אופן התנהלות הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי

אנשים אשר חלו או נפגעו בתאונות דרכים או בתאונות עבודה ועקב כך מצבם התדרדר, זכאים להגיש תביעות לביטוח לאומי עבור קבלת קצבאות ופיצויים. ביטוח לאומי מזמן את התובעים להיבדק בוועדות רפואיות של המוסד, בהן יושבים רופאים מומחים בתחומים שונים.

רופאים מביטוח לאומי בודקים את התובעים ואת תלונותיהם, ובהתאם לכך ולמסמכים הרפואיים שבתיק התביעה, הם קובעים את אחוזי הנכות הרפואית של התובעים ואת משך הזמן בו הם אמורים להיות, כלומר: האם זו נכות זמנית או נכות לצמיתות.

ועדה רפואית של ביטוח לאומי כמו חורצת גורלות של אנשים. ההחלטה המתקבלת בוועדות אלה היא משמעותית ואף קריטית לגבי התובע עצמו, מפני שבהן נקבעות ההחלטות לגבי אחוזי הנכות ולגבי הקצבה המגיעה לו.

חלק מהתובעים איבדו את כושר עבודתם ומשכורתם הצטמצמה או פסקה לגמרי בשל מוגבלות ביכולת התפקודית שנובעת ממצבם הבריאותי. עבור אנשים אלה החלטתה של ועדה רפואית בביטוח לאומי היא מכריעה, וחלקם לא יוכלו להסתדר מבלי שיקבלו קצבאות.

מהסיבות המוזכרות מעלה רצוי מאוד להגיע לבדיקות בוועדה רפואית מוכנים מראש לכל השלבים הצפויים. מומלץ לתכנן כיצד להציג את המצב הבריאותי ואילו מסמכים רפואיים כדאי לצרף על מנת לעבור בהצלחה את הבדיקות ולקבל את הקצבה.

הגדרת המצב הבריאותימכשיר

עוד בטרם ניגש הרופא לבדיקה הגופנית, התובע מתבקש לפרט את המחלות או את הליקויים הרפואיים מהם הוא סובל.

בשלב זה עליו לציין האם, בעקבות הליקויים, התגלו אצלו קשיי תפקוד בעבודה או האם הוא זקוק לעזרת הזולת לצורך ביצוע מטלות בסיסיות כגון אכילה, רחצה, ניידות בבית, הלבשה, שליטה על סוגרים ושמירה על היגיינה אישית. רצוי לציין תלונות שישנן נכון לתקופה הנוכחית ולא מחלות שהיו בעבר.

התהליך בוועדה רפואית

התובע מוזמן לוועדה רפואית בביטוח לאומי ומתקבל על ידי רופא מומחה בתחום שתואם לפגיעתו הפיזית או הנפשית ועל ידי מזכיר ישיבה אשר דואג לשמור על זכויות התובע והוא זה שכותב את דוח הוועדה.

אם התובע מתלונן על מספר בעיות רפואיות, הוא ייבדק על ידי כמה רופאים מומחים בתחומי התלונות. במקרים בהם התובע מתלונן על בעיה נוספת שלא הוזכרה בטופס התביעה, הוא יוזמן לוועדה נוספת כדי להיבדק אצל הרופא הרלוונטי.

לכל תובע ניתנת הזכות להביא אתו לוועדה הרפואית מלווה שיוכל לפרט במקומו את תלונותיו, למקרה שהוא יתקשה בכך. המלווה יכול להיות קרוב משפחה, עורך דין מייצג, חבר, או מתרגם. הרופא, בוועדה רפואית, מקשיב לתלונות התובע, עורך בדיקה גופנית ובסוף התהליך הוא כותב את חוות דעתו לגבי תוצאות הבדיקה.

הוא מפרט האם קיימת אצל התובע נכות פיזית או נפשית או האם היא כלל אינה קיימת. ההחלטות אשר מתקבלות לא תלויות בדעותיו האישיות של הרופא, אלא הוא מסתמך על "ספר המבחנים" של ביטוח לאומי שקובע אחוזי נכות לכל ליקוי רפואי שקיים.רופאה

חוות הדעת של הרופאים המומחים עוברת ל"רופא מוסמך" מטעם ביטוח לאומי שקובע את אחוז הנכות של כל הליקויים הרפואיים יחד, לא באמצעות חיבור של כולם אלא באמצעות שקלול.

בנוסף לאחוזי הנכות, הרופא קובע גם את התאריך בו התחילה הנכות והאם היא תינתן לצמיתות או לתקופה זמנית עד לבדיקה הנוספת שתיערך כעבור זמן מה (לרוב הבדיקה הנוספת נערכת לאחר שנתיים מהבדיקה הראשונה).

החלטת הוועדה הרפואית מצוינת בפרוטוקול שמצורף לתיק האישי של התובע. בתום בדיקת הוועדה הרפואית, התובע שב לביתו ומקבל בדואר כעבור זמן העתק של הפרוטוקול ובו החלטת הוועדה בדבר נכותו.

מעווניינים להגיע מוכנים לועדה הרפואית? לחברת זכותי ניסיון רב בהתמודדות מול ועדה רפואית

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!