דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה הינה תסמונת הגורמת להפרעות במהלך השינה. קיימים שני סוגים של דום נשימה: הראשון נקרא דום נשימה חסימתי והשני נקרא דום נשימה מרכזי. בשני המקרים האדם מפסיק לנשום במהלך השינה מספר פעמים רב ולכן שנתו אינה שקטה. חומרת התסמונת נקבעת על פי מספר היקיצות בזמן השינה.

מעל שלושים הפסקות נשימה בשעה נחשבת התסמונת לחמורה ביותר. שכיחותה של התסמונת מהווה כ6% מקרב האוכלוסייה, ברובם גברים, כאשר רוב האנשים הסובלים ממנה כלל אינם מודעים לה.

דום נשימה חסימתי (OSA)

מתרחש כאשר בזמן השינה צונחים בסיס הלשון והחך הרך כלפי מטה ומונעים מן האוויר לצאת ולהיכנס אל ומתוך הגוף. חסימה זו גורמת להפסקת הנשימה המכריחה את האדם להתעורר בכדי לחדש את נשימתו. יקיצות תכופות גוררות עייפות קשה במהלך היום וסיכונים בריאותיים נוספים כגון: עלייה בסיכוי לאירוע מוחי, יתר לחץ דם, מחלות לב, הפרעות בריכוז, דיכאון ועוד.

דום נשימה מרכזי (CSA) – מתרחש כאשר קיימת פגיעה במוח והוא אינו שולח גירויים חשמליים לשרירי הנשימה. מקרים אלה נדירים במיוחד.

סימפטומיםחולה

הסימפטומים הנפוצים הינם: נחירות, יובש בפה, התעוררות מרובה במהלך הלילה, התעוררות קשה בבוקר המלווה בעייפות וישנוניות, תחושת עייפות במהלך היום ועוד.

לא תמיד יופיעו כל הסימפטומים. נמצא קשר ישיר בין השמנת יתר לבין תסמונת דום נשימתית. ירידה במשקל יכולה לשפר משמעותית את התופעה.

זכויות רפואיות לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה המופיעה בדרגתה החמורה יכולה לשבש את יכולת תפקודו של החולה ולסכן את בריאותו. עייפות כרונית, בעיות לחץ דם, בעיות לב, אסתמה ועוד הינם רק חלק מן הבעיות הבריאותיות הנילוות לתסמונת זו. ניתן לפנות למוסדות ברשות המדינה על מנת לקבל זכויות שונות המגיעות על פי חוק.שינה

המוסד לביטוח לאומי

במקרים בהם נקבעו על ידי ביטוח לאומי אחוזי נכות לחולי דום נשימתי בשינה בעקבות מחלתם ובנוסף לכך גם נפגעה יכולת השתכרותם בחמישים אחוזים לפחות, זכאים לקבל קצבת נכות כללית מביטוח לאומי . סכום הקצבה נקבע על פי אחוזי הנכות והפגיעה בתפקודו של האדם.

חברות ביטוח פרטיות – חולים אשר כושר עבודתם נפגע עקב המחלה ורכשו פוליסת ביטוח טרם הופעת המחלה זכאים לפיצוי כספי עקב אובדן כושר עבודה.

מס הכנסה – אדם אשר נקבעה לו נכות ברמה של 90% ומעלה זכאי לפטור מתשלומי המס.

את הזכאות לקבלת פיצויים ועזרה מן המוסדות השונים ביטוח לאומי בודק כל מקרה לגופו. בגין דום נשימה בשינה ישנה אפשרות לקבל אחוזי נכות רפואיים על פי מידת החומרה של התסמונת אך אין בכך מספיק בשביל לקבל זכאות לקצבת נכות כללית. בנוסף לכך ביטוח לאומי בודק גם את גובה המשכורת המתקבלת ממקום העבודה, גילו של האדם ומצבו התפקודי.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!