קצבת ילד נכה

נכותקצבת ילד נכה משולמת להורים עבור ילדים בעלי מוגבלות מסוימת או בעלי צרכים מיוחדים שנוצרו עקב לקות רפואית- פיזית או נפשית שממנה הם סובלים. הקצבה נועדה במטרה לסייע להורים במימון של ההוצאות המיוחדות שמחייבות את מצבם של הילדים, כגון טיולים התפתחותיים מסוגים שונים, טיפולים רפואיים, קניית מכשירי עזר, סיוע בלימודים, חונכים או סייעים צמודים, מטפלים סיעודיים ועוד.

החל מגיל שלושה חודשים (90 יום) של התינוק ועד שהוא מגיע לגיל 18, הילד המוגבל זכאי לקצבת ילד נכה. מגיל 18 ואילך הוא זכאי לקצבת נכות כללית. ילדים בעלי ליקויי שמיעה חמורים או ילדים שנולדו עם תסמונת דאון, זכאים לקבל קצבת ילד נכה בו ברגע שהם נולדים.

תנאי הזכאות לקבלת קצבת ילד נכה

  • הילד המוגבל הוא בנו של תושב ישראל המבוטח בביטוח לאומי.
  • הילד המוגבל שוהה בארץ.
  • הילד המוגבל לא מוחזק במוסד או במשפחה אומנת.
  • הילד המוגבל לא מקבל קצבת ניידות, פרט לילדים בעלי 80% נכות בניידות (והם מקבלים קצבת ניידות) או לילדים שזקוקים לכיסא גלגלים ומשתמשים בו.

מי זכאי לקבל קצבת ילד נכה?

ביטוח לאומי קבע מספר קריטריונים לפיהם נבדקת זכאותו של ילד נכה לקצבה זו ואת גובה הקצבה, כגון גיל, סוג הלקות ומידת התלות שלו בזולת. כל אלה נבדקים תוך השוואה לילד אחר בקבוצת גילו. להלן רשימת הקריטריונים:

  • פעולות באופן עצמאי – ילד מוגבל עד גיל 3 ייבחן בביטוח לאומי בהתאם ליכולתו לבצע את רוב פעולות הגפיים, הגב ותנועות הראש, שילדים אחרים בגילו מסוגלים לעשות. אם מתגלה עיכוב התפתחותי, הילד זכאי לקצבת ילד נכה.
  • טיפול רפואי מיוחד – הילד זקוק לטיפולים רפואיים עקב מחלתו הכרונית הקשה. במקרים בהם ילדים עברו ניתוח להשתלת איבר או מוח עצם, מקבלים כימותרפיה והקרנות, עירוי דם, טיפולים נוגדי זיהום, תחליפי דם, דיאליזה ועוד, הם זכאים גם כן לקצבה.
  • תלות בזולת – ילד מוגבל מעל גיל 3 ייבחן בביטוח לאומי על פי מידת התלות שלו בזולת לעומת זו של קבוצת בני גילו שלא סובלים ממוגבלויות. מידת התלות נבדקת לפי פעולות יומיומיות בסיסיות- אכילה, רחצה, הלבשה, הליכה ושליטה על סוגרים. רק אם מתגלה תלות מיוחדת בזולת שחורגת מהמקובל ביחס לאותו גיל, הילד זכאי לקצבת ילד נכה.
  • ליקויים רפואיים – ילדים שסובלים מתסמונת דאון, מירידה משמעותית בראייה, מירידה בשמיעה ובעקבותיה אירעה פגיעה ביכולת הדיבור, מפסיכוזה או מאוטיזם, זכאים לקצבת ילד נכה.
  • השגחה תמידית מצד מבוגר – ילד מוגבל מעל גיל 3 ייבדק בביטוח לאומי גם ביחס למידה שבה הוא זקוק להשגחת מבוגר. ילד שחולה במחלה כרונית שעלולה לסכן את חייו או ילד שאינו מודע מבחינה שכלית לסכנות שמסביבו, זקוק להשגחה מתמדת.

גובה קצבת ילד נכה

קצבת ילד נכה מורכבת משתי גמלות: גמלה לסידורים מיוחדים וגמלה לסיוע בלימודים ולטיפול התפתחותי.

הסכום של הקצבה מחושב באחוזים מקצבת נכות מלאה, אותה מקבל אדם יחיד, שגובהה היום הוא 2,065 שקלים. בנוסף, הילדים אשר מקבלים קצבת ילד נכה מלאה, זכאים לתוספת של 17% העומדת על 351 שקלים בכל חודש . (הסכומים נכונים ל-1 בינואר 2011).

תקופת הזכאות לקצבה

הורים המגישים תביעה לקצבת ילד נכה, מקבלים את התשלום הראשון החל מהחודש בו הגישו את התביעה.

ישנם מקרים בהם ביטוח לאומי משלם את הקצבה בעבור תקופות קודמות, בתנאי שיש מסמכים רפואיים שמוכיחים שהתנאים המזכים לקצבה קיימים אצל הילד, כגון עיכוב התפתחותי משמעותי, תלות בזולת, הזדקקות לטיפול רפואי מיוחד, אוטיזם, תסמונת דאון, ליקוי ראייה ועוד.

ראו גם:

ביטוח תאונות אישיות: הילד עבר תאונה בבית ספר? בדקו עכשיו אם מגיע לכם כסף!

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!