תביעת החזרי מס לסובלים ממחלות קשות

רופא

גילוי של מחלה קשה הוא כמובן מקרה מצער, מורכב וקשה מאוד מבחינות רבות, מקרה מורכב מבחינה בריאותית ופסיכולוגית, במקרים רבים שגרת החיים משתנה לחלוטין עבור כל המשפחה וכמובן שישנו ההיבט הכלכלי המשמעותי המתלווה למחלות קשות.

היבט כלכלי זה מתבטא באובדן כישור עבודה למשל, הוצאות רבות הנלוות לטיפול הרפואי וכן הלאה. בעוד שרבים מחזיקים ביטוחי בריאות פרטיים המזכים אותם בפיצוי כספי בעת גילוי מחלה קשה או בביטוח אובדן כושר עבודה, קיים מרכיב כלכלי נוסף היכול לסייע מאוד על ההתמודדות הכלכלית במצבים קשים אלו – החזרי מס לבעלי מחלות קשות.

החזר מס הם הדרך של המדינה להקל על אוכלוסיות שונות או להעניק הטבות בעלות ערך כלכלי למי שזכאי להן. כמובן שהמדינה מעניקה סיוע לבעלי מחלות קשות או אנשים הסובלים ממצב בריאותי שאינו מאפשר להם לעבוד ו/או להתנהל בצורה רגילה – למשל באמצעות קצבאות הביטוח הלאומי, אך החזרי מס לבעלי מחלות קשות הם גורם סיוע נוסף שראוי להכיר ואשר רבים בהחלט אינם מודעים לו.

לא קשור לביטוח הבריאות הפרטי

חשוב לציין ולהפיג כל חשש בנושא זה, קבלת החזרי מס לבעלי מחלות קשות אינה קשורה כלל ועיקר לביטוח הבריאות הפרטי של החולה. הביטוח הפרטי מקנה, בהתאם למהות הפוליסה כמובן, פיצוי כספי חד פעמי, קצבת אובדן כושר עבודה, מימון תרופות שמחוץ לסל התרופות, מימון ניתוחים פרטים בישראל או בחו"ל וכן הלאה.

אין בהפעלת הביטוח בכדי לפגוע בזכותו של  אזרח ישראל "ליהנות" מאותם החזרי מס והטבות פיננסיות להם הוא זכאי עקב מצבו הבריאותי. לכן בנוסף להחזרי המס, קצבאות הביטוח הלאומי וכיוצא באלו, בהחלט חשוב ומומלץ להצטייד בכיסוי כלשהו במסגרת ביטוח בריאות פרטי וכך להוסיף לסיוע הכלכלי שהחולה ומשפחתו מקבלים בעת קרות המקרה הקשה והמצער של גילוי מחלה קשה.

כל אחד יכול לפנות לבדו למשרדי מס הכנסה, למלא את הטפסים המתאימים, לצרף אישורים ומסמכים ולקבל את החזר המס. במקרים שאינכם מעוניינים להתעסק בכך בעצמכם, במקרים מורכבים וכדומה ניתן לפנות לחברה המתמחה בנושא החזרי מס על מנת לקבל טיפול מקצועי ומהיר.

מדוע מעניקים החזרי מס?

החזרי מס לבעלי מחלות קשות הם פועל יוצא של ההבנה הבסיסית כי גילוי מחלה קשה אצל אדם או כניסה למצב בריאותי קשה – התקף לב קשה ובעל השלכות מהותיות על חיי האדם למשל – גורר קושי כלכלי לא מבוטל והוצאות נלוות רבות.

אפילו המדינה מכירה בכך ולכן מסייעת במידה מסוימת. כך, ככל שהבעיה הרפואית-בריאותית של האדם מורכבת וקשה יותר, ככל שהאדם מוגבל יותר בחייו היומיומיים, כך המדינה שואפת להעניק לו יותר סיוע והקלות.

החזר מס / זיכוי ממס מהווה דרך נוחה מאוד עבור המדינה, באמצעות רשות המיסים, להעניק חלק מההטבות הללו. כך נטל המס על האזרח פוחת ובפועל נשאר לו יותר כסף ב"נטו" למימון מגוון ההוצאות הנלוות למחלה שהתגלתה.

החזר מס או זיכוי ממסמטבעות

כאשר מדובר על החזרי מס לבעלי מחלות קשות וכל החזרי מס בכלל, הדרכים לקבל את הטבה הן או באמצעות החזר רטרואקטיבי על תשלומי מס שכבר הועברו למדינה או באמצעות נקודות זיכוי / פטורים המיושמים מראש על הכנסות החולה – במקרה השני המס הרלוונטי אינו נגבה כבר מראש ולכן לא מדובר על החזר אלא על זיכוי או פטור ממס.

ההחזרים רלוונטיים כאשר לאחר כל הבירורים והחלטות בעניין, נמצא כי האדם הרלוונטי שילם מס "רגיל" במהלך תקופה בה בפועל היה זכאי לזיכוי/פטור עקב מחלה קשה.

קבלת החזרי המס בפועל

בישראל, החזרי מס לבעלי מחלות קשות יכולים להיות לחולים עצמם אשר הוגדרו נכים בגלל מצבם הבריאותי או נקודות זיכוי להורים שיש להם ילדים עם  נכות רפואית מוגדרת. החזרי המס או הפטורים ממס יכולים להגיע עד פטור מלא ממס הכנסה (עד תקרה מסוימת) או במספר מסוים של נקודות זיכוי.

נתונים אלו נקבעים בעזרת מערכת הועדות הרפואיות וקביעת אחוזי הנכות של הביטוח הלאומי, כאשר חלק מהאנשים מוגדרים כפטורים ממס אוטומטית ואחרים צריכים להגיש בקשות ולעבור ועדה רפואית ספציפית לנושא המיסים.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!