זכויות חולים הסובלים מבעיות במערכת העצבים

מחלות מערכת העצבים כוללת מחלות רבות הנגרמות כתוצאה מפגיעה בתפקודי המוח ומערכת העצבים המרכזית, המחוברת אליו. בין מחלות אלה ניתן למצוא את הטרשת הנפוצה, רעד (Tremo), נוירופתיה וכאב נוירופתי, תסמונת התעלה הקרפלית (CTS), מחלות שרירים שונות, כגון ניוון שרירים ופיברומיאלגיה, ALS ("מחלת לו גריג"), דיסאוטונומיה משפחתית ועוד מחלות נוירולוגיות רבות. החולים במחלות אלו זכאים לעיתים לקצבאות והקלות שונות, מטעם מוסדות המדינה, בשל קשיי התפקוד שהם חווים.

זכויות המוקנות על ידי המוסד לביטוח לאומי

נכות מעבודה ומחלת מקצוע

אם המוסד לביטוח לאומי הכיר במחלת עצבים כתאונת עבודה, או כמחלת מקצוע, זכאי החולה בה לקבל קצבאות, שיפצו על הפגיעה בכושר ההשתכרות שלו. ראשית, החולה זכאי לקבל דמי פגיעה, שיפצו על אובדן שכר או הכנסה, בתקופה שבה לא היה מסוגל לעבוד בעבודתו, או בעבודה מתאימה אחרת. הזכאות לדמי הפגיעה מוגבלת לתקופה של 13 שבועות.

החולה עשוי להיות זכאי גם לגמלת נכות. לשם כך, עליו להיבדק על ידי ועדה רפואית, שתקבע אם הוא סובל מנכות צמיתה, כתוצאה מתאונת העבודה או מחלת המקצוע. חולה שנקבעה לו דרגת נכות פחותה מ-20% יזכה למענק כספי חד פעמי. קביעת דרגת נכות בשיעור 20% ומעלה תזכה את החולה בגמלה חודשית.

במשך תקופת הזכאות לגמלה, יזכה החולה גם לפטור מתשלום דמי הביטוח הלאומי, אם אין לו כל הכנסה אחרת. חולה שנקבעה לו דרגת נכות בשיעור 100% יזכה לפטור, אף אם יש לו הכנסה אחרת.

גמלת נכות כלליתנכות

תשולם לחולה, שוועדה רפואית קבעה לו דרגת נכות של 60% לפחות, בשל כל הליקויים והמחלות מהם הוא סובל, לרבות מחלת העצבים. חולה שדרגת נכותו פחותה מכך עשוי עדיין לזכות לגמלה חודשית. זאת, אם אחד מהליקויים מהם הוא סובל מזכה לבדו בנכות של 25% ודרגת נכותו הכוללת היא בשיעור של 40%.

במקרה של עקרת בית, תשולם גמלה חודשית אם נקבעה דרגת נכות משוקללת בשיעור של 50%. במשך תקופת הזכאות לגמלה, יזכה החולה גם לפטור מתשלום דמי הביטוח הלאומי, אם אין לו כל הכנסה אחרת. חולה שנקבעה לו דרגת אי כושר של 75% יזכה לפטור, אף אם יש לו הכנסה אחרת.

קצבת שירותים מיוחדים

הקצבה תשולם לחולה במחלת עצבים, שלא עבר את גיל הפרישה, אם הוא מקבל קצבת נכות ונקבעה לו דרגת נכות בשיעור של 60%. גם חולה שאינו מקבל קצבת נכות עשוי להיות זכאי לקצבת שירותים מיוחדים, אם נקבעה לו דרגת נכות בשיעור של 75%.

חולה הזכאי לקצבה זו יהיה זכאי גם להיתר להעסקת עובד זר בסיעוד. אולם, הקצבה לא תשולם לחולים שמשולמת להם גמלה לנפגעי עבודה או תשלום אחר עבור טיפול ועזרה בבית, לחולים המאושפזים במוסד שניתנים בו שירותי רפואה, סיעוד או שיקום ולחולים ששכרם עולה על חמש פעמים השכר הממוצע במשק.

גמלת סיעוד

גמלת הסיעוד תשולם לחולה שעבר את גיל הפרישה, זקוק להשגחה או לעזרת הזולת בביצוע פעולות יומיומיות ואינו מאושפז במוסד שניתנים בו שירותי רפואה, סיעוד או שיקום. הצורך של החולה בהשגחה ויכולתו לבצע פעולות שונות ייבדקו על ידי מעריך מטעם המוסד לביטוח לאומי.

המעריך יסכם את נקודות הזכות שיוענקו לחולה, בעבור הזדקקותו לעזרה בתחומים הנבדקים (קימה ושכיבה, רחצה, אכילה ועוד) ובהתאם, ייקבע גובה הגמלה החודשית שתוענק לו. הגמלה לא משולמת בכסף, אלא מאפשרת בחירה מתוך סל שירותים שמציע המוסד לביטוח לאומי, הכולל ביקור במרכז יום, שעות טיפול בבית וכן אספקת מוצרים כגון מוצרי ספיגה, לחצן מצוקה ושירותי כביסה.

זכויות המוקנות על ידי גופים נוספים אישה

בנוסף לזכויות המפורטות לעיל, החולים במחלות עצבים עשויים להיות זכאים להקלות והנחות שונות, בהתאם לדרגת נכותם. בין היתר, יוענקו לחולים הנחות בתשלום מסי הארנונה, הנחות בנסיעה בתחבורה הציבורית, הנחות ברכישת תרופות, הנחה במס רכישה, פטור מתשלום מס הכנסה וסיוע בתשלום שכר דירה.

קבלת זכויות נוספות אלה מחייבת פנייה נפרדת למשרדי הממשלה השונים ולרשות המקומית הרלוונטית, לאחר קביעת דרגת הנכות על ידי המוסד לביטוח לאומי.

אולי יעניין אותך גם:

אילו זכויות רפואיות מגיעות לחולי תסמונת ריינו?

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!