זכויות ופיצוי כספי לחולים במחלות ראומטיות

מחלות ראומטיות הינן משפחת מחלות הכוללות מגוון רחב של מחלות כרוניות הפוגעות בשלד, בשרירים, במרפקים ובכלי הדם של האדם. בחלק מן המחלות, המערכת החיסונית של הגוף אף משתבשת ותוקפת את הגוף עצמו.

כיום ישנם מעל מאה סוגי מחלות ראומטיות שהנפוצות הין דלקת המפרקים, ודלקת כלי הדם. כמו כן ישנם דלקות ייחודיות לילדים. המחלות הראומטיות גוררות סיכון להופעת מחלות אחרות וישנם מגוון גדול של אפשריות טיפול, מניעה והקלה על המטופלים הסובלים מן המחלה.

קצבאות וגמלאות לחולים במחלות ראומטיות

חולה במחלה ראומטית זכאי על ידי הגשת תביעה, לקבל מן המוסד לביטוח לאומי קצבאות או גמלאות בהתאם למצבו, באופן של מענק חד פעמי או קבוע. נבחן את הגמלאות המרכזיות:

גמלת העסקת עובד זר

במקרים בהם מתעורר צורך לסיוע ועזרה באופן תמידי יש לקבל רישיון ממשרד הפנים בטרם פנייה למוסד לביטוח לאומי. לאחר מכן יש לפנות ליחידת הסמך לשם ביצוע מבחן תלות למי שאינו זכאי לגמלת סיעוד.

גמלת נכות למבוגר הסובל ממחלה ראומטית – קצבה זו תשולם לחולה אשר עקב נכותו צומצם כושר העבודה ברמה של חמישים אחוזים לפחות, לעקרת בית שצומצם כושר תפקודה בחמישים אחוזים לפחות. שיעור הקצבה ואופן הזכאות ייקבע על פי המוסד לביטוח לאומי.

קצבה לקבלת שירותים מיוחדים-קצבה זו מיועדת לנכים בעלי נכות קשה, אשר זקוקים להשגחה צמודה הן בעזרה בפעולות יומיומיות או למניעת סכנת חיים.

גמלת ניידות – המיועדת לחולים הסובלים מליקויים בגפיים התחתונות המוגבלים בניידות זכאים להטבות לגמלת ניידות הכוללת מימון אביזרים וקצבת ניידות לשם סיוע להשתלבות בחברה ועזרה בפיתוח עצמאות.

גמלת ילד נכה – גמלה המשולמת לילדים מגיל 91 יום ועד 18 שנה בהתאם למידת הליקוי ומידת התלות. כיום ישנם מחלות ייחודיות ראומטיות לילדים, וההורים זכאים לקצבה על ידי הגשת תביעה לנכות מול המוסד לביטוח לאומי.

גמלת סיעוד – גמלה לאנשים לאחר גיל פרישה הזקוקים לעזרת אדם אחר בפעולות היום יום. השירותים כוללים עזרה של מטפלת, טיפול במרכז יום לקשישים ועזרה בציוד כדוגמת מוצרי ספיגה למבוגרים, משדר מצוקה ועוד.

זכויות רפואיות והטבות לחולים במחלות ראומטיותרפואה

אדם אשר סובל ממחלה ראומטית כלשהי, זכאי לשורה של הטבות וזכאויות, אשר המרכזית ביניהם הינה קבלת קצבה מן הביטוח הלאומי על ידי הגשת תביעה. הנפגע אשר סובל מאיכות חיים ירודה עקב המחלה הכרונית, זכאי לקצבה עקב ירידה משמעותית בכושר ההשתכרות, תלות באחר, ובגלל מוגבלות בתפקוד היום יומי בעבודה ובחיים הפרטיים.

מעבר לקבלת הקצבה, זכאי הנפגע לטיפולים שונים ממרפאות וקופות החולים השונות:

א. פיזותרפיה, הידרותרפיה, רכיבה טיפולית

ב. תקרת השתתפות עצמית נמוכה ברכישת תרופות לחולה כרוני במקרים של סל תרופות קבוע. כמו כן אישור התרופות נעשה באישרו מנהלי מוקדם של עד 4 ימים במקרים מסוימים.

ג. פטור מתשלום היטלים עבור ביקורי רופא, שיקום והחלמות לאחר ניתוח לחולים שיקומיים.

ד. כמו כן ציוד מכשירי עזר שונים לשיקום הליכה וניידות נאותים.

כמו כן זכאים החולים במחלות ראומטיות או הורים לילדים כאלו להטבות נוספות מטעם מס הכנסה, כקבלת נקודות זיכוי ופטור ממס רכישה, תמיכה בארנונה ובדיור ציבורי וכן הטבות שונות בנושאי תחבורה, תשלומי חשמל, מים וטלפון.

סיכום ומסקנותסיכום

נפגעים החולים במחלות כרוניות כחלק ממשפחת המחלות הראומטיות, זכאים לשורה רחבה של הטבות וזכויות רפואיות במוסדות שונים.

כמו כן, החולים או הורי הילד החולה, זכאים לקבלת גמלה  מן המוסד לביטוח לאומי בכפוף לבדיקות רפואיות והחלטות וועדה.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!