הבא לפצות על אובדן הכנסה קבועה, ולשמור על כך שהחולה יוכל להתפרנס ולהתקיים.

פיצוי כספי דרך חברות ביטוח פרטיות

חולה סכיזופרניה שהיה מבוטח בביטוח פרטי לפני פרוץ המחלה, עשוי להיות זכאי לפיצוי כספי דרך הביטוח.

ביטוח אובדן כושר עבודה – מזכה את המבוטח בתשלום משכורת חודשית בגובה של עד %75 מגובה המשכורת אותה הרוויח לפני שחלה. התשלום הוא בהתאם לתנאי הפוליסה, ולרוב כאשר מוכח בבית משפט כי החולה איבד את כושר עבודתו.

ביטוח רפואי – ביטוח רפואי פרטי יוכל לכסות על עלויות של טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים. תרופות חדשות ויקרות שאינן בסל הבריאות ועוד.

הנחות במסגרות ומוסדות שונים

הנחה בארנונה ברשויות המקומיות: חולה סכיזופרניה שהוכר כבעל 90% נכות ומעלה יהיה זכאי להנחה בתשלום ארנונה.

הנחה במס הכנסה: חולה סכיזופרניה בעל אחוזי נכות שממשיך לעבוד, יהיה זכאי להנחה עד פטור מתשלום מס הכנסה.

סל שיקוםעגלה

חולי סכיזופרניה מאובחנים, זכאים להגיש בקשה לסל שיקום דרך לשכת הבריאות המחוזית.

סל שיקום יכול להקנות את ההנחות וההטבות הבאות: מימון הוסטל או דיור מוגן, שילוב במקום עבודה מוגן לחולי נפש, שיקום תעסוקתי, מימון טיפולי שיניים, סיוע במימון רכישת ציוד חומרי בסיסי לבית.

ההטבות שלהלן, בין אם ניתנות בכסף, בין אם הן ניתנות כהנחה או פטור מתשלום, מקלות באופן משמעותי על העומס הכלכלי שיוצרת המחלה אצל החולה ובני משפחתו.

ראו גם:

מתי סכיזופרניה תיחשב פגיעה בעבודה?

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!