היוון קצבת נכות – איך לממש את הזכויות הרפואיות?

נפגעי עבודה שקיבלו קצבת נכות בגובה של 20% ומעלה ושמקבלים קצבת נכות מעבודה, רשאים לבחור בשתי דרכים בהן יקבלו את הפיצויים המגיעים להם. דרך אחת היא קבלת מקדמה במקום קצבת הנכות. דרך שנייה היא קבלת מענק חד פעמי באופן חלקי או באופן מלא.

שתי הדרכים האלה הן במקום קצבת הנכות הקבועה. התהליך של המעבר מקצבת הנכות לאחת משתי הדרכים המוזכרות נקרא "היוון קצבת נכות". המושג "היוון" לקוח מתחום הכלכלה. זהו חישוב הערך כיום של סכום קצבת הנכות שהאדם אמור לקבל בעתיד. היוון יכול להיות כמו קצבה שמתקבלת בכל חודש למשך תקופה, והוא יכול להיות מענק חד פעמי.

דרך לחישוב היוון קצבת נכותכסא גלגלים

הסכום שמשולם בהיוון קצבת נכות תלוי בגיל האדם שנפגע מעבודה ובגובה קצבת הנכות אותה הוא אמור היה לקבל.

סכום היוון הקצבה מחושב כך: קצבת הנכות שאמורה להינתן לאדם כפול מספר החודשים המשוער של תוחלת חיי המבוטח עצמו, ובמקדם ההיוון בהתאם ללוחות המקדמים שלו. התוצאה אליה מגיעים ממכפלה זו היא הסכום הסופי של היוון קצבת הנכות.

הזכאים לקבלת היוון קצבת נכות

אדם המוגדר כ"נפגע מעבודה" ועומד בכמה קריטריונים, רשאי להגיש בקשה לקבלת היוון קצבת נכות.

קבלת מקדמה במקום קצבת הנכות

המקדמה באה במטרה לעזור לנפגעי עבודה לעבור את תהליך השיקום לו הם זכאים, לעזור להם בתחום המוגבלות בניידות ולעזור להם למצוא מקומות דיור מתאימים וראויים, העונים על הצרכים שלהם שבעקבות המוגבלות. כל זה בתנאי שהם יענו על שני הסעיפים שלהלן:

  1. בעלי דרגת נכות יציבה של 20% ויותר.
  2.  המוסד לביטוח לאומי אישר להם את קבלת המקדמה במקום קצבת נכות, וקבע את סכום התשלום בהתאם לתקנות החוק.
  3. בעלי דרגת נכות יציבה של 20% ויותר.
  4. האדם מתפרנס באופן קבוע. משכורתו מספיקה לו למחייה ראויה. הוא יכול להראות שסכום היוון הקצבה יכול להוות בשבילו מקור מכובד של הכנסה.

קבלת היוון קצבת נכות: אדם שרוצה לקבל היוון קצבת נכות צריך לענות על שני הסעיפים שלהלן:

מימוש הזכות להיוון קצבת נכות: התנהלות מול הביטוח הלאומי

הבקשה להיוון קצבת נכות או למקדמה שבאה במקום קצבת נכות מוגשת למחלקת השיקום בביטוח הלאומי, באמצעות טופס תביעה שנועד לשם כך: "תביעת מקדמה/היוון". בנוסף יש שני תהליכים נוספים אותם צריך לעבור כדי לבקש היוון קצבת נכות:

הגשת תכנית מדויקת ומפורטת המסבירה את המטרה עבורה מיועד הסכום – והגשתה לפקיד השיקום שמטפל בתביעתו.

צירוף מספר אישורים שיעידו על ההכנסות – וגם מסמכים לצורך אישור התכנית, כמו למשל מסמכים רפואיים, תלושי משכורת, הסכמים שונים, העתקי חוזים וכדומה.

פקיד השיקום של הנפגע מעבודה בודק את בקשתו לקבלת היוון קצבת נכות, והוא נעזר באנשי מקצוע מתחום הכלכלה ומתחום הרפואה. פקיד השיקום מגיש את כל הממצאים שהגיע אליהם לוועדת השיקום, ושם מחליטים האם לאשר את הבקשה להיוון או האם לדחות אותה.

היוון קצבת נכות – יתרון מול חיסרוןיתרון וחיסרון

יתרון

האדם שמבקש היוון יכול להיות בטוח לגמרי שהכסף שמגיע לו ישולם לו בתקופה הקרובה. כך הוא מוגן מפני מקרה בו ביטוח לאומי יחליט על הפחתה של קצבת הנכות שלו, בגלל שהוועדה הרפואית החליטה להוריד את אחוזי הנכות הקיימים.

חיסרון: במידה שהיוון קצבת נכות אכן מתקבל, לא תינתן כל אפשרות להגדלת קצבת הנכות, אפילו במקרה שבו המצב הרפואי הוחמר והתדרדר, והוועדה הרפואית העלתה את אחוזי הנכות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!