זכויות רפואיות לסובלים מפיגור שכלי

השאירו פרטים כבר עכשיו או התקשרו

ההערכות הן שבישראל יש כיום למעלה מ-40,000 איש הסובלים מפיגור שכלי. מוגבולת זו, הבאה לידי ביטוח בהתפתחות לקויה של הכושר השכלי של האדם, מה שמקשה עליו לרכוש כישורי למידה ותקשורת, כמו גם לפתח מיומנויות החיוניות לתפקוד היום יומי שלו.

ואגב, כיום נהוג לכלול תחת המונח "לקות שכלית" (שמחליף עבור רבים את המונח "פיגור שכלי"), גם מצבים בהם הפגיעה בכושר האינלקטואלי של האדם היא בצורה של אובדן, ולא רק קשיים בהתפתחות – למשל, תאונה.

כיום, אבחון אנשים הסובלים מפיגור שכלי נעשה באמצעות ועדת אבחון מיוחדת מטעמו של משרד הרווחה, וזאת על סמך בדיקות רפואיות, פסיכולוגיות, סוציאליות ופסיכיאטריות. חשוב להדגיש כי הפיגור השכלי כולל בתוכו גם השלכות חמורות על תחומים רבים בחייו של הסובל מהן, לרבות הפרעות קשב וריכוז, הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה, דיכאון, חרדה, קשיים קוגניטיביים ואפילו נטיות אובדניות, ומכאן המורכבות של ההתמודדות איתו.

ארגוני סיוע לבעלי פיגור שכלילב

כצעד ראשון, ראוי להדגיש כי מספר ארגוני סיוע פועלים עבור אלה הסובלים מפיגור שכלי, והם מתמקדים, בין השאר, בעזרה להם בהשגת הזכויות המגיעות להם על פי חוק, ואשר אותם נמנה בהמשך.

האגודה המרכזית הפועלת לצורך זה היא אקי"ם ("האגודה הלאומית לקימום אנשים עם מוגבלות שכלית התפחותית"), אשר מציעה מרכזי יום, פתרונות דיור, מתקני נופש, פתרונות תעסוקה ועוד. גם בית אקשטיין, כמו מוסדות החינוך המיוחד, נכנסים לתמונה.

הטבות לסובלים מפיגור שכלי מהמדינה

קצבת נכות כללית

כשמתבוננים על הזכויות הניתנות לסובלים מפיגור שכלי, לא ניתן שלא להתייחס לסיוע הניתן על ידי הביטוח הלאומי, וזאת באמצעות קצבת הנכות הכללית.

חשוב להדגיש כי גובה הקצבה תלוי באחוזי הנכות המוגדרים עבור אותו אדם, כפי שמחליטה עליהם הועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. אחוזי הנכות תלויים במנת המשכל, וברמה המעשית:

  • פיגור גבולי (מנת משכל 70-79) – 20%.
  • פיגור קל (מנת משכל 55-69) – 40%.
  • פיגור בינוני (מנת משכל 49-54) – 65%.
  • פיגור קשה (מנת משכל 30-39) – 75%.
  • פיגור חמור (מנת משכל 0-29) – 100%.

הקצבה תינתן כאשר דרגת הנכות של האדם תעמוד על 60%, ובהנחה שכושר העבודה שלו נפגע ב-50% ומעלה.

מבחינה כספית, גובה הקצבה לאדם בעל נכות של למעלה מ-74% עומד על הסכום המקסימלי של הקצבה, והוא 2,299 ש"ח מדי חודש (נכון לשנת 2013). באחוזי נכויות נמוכים יותר, יינתן הפיצוי באופן יחסי לאחוזים שנקבעו.

קצבת ילד נכה

פעמים רבות, נעשה האבחון של הפיגור השכלי כבר בגילאים מוקדמים, מה שעלול לפגוע, כמובן, בהמשך ההתפתחות של הילד הסובל מכך.

מבחינת תקנות הביטוח הלאומי, קצבת ילד נכה תינתן לילדים מתחת לגיל 18 הסובלים מפיגור שכלי, וזאת כאשר מנת המשכל של הילד נמוכה בשתי סטיות תקן לפחות מזו הממוצעת של בני גילו, וכאשר באבחון שלו עלו על קשיי הסתגלות וקשיים חברתיים של הילד.

הקצבה תינתן לילד באופן חודשי, ותכלול בתוכו קצבה לסידורים מיוחדים, כמו גם גמלה לעזרה בלימודים ולטיפול התפתחותי. בנוסף, רשאים הוריו של הילד לשכן אותו במסגרות מעוני היום השיקומיים (בכפוף לתשלום השתתפות עצמית), כמו גם במוסדות החינוך המיוחד.

יש לציין כי הורי ילד הסובל מפיגור שכלי זכאים אף הם לזכויות מסוימות, ובכלל זה נקודות זיכוי במס הכנסה, הנחה בתשלום הארנונה, הנחה בתעריפי הטלפון או המים ועוד.

זכויות חשובות אחרותסימן קריאה

סל הזכויות של הסובלים מפיגור שכלי בישראל נחשב לאחד הרחבים בישראל. בין הזכויות הניתנות, בהקשר הזה, ניתן למנות:

  • פטור מלא ממס הכנסה – כאשר אחוזי הנכות שנקבעו עולים על 90%.
  • פטור מתשלומים מסוימים בקופות החולים.
  • סיוע במימון מכשירים ועזרים.
  • מסגרות תעסוקה ייעודיות.
  • מסגרות דיור בקהילה.
  • ייעוץ ושיקום מקיפים.
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!